I et moderne bremseanlegg overtar hovedbremsesylinderen kraften til pedalene og bremsekraftforsterkeren. Inntil hjulbremsesylinderen forsterkes kraften så mye at bremseskivene presses fra bremseskoene. Med ABS og bremsekraftregulator blir bremsetrykket fordelt, noe som forhindrer slingring.
I bil forhindrer forskjellige filter at motorolje, hydraulikkolje, drivstoff og luft blir forurenset. Olje må bygge opp trykk og derfor være fri for skadelige stoffer. Drivstoff som er forurenset vil gjøre forbrenningen dårligere. Luften inne i bilen holdes fri for støv, pollen og fuktighet ved hjelp av et luftfilter.
Via starteren får batteriet strøm til tennspolen som produserer høyspenning. Denne spenning blir ledet direkte eller via tenningsregulator og tenningskabel for å skape tenningsgnister som tenner luft og drivstoff i sylinderen. Motstand i tenningssystemet hindrer utladning.
De ulike delene, karosseriet og hjulene utgjør til sammen understellet. Dette omfatter også styringen som består av styrestag, ratt og gir samt servostyring . Slik kan understellet til en hver styres i ønsket retning. Derfor er føringen gjennom styrestaget ved akselen svært viktig.
Fjæring i personbil forhindrer rystelser og forebygger forplantning av vibrasjoner. Uten fjærer, fjærbein og støtdempere blir chassiset ustøtt og vibrerer kraftig. Ved uavhengig fjæring skal fjæringen støttes av opphengsarmer, kuleledd, stabilisator, pressbolt og ulike bærearmer.
En forbrenningsmotor skaper dreiemomentet via veivakselen. Dette overføres ved hjelp av remdrift på alle hjelpeaggregater og hjulene. Med kileremmer og tannremmer blir kraften overført til remskivene og videre til akslene. Disse slitedelene må skifter ut etter 100 000 km.
I en bil spiller elektronikken en viktig rolle. Det begynner med batteriet, belysningen og forsyningen av strøm til coilen. Også nettet til styringselementene med sensorer er virkningsløst uten elektronikken. Gjennom generatoren blir strømforsyningen garantert og kan forsørge ytterligere aggregater, som klimakompressoren og vindusviskerne.
Med en bryter på rattet slås man på vindusviskerne. De beveger viskerarmene i jevn takt og rengjør vinduene ved hjelp av gummilister. Sammen med vaskedyser og vindusviskermotoren er vindusrengjøringen i bilen komplett. Vekslende vær og slitasje på gummien fører til regelmessig slitasje.
Akseldrift og kløtsj har som oppgave å overføre det egnede dreiemomentet til hjulene. Overføringen av omdreiningstallet i driften blir ledet over koblingsskiven til drivakselen. Samtidig blir overføringen garantert gjennom utførelsen til akselleddet.
Karosseriet utgjør bilens oppbygging. De fleste selvbærende karosserier blir produsert i rustfritt stål, aluminium eller kunststoff. Sammen med understellet og motoren utgjør det de viktigeste bildeler. Vibrasjonene som oppstår når veien er ujevn gjør at det har behov for fjæring.
Fra drivstofftanken fraktes bensin eller diesel ved hjelp av drivstoffpumpen, som senderen i tanken lagrer i tanken og smører, til forbrenning. Forbindelsen består av slanger og omfatter også drivstoffilteret. For å ivareta sikkerheten på best mulig måte befinner alltid tanken langt fra motoren bak en skjerm.
Interiøret preges av komfort og luksus. Selv det enkleste interiøret har polstrede seter, gulvteppe fra førerrom til bagasjerom samt ratt, gir og betjeningselementer til belysning, varme og klimaanlegg. Valg av stoff kan fremheve luksusen ytterligere.
Klimaanlegget får strøm til klimakompressoren, men fungerer ellers uten ekstra energi, fordi den genererer kald luft til interiøret via varmeveksleren. Via kompressoren føres kjølemiddel gjennom en ekspansjonsventil til fordamperen før det der avkjøler luften via varmeveksleren.
Under motorpanseret utvikles det varme som brukes til oppvarming og/eller kjøling via klimaanlegget. Dette drives, på samme måte som vannavkjølingen, via en varmeveksler og krever derfor svært lite strøm. Luften i motorrommet kan kjøle kjølevannet og varme opp bilen inni.
Eksosen, også kalt eksosanlegget, overtar eksosen fra utløpsventilen i rørbendet for å forene disse og lede det gjennom eksosrøret. Derved gjennomstrømmer gassene mellomlyddemperen og endelyddemperen for å slippe ut varme, trykk og lyd. Det moderne eksosanlegget disponerer over en katalysator for eksosrensing.
Slanger brukes mye i biler på grunn av materialets elastiske egenskaper. De forsterkes med vevde metallfibere og kan derfor benyttes til transport av drivstoff, kjølevann, motorolje, kjølevann, hydraulikkvæske, osv. Temperaturpåvirkninger fører til slitasje i form av porøse partier og kan føre til at det går hull på slangen.