Alternator (generator) til din bil
Alternator (generator) For Top bilmerker
- Alternator (generator) VW GOLF
- Alternator (generator) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Alternator (generator) BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Alternator (generator) AUDI A4
- Alternator (generator) VW TRANSPORTER
- Alternator (generator) VW PASSAT
- VOLVO V70
- Alternator (generator) AUDI A6
- Alternator (generator) MITSUBISHI OUTLANDER
- Alternator (generator) TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Alternator (generator) FIAT DUCATO
- Alternator (generator) FORD MONDEO
- Alternator (generator) VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Alternator (generator) SKODA OCTAVIA
- Alternator (generator) TOYOTA RAV 4
- Alternator (generator) MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Alternator (generator) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Dynamoen, eller generatoren, genererer nødvendige mengder med elektrisk strøm til bilen. Inntil noen få år siden, var det relativt få elektriske forbrukere i bilen: lys, tenning, starter, horn og radio var de eneste systemene som trengte elektrisk energi. Dette har endret seg betraktelig. Den økte etterspørselen har resultert i endringer på dynamoens utforming.
Konstruksjonen på en dynamo
En dynamo består av
- Rotor
- Stator
- Hus
- Slepering
- Lager
- Driv
Rotoren er en roterende aksel med tre eller fire spoler. Den drives av en remrulle inne i statoren, som også består av kobberspoler. Begge komponenter genererer magnetiske felt. De konkurrerende feltene genererer elektrisitet som utvikles i rotoren, og overføres til en kobberring. To stifter av karbon gnis mot den og tar opp elektroner. Karbonstiftene, alternativt kalt for kullbørster, overfører elektrisiteten til diodene, hvor den gjøres tilgjengelig for bilens el-nett. Til slutt overføres elektrisiteten til bilen via to kabler.
Feil på dynamo
Kullbørstene er typiske slitedeler i dynamoen. De festes med en enkelt skrue. Kullbørstene er enkle å bytte ut og koster lite penger. Slitte kullbørster oppdages av at ytelsen på dynamoen svikter. I tillegg blir kobberringen slitt på grunn av permanent gnissing mot kullbørstene. Den er mer komplisert å bytte ut.
Lagrene er også deler av dynamoen som er utsatt for slitasje. Dette kan høres av karakteristisk skrangling. Lagrene kan erstattes, selv om dette er svært komplisert og vanligvis ikke verdt det.
Dersom spolene i statoren eller rotoren er gjennombrent, er dynamoen umulig å reparere og må erstattes.
Endrede krav
Før måtte dynamoen bare produsere 6V. Deretter ble 12V dynamoer standard for familiebiler, Dagens moderne og komfortable biler har vesentlig flere forbrukere, for eksempel:
- Sensorer
- Setevarmer
- Ratt med varme
- Varme i sidespeil
- Navigasjonsenheter
- Underholdningssystemer
og mye mer. Dynamoene må produsere høyere spenning. For øyeblikket er 14,4V den nye standarden. Trenden bare fortsetter.
Konstruksjonstekniske endringer
De økte kravene bør ikke innfris ved å bare bruke større dynamoer, ettersom det ville føre til at bilens vekt og pris øker uten grunn. Istedenfor lages de tilgjengelige dynamoene for å kjøre raskere. Det resulterer i større slitasje på lagrene. Derfor kjøres ikke dynamoene på kilereimer lengre. Standard drift av dynamoer består for tiden av
- Flate reimer
- Dynamofrihjul
- Reimstrammer
Dynamofrihjulet lar dynamoakselen kun akselerere i én retning. Den fortsette å kjøre selv om belastningen endrer seg. Retardasjon forhindres og lagrene skånes. Det gjør den moderne dynamoen like holdbar, til tross for økt ytelse.
Levetiden til en dynamo
Etter 100 000 km., begynner dynamoen å gradvis slites ned. Ofte kan dynamoene repareres ved å skifte ut kullbørster ved første tegn på materialtretthet Dersom lagrene og sleperingene svikter, vil reparasjonen normalt sett bli dyrere enn en ny dynamo.
Kostnader for ny dynamo
Prisen for ny dynamo, fra merkevareprodusenter, starter på ca. 150 euro. Som regel har billigere dynamoer en kortere levetid. Ny dynamo leveres med nye kullbørster, nye dioder samt nytt dynamofrihjul, noe som lar deg løse alle problemer i dette området med noen få tiltak. Det er derfor virkelig ikke verdt å utføre en komplisert demontering og reparasjon av den gamle dynamoen.