Bremseskjold For Top bilmerker
- Ankerplader MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Ankerplader AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Ankerplader VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Ankerplader MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Ankerplader SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Bremseskjold defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Skjerm til bremseskive - helt nødvendig?
Skjermen til bremseskiven beskytter bremseskiven internt og hindrer sprut av grus eller vann mot bremseskiven. Av hensyn til vekt er denne metallplaten tynn. Med tiden korroderer den og må byttes. Dessverre er dette uunngåelig siden fraværet av skjermen teller som svikt ved generell undersøkelse. Men det er andre viktige grunner til å montere denne skjermen.
Bremseskiver under belastning
Bremseskiver består av flere millimeter solid stål. Bortsett fra de billige og enkle solide bremsesivene finnes det ventilerte bremseskiver. De er tynnere, men termisk sett er de bedre balansert. Temperaturforandringer er den viktigste utfordringen for bremseskiven. Når man bremser gnis bremseklossene mot de roterende skivene med høyt trykk.
Dette skaper en friksjonsvarme på flere hundre grader. Dersom kaldt vann samtidig spruter mot bremseskiven kan skiven utvikle sprekker. Når den først har sprukket kan ikke skiven repareres. Før eller senere ødelegges den, noe som fører til en farlig kjøresituasjon. For å hindre dette og at grus samles mellom klosser og skive monteres det skjermer.
Å bytte skjermer
Alle dekkskift er en utmerket mulighet til å sjekke skjermene til bremseskivene. Dersom disse metallplatene blir løse på grunn av skader eller sprekker på festebolter vil dette vises i form av rallende lyder. Det er bedre å bytte skjermene preventivt. Dersom det er avansert korrosjon vil det være vanskeligere å skru løs boltene. I de fleste biler er det best å fjerne når man bytter bremseskiver. Da er den største jobben allerede gjort og det er enkel tilgang til skjermene.
Generelt festes de med to eller tre bolter. Dersom boltene er for stramme hjelper noen WD-40 eller i verste fall litt varme. Om man bruker føner er det viktig å ikke smelte deler i plastikk eller gummi. Spesielt bør bremseslanger sjekkes etter slike reparasjoner.
Kostnader for skjermer
Det som gjelder for eksosanlegg gjelder for skjermer til bremseskiver også: som produsent kan du velge mellom dyre og holdbare versjoner eller fikse bilen så gunstig som mulig. I tilfelle med disse billige metallplatene som er enkle å bytte er det ingen grunn til å bruke dyre rustfrie stålplater. Skjermene er meget billige, men de varierer i kvalitet.
Forskjellen ligger i hovedsak i korrosjonsbeskyttelse og hvor nøyaktig tilpasset de er. For meget billige, anonyme tilbud må man ofte justere drillhullene til boltene og jevne ut metallet med et par hammerslag. Ellers kan metallet gni seg mot bremsesiven. Det gir ikke bare en ubehagelig lyd, det sliter også ut skiven og skjermen fort. Videre har billige tilbud svart belegg som begrenser beskyttelsen mot korrosjon.
I stedet for å bruke 5-6 euro svartlakkerede metallplater anbefaler vi en galvanisert versjon fra merkeprodusent. Disse er bare litt dyrere, men varer betydelig lengre. Generelt er det ikke noe problem å tilpasse disse mer verdige designene.
Total sjekk ved hver bremsereparasjon
Hver gang man reparerer bremser anbefales det å sjekke alle komponenter som er forbundet til de også. Reparasjoner av bremser må gå hånd i hånd med sjekk av bremseslanger, linjer og bremsevæske, samt hjulbremssylinder. Bremselinjene bør ikke ha arr etter korrosjon, slangene bør ikke ha synlige sprekker, bremsevæsken bør sjekkes for fuktighetsinnhold.
Dersom det allerede er grønt bør det byttes umiddelbart. Det er også en perfekt mulighet til å sjekke aksler, kryssermer, støtfangere og styringsmekanismer. Å oppdage skade tidlig gjør at man unngår stygge overraskelser mens man kjører.