Baklykt til din bil

Baklykt For Top bilmerker
- Baklykt VW GOLF
- Baklykt MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Baklykter BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Baklykt AUDI A4
- Baklykt VW TRANSPORTER
- Baklykter VW PASSAT
- VOLVO V70
- Baklykt AUDI A6
- Baklykt MITSUBISHI OUTLANDER
- Baklykter TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Baklykt FIAT DUCATO
- Baklykt FORD MONDEO
- Baklykter VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Baklykt SKODA OCTAVIA
- Baklykt TOYOTA RAV 4
- Baklykter MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Baklykt defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Signalisering for kjøretøy: baklys
Baklyktene (baklysene) består av lysgrupper baksiden av bilen, og installeres alltid parvis. Nå til dags er det obligatorisk med tre bremselys. Selv om spesifikke baklys brukes for ulike modeller, er prisen vanligvis moderat. Enheten med baklys er svært populær når det kommer til individuell design. Utstyrsforretninger tilbyr spesielle baklys for å gi bilen din et sporty og mer individuelt utseende.
Konstruksjonen på baklys
Enheten med baklys består av et hus og kretskort. De fleste produsentene tilbyr kretskort som er helt atskilt fra huset, noe som gjør kontroll og utskiftning av lamper betydelig mye enklere. Huset har en intern del og en ekstern gjennomsiktig del. Den gjennomsiktige delen lages av farget plast. En kjegleformet struktur gir optimal lysspredning.
Følgende lys integreres i belysningen bak:
- Ryggelys (hvit på én eller begge sider)
- Bremselys (rødt på begge sider pluss et separat lys i midten bak)
- Retningslys (eller blinklys, gul eller hvit. Når de er hvit, er det obligatorisk med en gul lampe)
- Bakre posisjonslys (rød på begge sider)
- Bakre tåkelys (ofte på én side)
Funksjonen til baklysene er å signalisere, og er ikke designet for å fungere som hovedlys under rygging.
Slitasje på baklys
Lampene er de viktigste slitedelene i baklysene. Lyspærer, som fortsatt er mye brukt, brenner opp etter en viss tid. Vi anbefaler derfor å bytte lampene med LED-belysning, noe som er betydelig mer holdbar. Dessuten har LED bedre responstid og bruker mindre strøm.
Baklysene blir ofte skadet ved påkjørsel bak. Det bare et lite dunk på feil sted som skal til for at hele lyset må erstattes.
Baklysene kan også bli for gamle. Dekselet blir gradvis matt og sprø. Når det oppstår sprekker kan vann trenge seg inn, og forårsake svikt i lampene og at kretskortet ruster. Det forårsaker mange feil som kommer til syne på forskjellige måter. Til syvende og sist kan et matt og ripet baklys være en sikkerhetsrisiko, ettersom den ikke lengre har full evne til å signalisere.
Erstatning av baklys
I de fleste tilfeller, er det heldigvis veldig enkelt å skifte baklys. De festes til karosseriet med flere skruer. Alt du trenger er en Phillips skrutrekker. Etter 3-5 skuer er løsnet, kan baklyset fjernes. Baklysene leveres alltid leveres som et komplett sett med kretskort. Derfor må den alltid erstattes fullstendig. Koblingspluggen til baklysene, koblet til bilens elektriske system, må også trekkes ut. Det anbefales å sjekke pluggen for rustskader. Rust er vanligvis synlig som grønne eller hvite rester, avhengig av materialet på pluggens kontakter. De kan skrapes ren med en skrutrekker, noe får lyset helt funksjonsdyktig igjen.
Individuelt design med baklys
Når du installerer baklys som tilbehør, er det viktig å kontrollere om de er EU-godkjent. Frihandelen på nett tilbyr også belysningstilbehør som ikke er tillatt. Kjører du med en bil som ikke har godkjent belysning, risikerer du at du ikke får lov til å bruke bilen. Det kan også føre til bot under inspeksjon. Dersom det oppstår en ulykke, er sjåføren i alle fall delvis ansvarlig.
Kvalitet og pris for baklys
Prisen på baklys som reservedel varierer betydelig, avhengig av bilmodellen. Uansett bør kun originale reservedeler brukes. De har passer riktig og kvalitet for langvarig bruk. Så sant ingen ulykker skader baklyset, varer de ofte i årevis.