Automatfilter til din bil

Automatfilter For Top bilmerker
- Automatfilter VW GOLF
- Automatfilter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Automatfilter BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Automatfilter AUDI A4
- Automatfilter VW TRANSPORTER
- Automatfilter VW PASSAT
- VOLVO V70
- Automatfilter AUDI A6
- Automatfilter MITSUBISHI OUTLANDER
- Automatfilter TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Automatfilter FIAT DUCATO
- Automatfilter FORD MONDEO
- Automatfilter VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Automatfilter SKODA OCTAVIA
- Automatfilter TOYOTA RAV 4
- Automatfilter MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Automatfilter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Siden 1990-tallet, ble hydrauliske systemer stadig mer vanlige for hver personbil av middelklassen. I dag er alle kjøretøy utrustet med et hydraulisk bremsesystem, hydraulisk clutch og hydraulisk servostyring. Alle disse enhetene fungerer ofte med samme hydraulikkolje. Det er som regel helt enkelt å holde oljen under kontroll i hele bilen, fordi det bare handler om en eneste oljebeholder under panseret. Denne beholderen er transparent og vanligvis monteres ved siden av en hjulbue eller skvettlapp, slik at oljen lett kan overvåkes.
Oljens farge skal være lys og gulaktig. Dersom oljen er uklar, vitner det om en forurensning. Også tyder det på at hydraulikkoljefiltret er blitt fullt og krever umiddelbart vedlikehold. Den forholdsvis enkle konstruksjonen av hydrauliske systemer forutsetter en meget ren olje. Hver forurensning med svevestøv kan påvirke maskinens ytelse. Stempler i hovedsylinderen eller i slavesylinderen vil ikke være i stand til å danne det nødvendige trykket. Derfor bør hydraulikkoljefiltrene vedlikeholdes svært grundig. Spesielt farlig er eventuelle feil på bremsesystemet. Ikke desto mindre er det lite sannsynlig at sånt noengang forekommer, ettersom det er mulig å gjøre slik at forurensninger inne i systemene er nesten fullstendig utelukket. Svevestoffer kommer inn i systemene, når ny olje påfylles. Ettersom det vanligvis bare er svært få partikler, kan de fanges opp av hydraulikkoljefiltret. Men hvis partiklene er overopphetet, blir også hydraulikkoljen altfor varm og det danner seg bobler, hvilket kan skade andre komponenter i hydrauliske enheter og forårsake forurensning.
Hvis hydraulikkfilteret er blitt tett, må det skiftes ut, i tilfelle filtermediet ikke kan byttes. Det eksisterer ikke noen uniforme regler og forskrifter med hensyn til hydrauliske filtre. Mange hydraulikkoljefiltre er utstyrt med filterpapir som skal ha store porer, fordi oljen er tyktflytende og derfor vanskelig å trykke gjennom et filter. Derfor anvender man for det meste en spesiell sil. Den kan ikke fange opp små støvpartikler effektivt, derfor blir oljen snart forurenset og som følge må den byttes ut regelmessig. I vår nettbutikk finner du raskt og rimelig nye reservedeler av alle slag; produktsortimentet vi tilbyr omfatter bl.a. interiør, luftfilter, bagasje-/lasterom, drivstoffpumpe, koblingskabel, motorpanser o.l.