Abs blok For Top bilmerker
- Abs aggregat MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Abs aggregat AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Abs aggregat VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Abs aggregat MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Abs aggregat SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er abs pumpe defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Dobbeltvirkende sikkerhetsmodul: ABS-styreenheten ABS-styreenheten er en av bilens sikkerhetsrelevante komponenter. Den styrer de blokkeringsfrie bremsene, som tjener til å opprettholde bilens manøvrerbarhet ved eventuelle nødstopp. Modulen består av en elektronisk og hydraulisk del. Delen er lett tilgjengelig og enkel å fjerne. Det er likevel dyrt å repararere den. Bilens ABS-styreenhet blir noen ganger referert til som "Hydraulisk kraftenhet". ABS-en er pneumatisk i lastebiler. Hva er ABS? ABS betyr blokkeringsfrie bremser. Dette er en sikkerhetsfunksjon for bremsene i bilen. Hjulene kan låse seg på glatt underlag eller ved for høye hastigheter dersom man foretar en nødstopp. Det er her problemet er, for når hjulene slutter å spinne, sklir bilen fremover. Dersom dette medfører at føreren får panikk og fortsetter å presse inn bremsen i stedet for å slippe den, er det ikke til å unngå å kollidere med en hindring i kjøreretningen. ABS ble utviklet for å forhindre dette. Den aktiverer bremsen i korte intervaller, slik at hjulene fortsetter å rotere litt hver gang. ABS reduserer bremselengden på våt vei, men har motsatt effekt under forhold med snø. ABS holder kjøretøyet tilstrekkelig styrbart for at føreren skal kunne unngå hindringer. ABS består av spesialborede eller tannede ABS-ringer med korresponderende sensorer, i tillegg til ABS-styreenheten som er koplet sammen med bremsesystemet. Driftsprinsipp for hydraulikkaggregatet Den hydrauliske kraftenheten består av en elektronisk og en mekanisk hydraulisk komponent. Alle bevegelser fra rattet blir registrert av elektronikken, og ABS-enheten slåsover i overvåkingsmodus straks bilen beveger seg raskere enn 2 km/t. Dersom bilen bringes til fullstendig stopp ved høy hastighet, og forhjulene blokkeres, slipper kraftenhetens hydrauliske komponent bremsen en kort stund. Bremsene påvirkes 2-5 ganger per sekund i en typisk hakkete intervall. Fire kanaler som fører til bremsene kobler den hydrauliske komponenten til hver bremseledning. Den hydrauliske enhetens elektroniske komponent er direkte flensmontert. Noen av de hydrauliske følerne er loddet direkte på kretskortet. Signalforplantningen holdes derfor så kort som mulig. Feil på den hydrauliske kraftenheten Feil indikeres vanligvis av ABS-varsellampen på dashbordet før ABS-systemet svikter fullstendig. Avlesning av feilkoden avslører vanligvis ønsket informasjon om hva som er defekt i ABS-enheten. ABS-styreenhetens elektronikk har i de fleste tilfeller feilet. Den hydrauliske komponenten er ganske enkel konstruert og bærer lite mekanisk belastning. Imidlertid er den flens-monterte elektronikken langt mer truet av bremsevæsken som er nær. Selv en liten lekkasje er nok til at bremsevæske kan komme i kontakt med panelet. Kortslutning og utblåste komponenter er uunngåelig i slike tilfeller. Vibrasjoner fra motoren og ABS-en i seg selv vil da legge betydelig mer byrde på disse elektroniske komponentene. Reparasjon av ABS-styreenheten Reparasjon av hydrauliske kraftenheter er en skikkelig utfordring for entusiastiske hobbyteknikere, og utgjør også en svært høy risiko. Dersom ABS-systemet svikter etter et mislykket forsøk på reparasjon, påtar ikke produsenten seg ansvaret. Reparasjon er derfor utelukket når du arbeider med hydraulikkaggregatet, en komponent som har betydning for sikkerheten. Utskifting er derfor det eneste alternativet, selv om disse komponentene er ganske dyre og koster fra 300-1200 euro. Installasjon av brukte deler er heller ikke å anbefale, selv om forhandleren har 24-måneders garanti. Dette skyldes at et "garantikrav " absolutt betyr at ABS-systemet svikter i en nødssituasjon. Du vet aldri hva som har skjedd med et renovert hydraulikkaggregat. Risikoen kan ikke rettferdiggjøres. Hydraulisk kraftenhet: Bare nye og originale deler Dersom man unnlater å fornye ABS-styreenhet og det betyr total økonomisk tap av bilen, så er det verdt prisen. Du må være forberedt på et nytt kjøp for å gjenopprette hydraulikkaggregatet. Ethvert kompromiss, f.eks. bruk av en produsent uten OEM-lisens, er en uansvarlig risiko.