Bremsesko til din bil

Bremsesko For Top bilmerker
- Bremsesko VW GOLF
- Bremsesko MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Bremseskosett BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Bremsesko AUDI A4
- Bremsesko VW TRANSPORTER
- Bremseskosett VW PASSAT
- VOLVO V70
- Bremsesko AUDI A6
- Bremsesko MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremseskosett TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bremsesko FIAT DUCATO
- Bremsesko FORD MONDEO
- Bremseskosett VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Bremsesko SKODA OCTAVIA
- Bremsesko TOYOTA RAV 4
- Bremseskosett MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Bremsesko defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Trygg bremsing med trommelen: bremsesko
Bremsesko støtter bremsebeleggene med friksjonsflater i trommelbremser. Du finner dem ofte på bakre aksel på kompakt- og mellomstore biler, og de er fortsatt svært viktig for parkeringsbremsen.
En stor fordel for biler fra fordums tid
Frem til langt utpå 60-tallet, var det vanlig å bruke trommelbremser i biler, ettersom den var teknisk enkel og svært pålitelig. Dessuten holdt den innkapslede konstruksjon den fri for smuss og fuktighet. Med økende motorkraft, nådde trommelbremsen snart sin tekniske grense: konstruksjonen med friksjonsflater, driftet i en lukket boks, gjør trommelbremsen svært utsatt for en bestemt tilstand: overoppheting. Friksjonsvarmen slippes ikke ut i en lukket bremsetrommel, i motsetning til den åpne skivebremsen. Det kan føre til at trommelbremsen plutselig svikter. På 60-tallet var det risikabelt å kjøre i nedoverbakke med en fullastet bil. Derfor ble billige trommelbremser gradvis forvist til bakakselen. Ettersom bakre hjulbremser bare utgjør 30 % av den totale bremseytelsen, er svikt i dette området verken kritisk eller sannsynlig.
Bremsesko - komponent i trommelbremsen
Bremsesko er delvis runde komponenter, laget av støpt messing. De utstyres med bremsebelegg på den ene siden. De er vanligvis på klinket, limt eller skrudd på, noe som i teorien gjør bremseskoene klar til bruk ved å anvende nytt belegg. Det lønner seg bare for biler som det er problematisk å skaffe reservedeler til. For gjennomsnittlige biler fra store serier, fås det svært billige bremsesko fra utstyrsforretninger.
Slitasje på bremsesko
En slitt bremsesko gir lyd fra seg med en gnissende lyd. Dette bør aldri ignoreres, ellers risikerer du skader på bremsetrommelen også. Dessuten reduseres bilens generelle bremseytelse med 20-30 %.
Utskifting av bremsesko
For å bytte bremsesko må bakhjulet fjernes, bremsetrommelen åpnes og den interne mekanismen må demonteres. Bremsesko selges alltid som reparasjonssett. Splinten og fjæren byttes også ut. Dette er alltid en utmerket anledning til å ta en grundig rengjøring og sjekk på hele trommelbremsen. Det gjelder spesielt for hjulbremssylinderen. Dersom den lekker olje eller har sprekker på gummihylsene, må denne komponenten også skiftes ut. Bremsesystemet luftes ut etter at hjulbremssylinderen erstattes. Før du gjør dette, kan du sjekke kvaliteten på bremsevæsken med en teststrimmel. I prinsipp bør du aldri spare penger på vedlikehold av bremser, og alltid gjennomføre en komplett reparasjon.
Bremsesko i parkeringsbremsen
Et økende antall biler har bremseskiver på bakre aksel, og derfor velger mange produsenter å montere doble system: bremsene på bakre aksel bygges ofte som hybrid-systemer. En eksternt plassert bremseskive brukes for kjøring. En ekstra trommelbremse fungerer som parkeringsbrems. På grunn av plass og kostnader, integreres trommelbremsen i skivebremsen om mulig. Likevel må trommelbremsen automatisk byttes ut om bremseskiven erstattes. Bremsesko har imidlertid betydelig mye mindre slitasje. Nå brukes de utelukkende som parkeringsbrems. Den typiske, slipende slitasjen oppstår ikke, noe som gjør at de varer lengre enn fortidens trommelbremser. Når du erstatter bremseskiver med integrert bremsetrommel, bør i det minste mekanismen til trommelen sjekkes og rengjøres. Særlig splinten og returfjæren er utsatt for korrosjon, og bør derfor alltid holdes ren og intakt.
Når bremseskoene i en parkeringsbrems erstattes, må også kabelen til parkeringsbremsen byttes ut av sikkerhetsmessige årsaker. En bremsesystemet alltid slites alltid ut jevnt. Derfor holder du deg trygg og forhindrer enhver risiko, ved å betale knappe 15 euro.
Kostnader for sett med bremsesko
Prisen for et sett med bremsesko, av god kvalitet fra merkevareprodusenter, starter på ca. 30 euro per par.