Bremseskiver til din bil
Bremseskive For Top bilmerker
- Bremseskive VW GOLF
- Bremseskive MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Bremseskiver BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Bremseskive AUDI A4
- Bremseskive VW PASSAT
- Bremseskiver VW TRANSPORTER
- VOLVO V70
- Bremseskive AUDI A6
- Bremseskive TOYOTA AVENSIS
- Bremseskiver MITSUBISHI OUTLANDER
- FORD MONDEO
- Bremseskive MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bremseskive FIAT DUCATO
- Bremseskiver VW CADDY
- SKODA OCTAVIA
- Bremseskive TOYOTA LAND CRUISER
- Bremseskive TOYOTA RAV 4
- Bremseskiver HONDA CR-V
- VOLVO XC70
Er Bremseskiver defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kvalitetsbremseskiver er lik sikker kjøring
I tillegg til bremseklosser, er bremseskiver de viktigste sikkerhetskomponentene i en bil. Mye viktigere enn bilens evne til å kjøre, er bilens evne til å bremse tilstrekkelig. En høytytende bremseskive er billig og bidrar betydelig til kjøretøyets sikkerhet.
Enkel konstruksjon
En bremseskive er en komponent av støpt metall, hovedsakelig en sirkulær skive av stål. Den har en fordypning i midten, slik at den kan festes til navet. Bremseskiver festes vanligvis med fire bolter. Høytytende bremseskiver har fire borehull. Bremseskiver med tre borehull, som var vanlig på franske biler før, brukes omtrent ikke i dag.
En bremseskive er del som består av ett stykke, selv om det finnes ulike konstruksjoner. I tillegg til vanlig bremseskiver for kompaktbiler eller biler med redusert motoreffekt, er høytytende, doble bremseskiver med intern ventilasjon også tilgjengelig. De utstyres med luftinntak mellom den interne og eksterne skiven, noe som kontinuerlig leverer luft under kjøring. Det kjøler ned skiven og er effektivt for å forhindre overoppheting ved bremsing i høy hastighet. Interne, ventilerte bremseskiver er vesentlig mye dyrere enn standard bremseskiver uten ventilasjon.
Konstant slitasje
Bremseskiver bygges som en slitedel, og det er ikke et triks fra produsenten for å tjene penger, men heller en nødvendighet av hensyn til sikkerhet. Bremseskiver absorberer friksjonskreftene som oppstår når bremseklossen trykkes mot skiven og får den til å hetne. En svært hard og slitesterk bremseskive vil bare føre til at bremsebeleggene raskt slites ned. Erstatningsforholdet mellom bremseskiver og bremseklossene 2:1, noe som betyr at bremseskivene skal byttes ut annenhver gang bremseklossene erstattes. Produsenten av bremseskiven angir den minste tillate tykkelsen. Likevel er ikke den resterende tykkelsen på bremseskiven det eneste, viktige kriteriet for erstatning.
Kontroll av bremseskiver
Hver gang bremseklossene skiftes, bør bremseskivene sjekkes grundig. Følgende punkter er viktige:
- Farge
- Sprekkdannelser
- Spor
- Resterende tykkelse
Overdreven varme forårsake et blåaktig skjær på stålet. Stålet herdes og mister fleksibilitet. Blå bremseskiver er overopphetede og må byttes ut.
Sprekker tillater ikke kompromisser. Selv den minste sprekk i bremseskiven er et tegn på umiddelbar erstatning. Kreftene som arbeider på bremseskiven er altfor høye til å overse dette. En liten sprekk blir snart til en stor sprekk, noe som kan føre til at hele skiven blir ødelagt.
Spor er ganske vanlig på bremseskiver. De er årsaken til ujevn slitasje på bremseklossene. Likevel bør ikke sporene være for dype. De har en ødeleggende effekt på bremseklossene og en uheldig effekt på bremsekraften.
Den tillatte, minste tykkelsen kan bli funnet på bremseskivenes emballasje. Selv om den ikke helt er nådd enda, bør bremseskivene uansett byttes. Sikkerhet kommer først.
Slipe bremseskiver?
Å slipe ned sporene på bremseskiven pleide å være vanlig praksis for å få overflaten jevn igjen. Mengden med arbeid står ikke lengre i forhold til prisen for nye bremseskiver. Ettersom bremseskiven uansett må demonteres, er det beste alternativet å installere en ny. Bruk av slipemaskin og profesjonelt arbeid er betydelig mye dyrere enn et enkelt bytte.
Utskifting av bremseskiver
Det er ganske enkelt å bytte bremseskiver. Skiven byttes sammen med bremseklossene. Den er festet til navet eller huset til hjullageret med en bolt i midten og fire skruer. Skruene løsnes, den gamle skiven fjernes og ny skive monteres og festes. Når den skrus fast, bør foreskrevet tiltrekningsmoment brukes!
Kvalitet kommer først
Bremseskiver, selv dem fra Bosch, ATE eller andre merkevareprodusenter er så rimelige at det utgjør stor risiko å kjøpe en billigere komponent. I dette tilfellet er hvert eneste ekstra euro som investeres, et betydelig bidrag mot sikker og ansvarlig kjøring.