0

0.00 kr

#

Akseldrift/kløtsj til alle bilmerker

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Premium kvalitet Akseldrift/kløtsj

Merkevare-produsenter av Akseldrift/kløtsj deler

  • SKF

Akseldrift/kløtsj - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting

Drivverket/clutchen tjener til å overføre kraften fra motoren, gjennom girene, til veien. Dersom disse delene er i orden er det meget behagelig å kjøre bilen. Defekter på drivverket kan derimot være livstruende.

Clutch: Skjulte mellomledd

Clutchen er en dypt gjemt komponent i kjøretøyet. Den består av mange komponenter, men du byttes alltid i sin helhet. Å bytte clutch er meget dyrt og tidkrevende. Det trengs god ekspertise og dermed anbefales det ikke å reparere denne på egen hånd. En skadet eller utslitt clutch merkes gjennom dårlig kjøreatferd. Motoren akselererer ikke som den skal og kjøretøyet går motvillig. Bilen er knapt kjørbar hvis clutchen er helt utslitt.

Drivverk: Fra girkasse til hjul

Drivverket er koblingen mellom girkassen og hjulet. Det består av to drivaksler og styringsmekanismen til hjulene. Drivverket har et antall komponenter og alle viser sine defekter gjennom nedsatt kjøreatferd. Vinglete hjul, sterk risting på rattet, kjøretøyet trekker mot én side eller høy klakking når man kjører er typiske tegn på et skadet drivverk.

Oppdag skade på drivverk/clutch

Om man ikke er sikker på om clutchen er defekt eller ikke kan man teste den: Først må du se på bruksanvisningen for å finne ut om kjøretøyet er utstyrt med noen testfunksjon for sclutchen. I de fleste tilfelle må du trekke i clutch perdalen, men det finnes andre alternativ for å fastslå dette også. Dersom det ikke er mulig setter du bilen i et høyt gir og slipper clutchen raskt. Hvis motoren “stopper” fungerer fortsatt clutchen. Men dersom motoren fortsatt går selv om bilen ikke er i bevegelse kan du ikke unngå å bytte clutchen. Drivverket blir ideelt testet på en talje.Drivhjulene må henge fritt. Så putter du helt enkelt begge hendene på hjulet og rister kraftig. Dersom du opplever tilbakeslag er det en defekt.

Ved denne anledningen kan du også sjekke akselmansjettene

Dersom disse er fulle av fett eller har synlige hull må de byttes med én gang. Ellers skades hjullagrene. Det er uunngåelig at komponentene til drivverket/clutchen slites gjennom normal kjøring. Drifting, kjøring over hull eller mot høye kantstein kan meget raskt skade komponentene til drivverket. Uriktig håndtering av clutchen eller overbelastning med overdrevet tung henger er også meget skadelig for denne komponenten.

Hva bør man bytte?

Dersom det utføres reparasjoner på drivverket avhenger det av skadenivået. Skal akselmansjettene byttes ut må hele lenkearmen og bærekulene demonteres. Dersom disse har nådd en viss alder er det verdt å tenke på et forebyggende bytte av disse. Alle bevegelige deler har gummiermer eller dempe-elementer laget av gummi som slites ut over tid. Siden alle disse komponentene som det er enkel tilgang til er tilgjengelige billig på bildelerekspert.co.no kan du spare mye arbeid på en enkel reparasjon. Det er viktig å skru endeleddene på det gjengede hullet nøyaktig slik som den gamle delen var skrudd på. For å gjøre dette må du enten telle antall runder når du skrur løs den gamle endeledd eller markere dem. Lineær kjøring bør testes etter montering. Dersom bilen trekker til en av sidene etter reparasjonen må sporet justeres. Denne tjenesten har blitt rimeligere hos spesialiserte firma i dag. Man bytter alltid clutch i sett. Å bytte clutch er meget kostbart, men mulig. Man trenger masse tid, plass og godt verktøy. Clutchen er plassert mellom motoren og girkassen. Det er praktisk å også bytte giroljen når man bytter clutchen.

Bestselgere: de mest populære produktene