Akselskaft For Top bilmerker
- Akselskaft MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Akselskaft AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Akselskaft VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Akselskaft MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Akselskaft SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Akselskaft defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Tradisjonell komponent med bevist funksjon Akselen har vært en sentral del av alle kjøretøy, helt fra vognenes tid. Akselen kobler sammen kjøretøyets karosseri, nærmere bestemt understellet eller rammen, med suspensjonen. I vogner var akselen som regel bare en sammenhengende trestang som koblet sammen begge hjulene. En moderne aksel har en meget kompleks konstruksjon og involverer mange individuelle komponenter. Akselbjelken er den viktigste komponenten, og akselens andre komponenter er montert til den. Akselbjelkens posisjon Det er enkelt å finne akselen på et kjøretøy: Dette er komponenten som kobler sammen hjulene. På grunn av det kompliserte styresystemet, er ikke den fremre akselen konstruert som en ensartet komponent lenger. På de fleste biler er den bakre akselen fremdeles en ensartet komponent. Årsaken til dette er spesielt på grunn produksjonen: Den bakre akselen leveres som en fullstendig ferdigmontert komponent fra fabrikken, helt til bakhjulene og støtdemperne. Installasjon av akselen inkludert alle tilknyttede komponenter, er dermed raskt og effektiv utført når kjøretøyet monteres på samlebåndet. Feil på akselbjelken En aksel er ikke genetlig en slitedel. Denne komponenten kan bare skades i ulykker, av korrosjon eller særdeles feil håndtering. Akselen varer vanligvis hele bilens levetid, da den er sveiset sammen av tykke, formede plater. En tynn film av rust har vanligvis ingen innvirkning på kjøresikkerheten, og er heller ikke relevant under en hovedinspeksjon. Utskifting av bakaksler er svært kostbart, selv om de er billige som reservedeler. Erstatning av akselen kan ta flere dager, da hjulene, sammen med lagrene, stabilisatorer, gummidempere og mange andre komponenter, er montert på den. Kostnad for akselbjelke Den såkalte merkemekanikk-prosessen har gitt en svært kostnadseffektiv produksjon av akselen som en komponent. Plattformstrategi, som har blitt implementert av Mange produsenter har i flere tiår benyttet seg av plattformstrategi, noe som muliggjør bruk av identiske komponenter. GM er pioneren for merkemekanikk-prosessen. J-karosseriplattformen har gjort dem i stand til å konstruere den samme bilen i alle deres merker. Denn verdenskjente bilen Opel Ascona C, hadde stort sett bare utskiftbare komponenter. I Europa har Volkswagen suksess med å bruke plattformstrategien. Dermed akslene i mange av bilene fra Seat, Skoda og Volkswagen i samme klasse utskiftbare. Derfor er mange av disse delene ofte tilgjengelig for et par hundre euro, selv om de er store i størrelse, tunge i vekt og er nøyaktig fremstilt. Reparasjon av akselbjelken Dersom akselen er så alvorlig skadet at en reparasjon er nødvendig, er det aktuelt å vurdere utskifting. Sveising, glatting eller retting er generelt ikke tillatt på en aksel. Det er mye mer sannsynlig at akselen kan overhales i stedet for å skiftes ut helt. Dette innebærer å erstatte alle de tilknyttede komponentene slik som akselbjelkens kulelager, ledebøssinger, etc. Å fjerne akselen helt er vanligvis unødvendig. Leverandører av tilbehør og reservedeler tilbyr komplette sett for fullstendig overhaling av akselbjelken. Akselens forbindelsespunkter, hvor den er boltet til understellet eller til kjøretøyrammen er spesielt utsatt for skader. De indre sfæriske rullelagrene blir betydelig belastet av sterke krefter. Dersom disse mister formen sin og den absorberende effekten, kan det resultere i en merkbar reduksjon i håndteringsegenskapene, samt ristende støy fra den bakre akselen. Man kan kjøpe reparasjonssett til den bakre akselen for bare 20 euro. Vedlikehold av akselbjelken Det er vanskelig å unngå rustlekker på den bakre akselen under normal drift. Grus og stein blir stadig slengt mot bilens understell og skader det beskyttende belegget der under normal kjøring. Fjerning av rustflekker er ikke relevant for sikkerheten, men kan forlenge levetiden til akselen likevel. Dette gjelder spesielt i snørike områder der man bruker mye salt på veiene. Selv den mest robuste akselen vil til slutt bli gjennomrustet av langvarig og intensiv eksponering for saltvann. Hammerferdig emalje, understellsbeskyttelse og vasking av understellet er ideelle som forebyggende tiltak. En boks med passende anti-rust lakk koster ca 15 euro per flaske og er nok til en bakaksel. Forbehandling med gjennomtrengende olje eller en rust-omformer kan forbedre resultatet ytterligere, selv om man kan påføre anti-korrosjonslakk direkte på korrosjonen.