00kr#
72-7079

Alternator (generator) til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy
Søk
Alternator (generator) 48H levering og 2 års garanti

Alternator (generator) fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Alternator (generator)
  • FEBI BILSTEIN Alternator (generator)
  • MAPCO Alternator (generator)
  • VALEO Alternator (generator)
  • SWAG Alternator (generator)
  • JP GROUP Alternator (generator)
  • HELLA Alternator (generator)
  • JAPANPARTS Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her DENSO Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her MAHLE ORIGINAL Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her MEAT & DORIA Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her VEMO Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her MAGNETI MARELLI Alternator (generator)
  • Kjøp til den beste prisen her ERA Alternator (generator)
  • BUGIAD
  • NIPPARTS
  • LAUBER
  • ASHIKA

Er Alternator (generator) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Dynamoen, eller generatoren, genererer nødvendige mengder med elektrisk strøm til bilen. Inntil noen få år siden, var det relativt få elektriske forbrukere i bilen: lys, tenning, starter, horn og radio var de eneste systemene som trengte elektrisk energi. Dette har endret seg betraktelig. Den økte etterspørselen har resultert i endringer på dynamoens utforming.

Konstruksjonen på en dynamo

En dynamo består av

  • Rotor
  • Stator
  • Hus
  • Slepering
  • Lager
  • Driv

Rotoren er en roterende aksel med tre eller fire spoler. Den drives av en remrulle inne i statoren, som også består av kobberspoler. Begge komponenter genererer magnetiske felt. De konkurrerende feltene genererer elektrisitet som utvikles i rotoren, og overføres til en kobberring. To stifter av karbon gnis mot den og tar opp elektroner. Karbonstiftene, alternativt kalt for kullbørster, overfører elektrisiteten til diodene, hvor den gjøres tilgjengelig for bilens el-nett. Til slutt overføres elektrisiteten til bilen via to kabler.

Feil på dynamo

Kullbørstene er typiske slitedeler i dynamoen. De festes med en enkelt skrue. Kullbørstene er enkle å bytte ut og koster lite penger. Slitte kullbørster oppdages av at ytelsen på dynamoen svikter. I tillegg blir kobberringen slitt på grunn av permanent gnissing mot kullbørstene. Den er mer komplisert å bytte ut.
Lagrene er også deler av dynamoen som er utsatt for slitasje. Dette kan høres av karakteristisk skrangling. Lagrene kan erstattes, selv om dette er svært komplisert og vanligvis ikke verdt det.
Dersom spolene i statoren eller rotoren er gjennombrent, er dynamoen umulig å reparere og må erstattes.

Endrede krav

Før måtte dynamoen bare produsere 6V. Deretter ble 12V dynamoer standard for familiebiler, Dagens moderne og komfortable biler har vesentlig flere forbrukere, for eksempel:

  • Sensorer
  • Setevarmer
  • Ratt med varme
  • Varme i sidespeil
  • Navigasjonsenheter
  • Underholdningssystemer

og mye mer. Dynamoene må produsere høyere spenning. For øyeblikket er 14,4V den nye standarden. Trenden bare fortsetter.

Konstruksjonstekniske endringer

De økte kravene bør ikke innfris ved å bare bruke større dynamoer, ettersom det ville føre til at bilens vekt og pris øker uten grunn. Istedenfor lages de tilgjengelige dynamoene for å kjøre raskere. Det resulterer i større slitasje på lagrene. Derfor kjøres ikke dynamoene på kilereimer lengre. Standard drift av dynamoer består for tiden av

  • Flate reimer
  • Dynamofrihjul
  • Reimstrammer

Dynamofrihjulet lar dynamoakselen kun akselerere i én retning. Den fortsette å kjøre selv om belastningen endrer seg. Retardasjon forhindres og lagrene skånes. Det gjør den moderne dynamoen like holdbar, til tross for økt ytelse.

Levetiden til en dynamo

Etter 100 000 km., begynner dynamoen å gradvis slites ned. Ofte kan dynamoene repareres ved å skifte ut kullbørster ved første tegn på materialtretthet Dersom lagrene og sleperingene svikter, vil reparasjonen normalt sett bli dyrere enn en ny dynamo.

Kostnader for ny dynamo

Prisen for ny dynamo, fra merkevareprodusenter, starter på ca. 150 euro. Som regel har billigere dynamoer en kortere levetid. Ny dynamo leveres med nye kullbørster, nye dioder samt nytt dynamofrihjul, noe som lar deg løse alle problemer i dette området med noen få tiltak. Det er derfor virkelig ikke verdt å utføre en komplisert demontering og reparasjon av den gamle dynamoen.


Mest ettersøkte varer i Alternator (generator) hovedkategori:
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0106
  • Generatorladestrøm [A]: 90
  • Spenning [V]: 14
  • Nominell spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 55
  • Remskiver: med multiremskive
  • antall riller: 6
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Festemåte: dobbelt hovedfeste
  • anbefalt tilleggsreparasjon: aggregatrem
  • Lengde [mm]: 165,5
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0106 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0106
1400,22 kr
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0065
  • Generatorladestrøm [A]: 98
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 55
  • Ribbeantall: 6
  • Pluggtype-ID: L-DFM (PLUG 129)
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Klemme: M8 B+
  • boring - Ø 1 [mm]: 9
  • Tykkelse 1 [mm]: 80
  • Netto vekt [kg]: 5,97
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0065 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0065
1294,46 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0011
  • remskive-ø [mm]: 70,0
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • antall riller: 7
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med integrert regulator
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Klemme: B+ (M8)
  • antall festehull: 4
  • festevinkel [grad]
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0011 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0011
2293,04 kr
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0008
  • Generatorladestrøm [A]: 90
  • Spenning [V]: 12
  • remskive-ø [mm]: 56
  • Remskiver: Kileremskive
  • Ribbeantall: 6
  • Pluggtype-ID: B+(M8)/L/DFM, beidseitig abger.
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Ant. gjengeboringer: 2
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0008 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0008
1378,47 kr
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0006
  • Generatorladestrøm [A]: 120
  • Spenning [V]: 12
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • lengde 3 [mm]: 61,50
  • Lengde [mm]: 40,00, 14,00
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0006 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0006
1647,11 kr
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0014
  • Generatorladestrøm [A]: 120
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 60,0
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • Ribbeantall: 6
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Kjølingstype: luftkjølt
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Aggregater / ruller: inkl. vakuumpumpe
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0014 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0014
2305,88 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0122
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 50
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • antall riller: 5
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0122 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0122
2401,82 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0089
  • Generatorladestrøm [A]: 70
  • Spenning [V]: 12, 14
  • Remskiver: med multiremskive
  • antall riller: 4
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0089 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0089
1399,17 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0160
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 12
  • remskive-ø [mm]: 54
  • Ribbeantall: 6
  • Pluggtype-ID: B2+(M8),L,DFM
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0160 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0160
1798,51 kr
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0124
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 12
  • remskive-ø [mm]: 49
  • Remskiver: med reimskive
  • Ribbeantall: 7
  • antall riller: 7
  • Pluggtype-ID: B+(M),L,DFM, B2(M8)
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0124 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0124
1676,42 kr
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0291
  • Generatorladestrøm [A]: 90
  • Spenning [V]: 12
  • remskive-ø [mm]: 50
  • Ribbeantall: 6
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0291 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0291
1583,95 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye
Dynamo
Alternator (generator) RIDEX 4G0039
  • Generatorladestrøm [A]: 120
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 54
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • Ribbeantall: 6
  • antall riller: 6
  • Pluggtype-ID: PL57, Plug 670, PLUG138
  • Byttedel
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Posisjon / grad: L 78
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Festemåte: dobbelt hovedfeste
  • anbefalt tilleggsreparasjon: aggregatrem
  • Klemme: B+(M8), SIG, FR, A
  • Lengde [mm]: 167
  • avstand fra remskive til generator [mm]: 42,5
  • Tilstand:  Helt nye
Alternator (generator) 4G0039 billige av original kvalitet
RIDEX | 4G0039
1837,04 kr
(Pris per produkt)
Tilstand:  Helt nye