Bremseslange For Top bilmerker
- Bremseslange MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bremseslange AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bremseslange VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremseslange MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bremseslange SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremsewire (håndbrekkwire)
(10000 varer)Er Bremseslange defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Levering av trykk med bremseslangen
Bremseslangen er en liten, men viktig komponent som er festet til bremsekaliperen. Den forbinder kaliperen med bremseledningen. Les alt det er å vite om bremseslanger i denne artikkelen.
Bremsetrykk for optimal effekt
Bremsesystemet på bilen er hydraulisk. En lukket krets, fylt med bremsevæske, sender trykk gjennom hele bremsesystemet, og tar i bruk det faktum at væsker ikke kan komprimeres. Et forholdsvis lavt trykk på bremsepedalen forsterkes ved hjelp av spake, bremseforsterker og hydraulisk utvekslingsforhold mellom hovedbremsesylinder og kaliperen. Derfor er tiltrekningen av den største betydning for bremsesystemet.
Kompenserende bevegelse
Tettheten i bremsesystemet gjør det spesielt effektivt å bruke stive rør. Det må svært sterke krefter til for at det oppstår brudd i et kobberrør. Bremsetrykket kommer ikke i nærheten av dette. Likevel må bremsetrykket på en eller annen måte overføres til bremsekaliperen. Kaliperen plasseres rett ved siden av hjulet. Bakhjul og kaliper beveger seg opp og ned kontinuerlig. Forhjulene har rattbevegelser i tillegg. Bremseslanger gir en pålitelig og fleksibel tilkobling mellom bremseledninger og bremsekalipere.
Konstruksjonen på en bremseslange
Bremseslangen består av et internt, solid stoff, omgitt av en tykk gummikappe. Gummilaget er ideell for å gi bremsetrykket den nødvendige fleksibiliteten. Dessuten er det ganske billig å installere bremseslanger som leveres rett fra fabrikken. Likevel er det flere ulemper med gummien.
Gummislanger er sensitive
Bremseslanger av gummi varer vanligvis bilens første leveår. Likevel anbefales det å kontrollere bremseslangene første gang dekkene byttes. Objekter som kastes oppover kan alltid forårsake sprekker, kompromitterende for slangens stabilitet. Dessuten kan membranen, på det innvendige stoffet, sprekke. Det oppdages raskt av betydelig svekket bremsekraft. Ofte fungerer bare bremsefunksjonen på den ene siden. Bilen trekker i retningen av den intakte bremsen. Hevelser på bremseslangen viser hvor den skadede, interne membranen er.
Når bremseslanger av gummi er skjøre eller skadet, bør de skiftes umiddelbart. Det er ikke veldig vanskelig å bytte den, selv om du trenger litt ekspertise.
Når du først er i gang ...
Det er ingenting galt i å bytte en slitt bremseslange med ny gummikomponent. Likevel tilbyr forretningshandler nå en løsning med ekstra pålitelighet: stål-flex slanger. Dette er førsteklasses bremseslanger med ekstra lag med omspunnet rustfritt stål. Ikke bare holder den det innvendige gummilaget sammen, men gir også pålitelig beskyttelse til hele slangen mot ytre skader. Alt i alt, er installasjon av stål-flex slanger en enkel, rask og effektiv løsning for å gjøre bilen trygg, samtidig som verdien økes.
Når slangen må skiftes
Når bremseslangen må skiftes, må du i det minste sjekke bremseoljen. Det anbefales å bytte den, om det ikke har blitt gjort i det siste. En tester for bremsevæske, som sjekker vannprosenten i oljen, gir deg sikkerhet. Etter at slangene er byttet ut, må hele bremsesystemet ventileres.
Merkevareprodukter på deler som er relevant for sikkerheten
Bremseslanger, enten de er laget av gummi eller stål-flex, er deler som er relevant for sikkerheten. Det er derfor tabu å velge billige produkter. Ny merkevareslange av gummi er ganske billig, og derfor er det ikke verdt å velge et produkt av tvilsom opprinnelse. Oppgradering til stål-flex slanger derimot, er en reell investering. Du kan forvente en pris på 20 - 40 euro per slange for disse førsteklasses komponentene. Du får likevel igjen for den ekstra utgiften, og sikkerheten er et klart pluss.