Bryter lys For Top bilmerker
- Bryter lys MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bryter lys AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bryter lys VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bryter lys MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bryter lys SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Hovedlysbryter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Sjelden, men viktig: lysbryteren
Lysbryteren pleide å være en meget vanlig del på dashbordet i alle biler. Generelt var det en tre-trinns bryter til å slå på parkeringslys og frontlykter. Nå for tiden er lysbryterfunksjonen i de fleste biler en av mange muligheter for brytere på den flerfunksjonelle rattstamme-bryteren. Eldre biler har fortsatt den tradisjonelle flip-bryteren. Ulike lys aktiveres via separate brytere: fremre tåkelys, bakre tåkelys, varsellys, blinklys eller innvendige lys har også tradisjonelle brytere. De produseres fortsatt og monteres på den tradisjonelle måten.
Vri, dra, snu
Gjennom de siste tiårene har produksjonsindustrien produsert alle tenkelige versjoner av lysbrytere: trykknapper, vippebryter, vekselbryter, vekslebryter, trekkbryter - fantasien og kreativiteten til interiørdesignerne har ingen grenser på dette punktet. Teknisk sett er en lysbryter en veldig enkel konstruksjon, bestående av et multi plastikkhus med ulike kobberkontakter i. Bryterenheten åpner og lukker disse kontaktene etter behov. Med kabelsko på baksiden er bryteren koblet til ledningsnettet i bilen.
Dersom det ikke er installert en lysbryter i en ny bil som en tilleggsfunksjon på rattstangen er den vanligvis bygget som en sving/ dra multibryter. Disse kan være veldig dyre, avhengig av bilmodellen. Mercedes Benz, for eksempel, forlanger 300 euro for en ny del. Til billigere biler, som for eksempel Volkswagen eller Opel, kan brytere med lignende funksjon kjøpes for 50 - 70 euro.
Defekter på lysbryter
Lysbrytere er vanligvis fremstilt for å vare en gitt mengde operasjonelle bevegelser. Likevel testes de under ideelle og konstante forhold. Muligens bør en bryter teoretisk sett vare gjennom flere tusen bryterbevegelser, men praktisk sett feiler de etter 8 år i bilen. Måten en bryter slites på avhenger i tillegg i stor grad av utformingen. De tidligere vanlige vribryterne, som f. eks. i Opel, kunne lett brekke etter for tøff medfart. Snubrytere gir før eller siden opp dersom de utsettes for hard bruk. Plastikkdeler kan lett knekke og umuliggjøre deres funksjon. Den mest vanlige feilen oppstår likevel på grunn av fuktkorrodering i kobberkontaktene, som før eller siden gjør at bryteren ikke virker.
Reparasjon av lysbrytere
Spesielt på vintage eller eksotiske biler kan kjøp av en defekt bryter være en skikkelig utfordring. Det anbefales derfor å kontrollere bryteren nøye og forsøke å reparere den. Dersom det er en multi-del bryter, kan den vanligvis åpnes med en liten sporet skrutrekker. Om kontaktene er tilgjengelige er det mulig å fjerne korrosjonslaget på kontaktene ved hjelp av bremserens, Q-tips, en liten børste eller i nødstilfeller en skrutrekker.
Kontaktene er også forhåndsbøyde for å gi dem en viss elektrisitet de byttes. Bøyen strekker seg litt over tid og må bøyes tilbake. Med litt tålmodighet og riktig verktøy kan en defekt bryter under visse omstendigheter gjøres brukbare igjen. Ved åpning av bryteren er det viktig å være veldig forsiktig for å unngå skader eller knekke plastkammeret eller fliken. Skulle dette skje er bryteren antakelig umulig å redde. Likevel tilbyr moderne muligheter en løsning.
Rekonstruksjon av utilgjengelige brytere
Rekonstruksjon av plastdeler er ikke lenger science fiction. Nå til dags har alle større byer en eller fler 3D skriver forretninger, som tilbyr verdifull service spesielt for mindre produkter som bryterkammere. Imidlertid er ikke denne servicen direkte billig og kan bare lønne seg i tilfeller der brytere ikke lenger er tilgjengelige.
Kjøp av en ny bryter
Demonteringen og den ultimate rekonstruksjonen som skjer ved å printe av komponentene til dekselet bør kun gjøres som en siste utvei. Ettermarkedet tilbyr brytere fra eldre lager til de fleste biler og leverer også til eldre biler. En ny lysbryter begynner på omtrent 10 euro, men avhengig av konstruksjonen kan den bli langt dyrere.