EGR ventil For Top bilmerker
- Eksosreturventil MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Eksosreturventil AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Eksosreturventil VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Eksosreturventil MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Eksosreturventil SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er EGR ventil defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Reduser nitrogenoksidet med EGR-ventilen Eksosresirkuleringsventil, eller forkortet til EGR-ventil, reduserer forurensninger i eksosen fra forbrenningsmotorer. EGR-ventilen resirkulerer noe av avgassene inn i forbrenningskammeret, noe som fører til at partikler brytes ned til nitrogen og CO2 ved gjentatt brenning. EGR-ventilen kalles også noen ganger for gassresirkuleringsventil. EGR-ventilens posisjon og funksjon EGR-ventilen er plassert direkte på inntaksmanifolden. Den er koblet til eksosen eller turboladerens drivkanal. Avhengig av konstruksjonen, er en ekstra kjøler festet til EGR-ventilens rør. EGR-ventilen styres elektronisk ved hjelp av styreenheten. Parametrene for styringen er motortemperatur, restoksygen i avgassen, hastighet og luftmengde. Ettersom mekanikken i EGR-ventilen befinner seg i eksosstrømmen, er det ikke til å unngå at komponenten blir forurenset. Men før utskifting blir nødvendig, kan den vanligvis rengjøres grundig flere ganger for å komme i en fungerende tilstand igjen. Reparasjon av EGR-ventilen Indre forurensning som sot fra eksosgassen, er den viktigste årsaken til at EGR-ventilen svikter. Dette gjelder spesielt i dieselbiler. Forbindelsesstangen fra ventilen sitter direkte i avgasstrømmen, hvor partikler raskt kan samle seg. Som en konsekvens kan ventilen slutte å virke på grunn av en blokkering. Et symptom på denne defekten, er rastløs tomgang. Men i dette tilfellet vil kontrollenheten vanligvis også gi en advarsel. EGR-ventilen kan behandles med spesiell ventil-rens i montert tilstand. Produkter av merkekvalitet er tilgjengelige fra LIQUI MOLY eller PROTEC, og prisene starter på rundt 12 euro per sprayboks. For å rengjøre, må sugeslangen rett og slett fjernes, EGR-ventilen sprøytes grundig fra innsiden og renses med en klut etter en bestemt behandlingstid. Gamle tannbørster er spesielt effektive til dette. Dersom dette tiltaket ikke er nok, kan en ultralydrenser rengjøre EGR-ventilen tilstrekkelig. Installasjon og fjerning av EGR-ventil ener vanligvis ganske enkelt. Den er festet til inntaksmanifolden med fire skruer og er bare forbundet med motoren med slangeklemmer eller koblingskontakter. På grunn av den høye prisen på den nye delen, er det verdt å forsøke en grundig rengjøring først. Kjøp av ny EGR-ventil Dersom EGR-ventil ikke bare er skitten, men også mekanisk skadet, er det eneste alternativet som gjenstår i de fleste tilfeller å erstatte den med en ny. Dette gjelder spesielt i tilfeller med elektroniske skader på ventilføringen. Her er det viktig å bare stole på en sertifisert OEM-leverandør. Den interne elektronikken og mekanikken i EGR-ventil er nøyaktig tilpasset den typen motor og styreenheten. Dersom kommandoene blir feilaktig implementert ved hjelp av styreenheten, kan det føre til forskjellige problemer.I det enkleste tilfellet, er det gjenværende innholdet av nitrogenoksider i eksosgassen for høy. Dette vil føre til at bilen ikke består en hovedinspeksjon. I verste fall kan sotfilteret i eksosen slites for fort ut, hvilket i sin tur medfører høye omkostninger. Dette vil raskt gjøre et kjøp av en billig EGR-ventil fra en ukjent produsent ulønnsomt. En ny EGR-ventil fra PIERBURG eller FEBI BILSTEIN er alltid et godt valg. Disse delene er allerede tilgjengelige for under 100 €, avhengig av type kjøretøy. Prisen kan imidlertid også lett overstige 400 €. Med komponenter av høy kvalitet, er eksosgasskjøleren vanligvis installert inne i EGR-ventilen. Siden denne komponenten også kan forringes og er ganske vanskelig å rengjøre, bør også den skiftes ut samtidig som man erstatter EGR-ventilen.