Bremsecaliper til din bil

Bremsecaliper For Top bilmerker
- Bremsecaliper VW GOLF
- Bremsecaliper MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Caliper BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Bremsecaliper AUDI A4
- Bremsecaliper VW TRANSPORTER
- Caliper VW PASSAT
- VOLVO V70
- Bremsecaliper AUDI A6
- Bremsecaliper MITSUBISHI OUTLANDER
- Caliper TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bremsecaliper FIAT DUCATO
- Bremsecaliper FORD MONDEO
- Caliper VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Bremsecaliper SKODA OCTAVIA
- Bremsecaliper TOYOTA RAV 4
- Caliper MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Bremsecaliper defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Gripemekanismen virker slik at bremseskivene tas i knipetang. Dette gjør at bremsebelegg (friksjonsoverflater) trykkes inn mot skivene dobbeltsidig. Knipetangbevegelser utføres av en bremseklave som overtar kontrollen på bremsebeleggene og er ansvarlig for trykkfordelingen. På moderne bremsesystemer med hydraulikk brukes det stempler for å bevegelig forbinde spaken til bremseskiven. Både gamle og moderne bremseklaver lages solid av støpestål, fordi de utsettes for svært høye belastninger. Bare noen få forskjeller kan ses i deres konstruksjon.
Det brukes blemseklaver i ulike utførelser. Fast blemseklave er utformet slik at de har minst to stempler som alltid er arrangert rett overfor hverandre. Jo flere stempler det brukes, jo lettere går det å fordele trykket, og bremseskivene blir ikke belastet alt for ensidig. Samtidig er det lite sannsynlig at vibrasjoner fra bremsen vil spre seg. I tillegg blir skiven indirekte beskyttet, fordi den blir mindre oppvarmet og slites ikke bare på den ene siden. En annen form er flytende bremseklave. Her finnes det et bremsestempel som ligger aksialt på lagrene til bremseskiven og kan forskyves i denne retningen, som om den flyter. Ettersom denne bremseklaven beveger seg eksakt lineært, virker dens kraft veldig jevnt. Resultatet er at skiven og belegget slites likt, dvs. slitasjen fordeles likt på alle delene. Slitasje på beleggene gjør at bremseklaven stadig forskyver seg, for ikke å forlenge veien som må tilbakelegges ved bremsing. Til slutt må pendel-bremseklave nevnes, som riktignok sjelden anvendes på grunn av sin ujevne slitasje. Denne typen bremseklave har bare ett bremsestempel som monteres slik at den kan dreie seg. I løpet av driften slites den ut bare ensidig, ettersom den utfører vippe-bevegelser, slik at skivene bare blir slitt på den ene siden og derfor kan få hakk og riper.
Det bør kun brukes reservedeler som er akkurat egnet for din modell. Hver komponent du monterer på bilen din skal være i samme kvalitet som originalt utstyr. Skulle du behøve nye reservedeler somfullstendig tilfredsstiller alle disse kravene, er du velkommen til vår nettbutikk for når som helst å bestille og kjøpe alt du søker etter, bl. a. mellomlyddemper, oljenivå-peilepinne, hjulbremsesylinder, ulike typer slanger, strammerulle m. m.