Bremsevæske For Top bilmerker
- Bremsevæske MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bremsevæske AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bremsevæske VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsevæske MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bremsevæske SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Bremsevæske defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Bremsevæsken er en del av kjøretøyets hydrauliske bremsesystem. Driftsprinsippet er enkelt: I motsetning til gasser, kan ikke væsker komprimeres. Dersom et lukket, væskefylt rørsystem er under trykk, blir trykket nesten fullstendig overført. Slik blir trykket som utøves på pedalen overført til bremseklossen og bremseskiven via bremsevæsken. Bremsekraftens bane Bremsekraften starter på pedalen. Her fører et vektarmsystem til en forsterkning av kraften. I tillegg åpner bremsepedalen en vakuumventil, som bruker det naturlige lufttrykket til å øke bremsekraften. Dette er bremseforsterkeren som er lokalisert i motorrommet , vanligvis i form av en svartmalt boks. Bremsekraftforsterkeren påvirker deretter bremsens hovedsylinder.Det er her systemet som er fylt med bremsevæske starter. Kraften overføres fra hovedbremsesylinderen til de fire hjulsylindrene via bremseslangene. Derfra sendes kraften videre til bremseskoene eller bremseklossene, og deretter til bremsetromler eller bremseskiver via små hydrauliske sylindere. Defekter ved bremsesystemet Bremsevæsken har naturligvis ekstra stor betydning i kraftoverføringssystemet. Hvis den ikke klarer å oppfylle sin funksjon, vil konsekvensene for bilens kjøresikkerhet bli tragiske. Bremsekraften kan forsvinne på to måter: Skade på bremsesystemet eller aldring av bremsevæske. Komponenter i bremsesystemet som kan være årsaken til problemer i aldrende kjøretøy, er bremseslanger og pakninger. Bremseledninger er laget av kobber som kan bli gjennomrustet, om de ikke er riktig beskyttet. I et slikt tilfelle vil bremsevæske lekke og ikke lenger overføre kraft til bremsesystemet. Forseglinger i bremsens hoved- og hjulsylindre, kan også bli ødelagte. Bremseolje er svakt sur og angriper derfor gummipakninger på stempelet gradvis. I et bremsesystem er det vanligvis bremseklossene og skivene eller tromlene som er mest utsatt for slitasje. Dessuten kan bremsevæsken bli ubrukelig over tid. Bremsevæsken må overføre kraften på en pålitelig måte, selv ved høye temperaturer som kan oppstå på hjulbremsesylindrene under bremseprosessen. Derfor er ikke vann egnet for bruk i bremsesystemer. Bremsevæsken er dessverre hygroskopisk. Dette betyr at den tiltrekker seg vann på en lignende måte som salt eller sukker. Dersom vanninnholdet øker i løpet en viss tidsperiode, kan bremsing få dødelige konsekvenser: De høye temperaturene som oppstår under bremsing, fører til at det oppløste vannet begynner å koke. Som et resultat, endres det fra flytende tilstand til gassform. Gasser kan imidlertid komprimeres, i motsetning til væsker. Resultatet kan bli plutselig tap av bremsekraft. Viktig å merke seg angående bremsevæske Slik er vanninnholdet i bremsevæsken avgjørende for kvaliteten. Dersom væsken er for gammel, forandrer den seg fra en klar, brun farge til en matt grønn. Dette betyr at den allerede er tungt fortynnet med vann. Selv bremsevæske som fortsatt ser feilfri ut, har kanskje allerede blitt ubrukelig på grunn av vanninnhold. Bare en test kan gi klarhet vedrørende tilstanden til bremsevæsken. Respektive enheter er tilgjengelige på markedet for 10-50 euro. Begynnelsen og slutten av vintersesongen, er de beste tidene for å kontrollere bremsevæsken. Den kan kontrolleres enkelt samtidig som skifte av dekk. I tillegg til bremsevæskens vanninnhold, bør man også kontrollere fyllingsnivået. I et feilfritt system, endres ikke bremsevæskenivået. Dersom tap påvises, må man kontrollere hele bremsesystemet umiddelbart. Lekkasjen må lokaliseres og repareres før bilen skal kjøres igjen. Påfylling alene er ikke et hensiktsmessig tiltak i dette tilfellet. Skifting av bremsevæske innebærer fullstendig lufting av bremsesystemet. Man må unngå feil. Hvis man ikke har nødvendig kunnskap og verktøy, er det viktig å la et autorisert verksted utføre denne oppgaven. Et kontrollert og overhalt bremsesystem sørger for den nødvendige tryggheten når du kjører.