Bryter rattstamme For Top bilmerker
- Bryter rattstamme MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bryter rattstamme AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bryter rattstamme VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bryter rattstamme MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bryter rattstamme SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Bryter rattstamme defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Intuitiv kjøretøykontroll takket være rattbrytere Rattstammebryteren er en multifunksjonell inngangsassistent for bilens ulike signal- og komfortfunksjoner. Den ble utviklet på grunn av effektiv produksjon og intuitiv brukervennlighet. De store standardiserte funksjonene i rattstammebryteren gjør det enkelt for sjåføren å bytte fra ett kjøretøy til et annet. Det kan være en eller flere rattbrytere i et kjøretøy. Teknologien i rattstammebryteren Den vanligste funksjonen til rattstammebryteren er: -Blinklysspake -Vindusviskere -Frontlys -Lysregulering Følgende tilleggsfunksjoner styres også av brytere på rattstammen: -Cruise-kontroll -Horn -Bilradio. Rattstammebryterne er vanligvis spaker som utløses ved å vippe dem opp eller ned, trykke, dra, trykke eller rotere dem rundt egen akse. Det skilles mellom trykk- og dyttehandlinger. Trykkhandlinger, for eksempel hornet, vindusviskerne, bakruteviskeren eller fjernlys, er kun aktive så lenge er manuelt utløst på rattstammebryteren. Når den slippes, returnerer bryteren til sin hvilestilling og handlingen stanser. Skifte av handlinger, låses og forblir aktive til føreren avslutter handlingen. Disse inkluderer vindusviskerne og kjørelysene. Komfortbryter for vindusvisker I mange moderne biler er rattstammebryteren til vindusviskerne blitt svært. I flere tiår ble vindusviskere forhåndsinnstilt til intervall-normal-fast. Men intervallfunksjonen var ikke alltid riktig etter været. Den gikk enten for fort, sliok at vindusviskere avga en ubehagelig lyd. Eller så var de for trege, og dermed ble synsfeltet lokkert av for mye regn eller snø frem til neste intervall. I løpet av de siste 20 årene, har en ekstra intervallgradering for viskerfunksjonen etablert seg. Med opp til syv ekstra hastigheter, kan vindusviskernes intervaller nå tilpasses værforhold veldig presist. Denne funksjonen kan også utløses av en liten, tilleggsring plassert umiddelbart bak viskerfunksjonen på rattstammebryteren. Rattstammebryterens plassering Rattstammebryteren (e) er plassert direkte bak rattet på rattstammen. Rattstammebryteren er plassert på en slik måte at man kan nå den ved å strekke ut pekefingeren og langfingeren. Dermed slipper førerer å ta hendene bort fra rattet for å utløse mange bryterfunksjoner. Bare funksjoner hvor rattstammebryteren må roteres om sin egen akse, krever at hånden flyttes fra rattet. Dette gjelder vanligvis vindusviskersystemet og lysstyringen. Defekter på rattstammebryterne En rattstammebryter er en viktig komponent for sikker kjøretøydrift. Vanligvis overlever rattstammebryterne bilens levetid, men ulike omstendigheter kan føre til at de blir skadet. Rattstammebryteren er en multifunksjonell enhet med elektroniske og mekaniske komponenter. Disse kan slites ut, korrodere, brekke eller bøyes. Korrosjon er spesielt vanlig i kabrioleter, for her er det elektriske systemet mer utstatt for vær og vind enn i biler med en lukket kupè. Rattstammebryterne er laget for å brukes skånsomt og mykt. Tar man ofte for hardt i, kan det føre til at bryterne slites ut. Dette vil først resultere i for stor følsomhet, inntil rattstammebryteren ikke lenger kan settes i en klar posisjon. Reparasjon av rattstammebryteren Utfordringen med å reparere en rattstammebryter, er når man skal fjerne den. Før var dette ganske enkelt. Men siden rattet etterhvert har blitt standardutstyrt med kollisjonsputer, har reparasjoner av rattstammebrytere blitt vanskeligere. Det krever høy kompetanse for å fjerne et ratt med kollisjonsputer, da det er risiko for at den utløses, noe som kan resultere i livstruende situasjoner.Rattbrytere som er brukket,sprukket eller slitte kan vanligvis ikke repareres, de må byttes ut. Kjøp av rattstammebrytere som reservedeler Rattstammebrytere er komponenter som er spesialtilpasset til en bestemt type kjøretøy innenfor et merke. Dette begrenser sterkt antall produsenter av denne komponenten. Det er likevel kavailitetsforskjeller. Man bør derfor være forsiktig når man skal kjøpe denne viktige, multifunksjonelle komponent. Vi anbefaler bare tilbydere av nye rattbrytere som er sertifiserte av bilprodusenten.