Aksialledd (styrestag) For Top bilmerker
- Indre styreledd MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Indre styreledd AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Indre styreledd VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Indre styreledd MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Indre styreledd SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Styreledd (endeledd)
(10000 varer)
Parallellstag
(10000 varer)
Tannstangmansjett
(10000 varer)
Styreservopumpe (servopumpe)
(10000 varer)
Hydraulikkolje
(118 varer)
Styresnekke (tannstang)
(10000 varer)Er Aksialledd (styrestag) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Trygg styring i alle hastigheter med intakt innvendig styrestagledd
Det er ikke særlig vanskelig å lære seg hvordan du styrer en bil. Likevel er denne enkle handlingen forbundet med en svært komplisert mekanisme på forakselen. Forhjulsdrift gjør både kjøre- og styremekanismen enda mer komplisert. Innvendig styrestagledd er en viktig komponent i denne enheten.
Alltid trygg energioverføring
Forakselen må kunne bevege seg i alle retninger: de rykkete bevegelsene for støtdemperne, og de radielle bevegelsene for styring av hjulene, er svært krevende for denne mekanismen til de styrbare og drevne forhjulene. En ting skal alltid kunne garanteres: kraften fra girkassen må alltid kunne nå trygt og pålitelig frem til forhjulene via drivakslene. Styrestagleddet spiller en viktig rolle i dette. Den rotere i radial retning, og ved å gjøre dette, overføres rotasjonsbevegelsen til transmisjonen til drivakslene. Samtidig beveger den seg i enhver kryssretning, absorberer rattutslag samt bevegelser fra støtdemperne. Komponenten består av en fatning med kuleledd. De kobles sammen via et “not og fjær” ledd.
Plassering av styrestagledd
Styrestagleddet er direkte plassert på drivakselen som kommer ut av girkassen. Den skjules under en hylse, alltid full av smørefett, som beskytter styrestagleddet mot gjennomtrengende smuss eller lekkende smøring. Likevel er dette det svakeste punktet.
Feil på innvendig styrestagledd
Det oppstår feil når innvendig styrestagledd blir skittent eller smøringen ikke er god nok. Komponentene gnis mot hverandre, og det forårsaker gjensidig slitasje. Dette kan legges merke til ved en klaprende lyd under kjøring. Dessuten er det litt motstand på styringen. Hvis dette skjer, er det svært viktig å finne årsaken. Et skadet innvendig styrestagledd kan bli ødelagt. I de fleste tilfeller, blir det tyngre å kjøre: bilen skrenser kraftig og trekker til en side. Står bilen parkert, kan ødelagt innvendig styrestagledd oppdages av at hjulet står løst og vakler når du rister den for hånd.
Erstatning av innvendig styrestagledd
For å erstatte styrestagleddet, må drivakselen demonteres fullstendig. Spesialverktøy fås fra butikken. De gjør arbeidet betydelig mye enklere, og sparer deg for frustrasjoner når du forsøker å demontere leddet ved hjelp av rørnøkler eller annet upassende verktøy. Spesialverktøyene kostnad ca. 25 euro og setter betraktelig opp farten på arbeidet, noe som gjør dem virkelig verdt kjøpet.
For å demontere drivakselen, fjernes hjulet, kuleleddet demonteres og drivakselen fjernes fra hjullageret på siden av hjulet. Støvdekselet på hjulet må også løsnes. Etter demonteringen, kan innvendig styrestagledd erstattes med en ny på arbeidsbenken.
Fornuftige tiltak
Siden hele drivlinjen uansett må demonteres, bør i det minste den indre og ytre beskyttelsesmansjetten for CV-leddet også byttes. Gummimansjetten har en begrenset levetid, og du sparer deg bryderiet med å erstatte dem på et senere tidspunkt. Kuleleddet bør i det minste sjekkes. Dersom gummimansjetten er sprø ved rynkene eller lekker smøring, må den også byttes. På styrearmene kan det utvikles slitasje på koblingselementene. Erstatning av innvendig styrestagledd er en utmerket anledning til å gjøre bilen så god som ny. Ideelt sett, bør alle komponenter byttes ut samtidig på to sider. Etter at styrestagleddet er byttet ut, må du besøke et verksted for å justere hjulinnstillingen.
Kostnadene for ny innvendig styrestagledd
Nytt innvendig styrestagledd fra merkevareprodusent, som for eksempel Monroe eller FEBI BILSTEIN, koster ca. 18 euro. De billige prisene tillater deg å utføre omfattende vedlikehold av bilen for lite penger og bare én reparasjon. Med nytt innvendig styrestagledd, og eventuelt bytte av ytterligere komponenter, er bilen igjen fullstendig trygg å kjøre.