Automatgir olje (atf olje) til din bil
Automatgir olje (atf olje) For Top bilmerker
- ATF olje VW GOLF
- ATF olje MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Automatgirolje BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- ATF olje AUDI A4
- ATF olje VW PASSAT
- Automatgirolje VW TRANSPORTER
- VOLVO V70
- ATF olje AUDI A6
- ATF olje TOYOTA AVENSIS
- Automatgirolje MITSUBISHI OUTLANDER
- FORD MONDEO
- ATF olje MERCEDES-BENZ C-Klasse
- ATF olje FIAT DUCATO
- Automatgirolje VW CADDY
- SKODA OCTAVIA
- ATF olje TOYOTA LAND CRUISER
- ATF olje TOYOTA RAV 4
- Automatgirolje HONDA CR-V
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Akseldrift/kløtsj
Er Automatgir olje (atf olje) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Den automatiske girkassen har bare nylig etablert seg i Tyskland og Europa. Den ble lenge betraktet som en drivstoffsluker som bare var egnet for late eller klønete sjåfører. Likevel harkjøring med automatgir etablert seg så godt, at denne funksjonen finnes i alle kjøretøyklasser. Regelmessig utskifting av den respektive væsken er en del av vedlikeholdet med automatgir. Det anbefales å skifte omtrent hver 100.000 km.
Når er det nødvendig å skifte automatgirolje?
De fleste skadetyper på automatgir kan spores tilbake til problemer med smøring. Dette kan føre til forekomst av ubehagelig støy, motvillige koblingsprosesser eller til og med at et nødsituasjonsprogram aktiveres av styreenheten. Dette skjer når den automatiske girkassen ikke har nok væske, eller dersom den eksisterende væsken har mistet sin viskositet i en slik grad at væskerykket når en kritisk verdi.
Ytterligere bevis på at automatgiroljen må skiftes:
- Økt drivstofforbruk
- Ujevn girskifting
- Varierende RPM.
Det er foreskrevet faste intervaller for utskifting av automatgiroljen. Disse bør absolutt følges. Dersom man finner en lekkasje i automatgirsystemet, må den tettes, og væsken bør også skiftes samtidig. Der væsken kan lekke ut, kan også smuss trenge inn. Derfor bør man ikke spare automatgiret skal overhales. Dersom man må skifte clutchen på et kjøretøy med automatgir, er det vanligvis også nødvendig å drenere væsken. I et slikt tilfellet bør den foreliggende væsken fremdeles være i første tredjedel av sin levetid, og fri for fremmede materialer, tåkedannelse eller misfarging. Hvis dette ikke er tilfelle, er det best å skifte den også.
Skylling før skifte av væske
Dersom man allerede merker de beskrevne symptomene som indikerer kvalitetstap av automatgiroljen under kjøring, bør man spyle systemet. Dette innebærer spyling av girkassen med et skarptrensemiddel i løpet av en kort tid for å oppløse avleiringer og fjerne dem fra det mekaniske systemet.
Med kjøretøyet på en løfteplattform, blir gir-rens tilsatt væsken ved hjelp av en oljepistol. Forblandede løsninger koster ca 15 euro per liter. Selv om det er billigere med konsentrater, må instruksjonene nøye overholdes. Dersom rensemiddelet er for sterkt, kan det utgjøre alvorlig skade på pakningene.
Kjøretøyet brukes deretter i vanlig gatetrafikk med rensemiddelet i automatgiret i ca 20 minutter. Jo flere girskift man foretar, jo bedre sprer resemiddelet seg gjennom giret, slik at det får utøve sin fulle virkning.
Utskifting av automatgiroljen
Å skifte ut væsken i giret på et automatisk kjøretøy, er ikke fullt så enkelt som en vanlig oljeskift. Det er likevel ikke en umulig oppgave å gjøre selv. Krav:
- Tilstrekkelige mengder av korrekt girolje foreskrevet av produsenten (vanligvis er 5 liter tilstrekkelig)
- En ny oljefilterskjerm
- En stor oljepistol
- Bremserens
- Kluter eller tørkepapir
- Ny girpakning
- Hvit bøtte til den uttappede oljen
Det er viktig at kjøretøyet har driftstemperatur. Jo varmere væsken er, jo mer flytende er væsken. Dette minimaliserer sjansen for resterende mengde væske ved tapping.
Først løsner man dekselet. Deretter plasseres bøtten under tappepluggen, og skruen løsnes. Mens den gamle væsken renner ut, åpner man samtidig innløpsskruen. Dette forhindrer at vakuum oppstår i girsystemet, og dreneringen av gammel væske akselereres. Når spilloljen tømmes inn i en egnet beholder, kan man kontrollere om det er metallspon i bøtten.
Når væsken er tappet av, fjerner man oljepannen fra transmisjonen og oljefilterskjermen erstattes. Alltid løsne og stram bunnpanneskruene i kryss! Det åpne giret kan nå sprayes generøst med bremserens. Når rensemiddelet fordamper, fjerner det også oppbygging. Det samme gjøres med den demonterte bunnpannen. Magneten må ikke glemmes - den kan også fjernes for rengjøring.
Før man monterer giret, må pakningen på den gamle oljefilterskjermen fjernes. Disse setter seg ofte fast i føringshylsen. Bruk tang eller en skrutrekker forsiktig, og unngå at det oppstår defekter i hylsen.
Straks pakningen er fjernet, installeres den nye oljefilterskjermen. Igjen rengjøres begge sidene på de tette flatene på bunnpannen grundig, deretter settes den inn igjen sammen med den nye pakningen, og ideelt sett også nye skruer (vanligvis inkludert som et sett sammen med pakningen). Oljepluggen skrus på igjen med en ny pakning.
Den nye væsken fylles inn i automatgiret når det er avkjølt. Man benytter en oljepistol for dette. Når væsken renner tilbake, blir bunnpannen fylt. Men oljefilterskjermen sveller ikke opp før nå. For å fordele automatgiroljen fullstendig, må motoren svive mens kjøretøyet jekkes opp. I løpet av denne tiden, skifter man til hvert gir i ca 10 sekunder. Deretter blir væsken toppet nok en gang. Denne prosessen gjentas så mange ganger som det tar å nå den mengden automatgirolje som er foreskrevet. Til slutt strammes innløpsskruen til med det foreskrevne dreiemoment og dekselet monteres på nytt.
Mest ettersøkte varer i ATF olje hovedkategori: