Abs føler (abs sensor) til din bil
Abs føler (abs sensor) For Top bilmerker
- Abs føler VW GOLF
- Abs føler MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hjulhastighetsfoler BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Abs føler AUDI A4
- Abs føler VW TRANSPORTER
- Hjulhastighetsfoler VW PASSAT
- VOLVO V70
- Abs føler AUDI A6
- Abs føler MITSUBISHI OUTLANDER
- Hjulhastighetsfoler TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Abs føler FIAT DUCATO
- Abs føler FORD MONDEO
- Hjulhastighetsfoler VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Abs føler SKODA OCTAVIA
- Abs føler TOYOTA RAV 4
- Hjulhastighetsfoler MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Abs føler (abs sensor) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Styrbar til alle tider med ABS-sensor
ABS-sensoren er en liten, men viktig del av bremsesystemet på moderne biler. Den er en del av ABS-systemet, og sørger for at bilen forblir styrbar ved nødstopp.
Historien til ABS
Selv om ABS-en har en moderne ring, noe som antyder at det er et eksklusivt tilbehør, går opprinnelsen tilbake til år 1902. Da ble de første forsøkene gjort på damptog. Den ble svært viktig for fly som må kunne lande i høy hastighet. Fly blir ofte ble ustabile ved bremsing på rullebanen, og trekker da til siden. Problemet blokkerende hjul er at kjøretøyet ikke lengre kan styres. ABS, eller blokkeringsfrie bremser, var en god løsning på dette. Den britiske sportsbilen JENSEN FF var den første bilen som fikk installert ABS. Den tyske bilindustrien installerte den første ABS-en i Mercedes S-klassen i 1978, og BMW 7-serien fulgte snart etter. Derfra har ABS raskt spredt seg som standardutstyr for kompaktbiler.
Konstruksjonen på ABS og plassering av ABS-sensor
ABS-en består av en hjulhastighetssensor, ABS-ring og kontrollenhet. I teknisk forstand er ABS-sensoren ganske enkel: den er bare en magnetisk sensor som gir signal når den nærmer seg et magnetfelt. ABS-ringen, en fortannet (eller perforert) ring av jern, forårsaker dette: sensoren registrerer kontinuerlig det magnetiske feltet som gradvis dukker og forsvinner fra tann til tann, eller perforeringen til perforering, under normal kjøring. Frekvensen overføres til kontrollenheten. Så lenge ringen registrerer kontinuerlige bevegelser fra hjulet, får bremsen være i fred for ABS-en. Om hjulene blokkeres under bremsing, frigjør kontrollenheten bremsen med impulser. Det resulterer i såkalt “pumpebremsing”. Det gjør det mulig for føreren å holde bilen under kontroll, og unngå hindringer ved plutselig bremsing.
Feil og reparasjon av ABS-sensor
Når ABS-sensoren er defekt, oppdages det umiddelbart. Kontrollenheten mottar ikke lengre signaler og antar at den er blokkert. Kontrollenheten forårsaker pumpebremsing ved hver eneste bremsemanøver, noe som gjør det svært ukomfortabelt og utrygt å kjøre med defekt ABS.
ABS-sensoren kan skadet innvendig, kablene kan ha løsnet eller kontaktene er korroderte. Sensoren plasseres nært veien og er derfor utsatt for vær og vannsprut. Feil på sensor får varsellampen til å lyse på dashbordet. Funksjonen er sensitiv nok til at lampen lyser opp før sensoren svikter fullstendig.
Det er veldig enkelt å bytte sensor. Når hjulet fjernes, kan den gamle sensoren skrus løs og byttes med en ny. Avstanden mellom sensoren og ABS-ringen må justeres på nytt med en bladsøker. Etter at kontrollenheten er koblet til, bør systemet fungere igjen. Noen ganger må enheten må programmeres for gjenkjenne den nye føleren. Det er en jobb for verkstedet. Å bytte ABS-sensor innebærer automatisk en kontroll av hele bremsesystemet: det er en utmerket anledning til å ta en visuell sjekk av bremseklossene med slitasjesensorer, bremseskiver, bremseledninger og slanger.
Kostnadene for ABS-sensor
Den tiden da elektroniske komponenter kostet er formue er for lengst over. Prisene for ABS-sensor med merkevarekvalitet starter på 7 euro per stykk. Med så lave priser, anbefales det å bytte alle komponenter før slutten av levetiden som en forholdsregel. I prinsipp er ABS-sensorene ikke bygget som typiske slitedeler. Under ideelle forhold bør de vare like lenge som bilen. 15 år og 250 000 kilometer. Likevel er ikke den sårbare posisjonen optimal for så lang bruk. Vi anbefaler derfor at ABS-sensoren byttes hver 100 000 km som forebyggende tiltak. Dermed er bilen alltid trygg, klar til å bremse og styrbar.