Bladfjærer For Top bilmerker
- Bladfjærer MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bladfjærer AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bladfjærer VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bladfjærer MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bladfjærer SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Støtdemper
(10000 varer)
Spiralfjærer (fjærer)
(10000 varer)
Fjærbeinslager
(10000 varer)
Støttelager fjærbein
(2549 varer)
Støtdempermansjett og -anslagsbuffer
(10000 varer)
Luftfjæring
(3169 varer)Er Bladfjær defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Bladfjæren er en av de eldste prinsippene for demping i suspensjonen. Den har sin opprinnelse innen transportkonstruksjonen og ga betydelig økning i kjørekomforten lenge før luftdekk ble oppfunnet. Bladfjæren kobler kjøretøyets kupè fra humper i veien. Til dags dato gjør dette enkle prinsippet, den billige produksjonen og høye robustheten denne typen fjærsystem til en standardkomponent i tunge kjøretøy. Bladfjærenes funksjon I motsetning til en spiralfjær, oppnår dette fjærprinsippet dempeeffekt via en pakke blader. Bladene ligger oppå toppen av hverandre på en glidende måte og er forbundet med klips. Under kompresjonen bøyes bladene og skyves forbi hverandre. Den resulterende friksjonen bidrar til fjærvirkningen, men reduseres til et minimum av fett eller olje. I vognkonstruksjon ble to bladfjærer montert, den ene over den andre. Resultatet var en elliptisk fjær. I dag er halvelliptisk fjær den vanligste formen av denne fjærtypen. Andre varianter av denne komponenten omfatter fjærkoblinger, parabolformede bladfjærer og tversgående bladfjærer. Bruksområder for bladfjærer Fordelen med dette fjærprinsippet er at store laster kan dempes presist med begrensede midler. Dette gjør bladfjærene til en billig komponent i suspensjonen til tunge kjøretøy. Derfor er lastebiler og skinnegående kjøretøy fortsatt utstyrt med bladfjærsuspensjon som standard til i dag. Denne fjærtypen er også fremdeles populær på bakakselen i SUVer og varebiler. Den egner seg mindre for foraksler, da bladfjærer krever mye plass. På grunn av den lave kostnaden og lite komplekse konstruksjon, er bruk av bladfjærer også veldig populært i trailere. Defekter på bladfjærer Korrosjon og overbelastning kan føre til at bladfjærene brekker. Dersom fettsmøringen mellom bladlagene forsvinner, begynner bladfjæren å pipe. Sliteskader vil deretter raskt oppstå, og ødelegge bladfjærene fra innsiden og ut. En ødelagt fjær gjør umiddelbart kjøretøyet immobilt, slik at man ikke har noe annet valg enn å taue det. Fjærene må kontrolleres to ganger i året. Reparasjon av bladfjærer Bladfjærer kan repareres om man har riktig verktøy. De individuelle komponentene kan kjøpes separat. Hvorvidt dette er fornuftig, avhenger av ulike faktorer. Når man skal konstruere bladfjærer selv, kan man også bruke innsatser fremstilt av plast, grafitt eller karbon i stedet for fett. Disse forhindrer gjensidig opphopning og holder for det meste bladfjærene vedlikeholdsfrie.Når en bladfjær må smøres og fettes, er en etterfølgende omvikling fornuftig. Foreløpig finnes bare en produsent som tilbyr spesiell "fett-tape" for taping av bladfjærer. En rull koster ca 8 euro og gir gode resultater. Samme produsent har også en spesiell type fett som korrosjonsbeskyttelse, som i betydelig grad kan forlenge levetiden til intakte bladfjærer . Utskifting av bladfjærer Dersom bladfjærene viser tydelige tegn på slitasje, som for eksempel korrosjon, sprekker eller merker, bør bladfjæren skiftes ut. Det enkle konstruksjonsprinsippet gjør denne fjæren til en billig komponent. Et nytt par med fjærer ligger på mellom 50 og 200 euro i pris. Det er ganske enkelt å skifte dem: Bilen jekkes opp slik at hjulene henger fritt i luften. En uttrekkbar arm brukes til å løfte den bakre akselen til bladfjærene blir avslappet. De er vanligvis ganske enkelt boltet til karosseriet og til akselen med en U-formet brakett. Bladfjæren kan fjernes når disse tilkoblingene er løsnet. Den nye bladfjæren monteres i motsatt rekkefølge. Ved bruk av riktig verktøy, kan man skifte ut en bladfjær i løpet av få minutter. Alle beslag og braketter er vanligvis inkludert i et reparasjons- og utskiftingssett. Hvis ikke, bør disse alltid kjøpes inn for å sikre maksimal sikkerhetsgrad. Det sparer også mye arbeid under demonteringen: Dersom de gamle bladfjærene ikke kan fjernes ved hjelp av konvensjonelle midler, kan de skjæres løs med en vinkelsliper.