Bremseklosser til din bil

Klosser For Top bilmerker
- Bremseklosser VW GOLF
- Bremseklosser MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Bremsebelegg BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Bremseklosser AUDI A4
- Bremseklosser VW TRANSPORTER
- Bremsebelegg VW PASSAT
- VOLVO V70
- Bremseklosser AUDI A6
- Bremseklosser MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsebelegg TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bremseklosser FIAT DUCATO
- Bremseklosser FORD MONDEO
- Bremsebelegg VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Bremseklosser SKODA OCTAVIA
- Bremseklosser TOYOTA RAV 4
- Bremsebelegg MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Bremseklosser defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Sikkerhetskomponent og slitedel nr. 1: bremseklosser
Bremseklosser er uten tvil de viktigste sikkerhetskomponentene og slitedelene i bilen. De sikrer at den bevegende bilen kan sakkes ned til enhver tid. Produksjon og konstruksjon på bremseklosser oppfyller selv de høyeste standardene. Med tanke på den vidstrakte bruken, er de ganske billige. Les alt du trenger å vite om bremseklosser i denne artikkelen.
Skjult plassering, essensiell funksjon
Bremseklossene på bremseskiver finner du bak felgen. De installeres i bremseklaven. Bremseskiven roterer mellom bremseklossene. Trommelbremser utstyres også med bremseklosser. Disse kalles for bremsesko på grunn av formen.
Bremseklosser installeres i bremseklaven. Monteringen gjør det mulig for dem å bevege seg i én retning: mot bremseskiven og tilbake. Når du tråkker på bremsepedalen, fører det til at hydrauliske krefter trykker bremseklossene sammen, med bistand fra stempelet i bremseklaven, og fanger den roterende bremseskiven mellom dem. Den resulterende friksjonen sakker ned bilen. Hver minste oppbremsing sliter på materialet på bremseklossene.
Egenskapene til trommelbremser og skivebremser
Bremsesko er komponenter i trommelbremser som pleide å være standard før. På grunn av at biler gradvis øker i vekt og ytelse, er ikke denne type bremseteknikk effektiv lenger. Trommelbremser er svært pålitelige, men de har en tendens til å plutselig svikte på grunn av overoppheting. Skivebremser er vesentlig mindre utsatt for temperaturbelastninger. Nå til dags installeres derfor bare trommelbremser på bakre aksel. På større luksusbiler brukes de ene og alene som parkeringsbrems. De fleste moderne biler utstyres nesten utelukkende med skivebremser på alle aksler.
Skrapelyder betyr at du er for sein
Slitte bremseklosser lager høye skrapelyder. Når friksjonsmaterialet er slitt helt ned, gnis støtteplaten mot metallet på bremseskiven, og forårsaker en lyd som tydelig skiller seg fra vanlige lyder fra bremsene. Skulle dette skje, er det like før bremsene svikter. Bilen er ikke lenger trygg for bruk i trafikk, og bør fraktes til nærmeste verksted. Det er billig og enkelt å bytte bremseklosser, selv om det må gjøres forsiktig og presist.
Bremser med tidlig varsling
Dersom bilens konstruksjon tillater det, kan bremseklosser med slitasjesensor installeres. Sensoren slår alarm så snart det bare er noen få millimeter med bremseklosser igjen. Dersom bremseklossen er så nedslitt at sensoren berører bremseskiven, har klossene nådd slitasjegrensen. Sjåføren advares av et varselsignal på dashbordet. Det er tilstrekkelig med tid igjen til å utføre nødvendige reparasjoner.
Når er det nødvendig med bytte?
For å få bilen gjennom årskontrollen, bør minste tillatt tykkelse på bremsebelegget være minst 7 millimeter (9/32 tommer), inkludert støtteplaten. Derfor bør den faktiske tykkelsen på belegget være minst 2 millimeter (5/64 tommer). Dersom friksjonsmaterialet er så nedslitt som dette, er det bare er noen få uker igjen før erstatning av bremseklosser er nært forestående. Vi anbefaler derfor at den minste tykkelsen på kontrollen er 10 mm. (25/64 tommer), inkludert støtteplaten.
Skifte ut skiven også?
Tommelfingerregelen sier at bremseskiven alltid bør erstattes minst hver andre gang bremseklossene byttes. Erstatning av bremseklosser består også av en omfattende sjekk av skiven. Dersom den er betydelig nedslitt, bølgete eller sprukket, er utskiftning det eneste alternativet. Ekstra kostnader og arbeid med å skifte bremseskiver er ubetydelige, og det har ikke noe for seg å prøve å spare penger på dette punktet.
Kostnader for nye bremser
Bremseklosser og bremseskiver er så billige, selv for merkevarekvalitet, at det ikke lønner seg å velge en billig produsent ingen har hørt om. Et godt eksempel er den bestselgende bilen VW Golf: Merkevareprodusenter spør sjeldent om mer enn 20 euro for et komplett sett med bremsebelegg. Derfor er det virkelig ikke verdt å fortsette med å lete etter billigere produkter.