Vindusbryter For Top bilmerker
- Bryter vindusløfter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bryter vindusløfter AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bryter vindusløfter VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bryter vindusløfter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bryter vindusløfter SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Bryter vindusheis (bryter vindusløfter) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Standard komfort: vindusheis
For lenge siden var elektriske vindus-regulatorer noe spesielt. Nå til dags er selv billige småbiler utstyrt med disse praktiske funksjonene. Til slutt er det så vel mye mer komfortabelt som sikrere. Bare et trykk på knappen vil åpne eller lukke vinduet. De vanlige sveivene var bare en plage, tungvinte og distraherende. Likevel var sveivene mye mer pålitelige. Deres pålitelighet er et svakt punkt ved elektriske vindusheiser.
Vindusheisens konstruksjon
Den elektriske vindusheisen består av en bryter, plassert enten i midtkonsollen eller på armlenet ved dørens side. Ulike konstruksjoner er mulige for dens funksjon:
- Vippebryter
- Trekk/ trykk bryter
- Innstillingsbryter
En vippebryter består av to motstående triangulære knapper. Etter å ha trykket på den fremre knappen går vinduet opp. Et trykk på den bakre knappen gjør at vinduet kommer ned. Trekk/ trykk brytere åpner vinduet ved å bli trykket på og lukker det ved å bli trukket. Det kreves en spesiell form for bryter for pålitelig funksjon. En innstillingsbryter virker ved å skyve bryteren forover eller bakover. Dette åpner og lukker vinduet. Denne bryteren kan ofte finnes i amerikanske biler, men har etter hvert blitt ganske sjeldne.
På luksusbiler har bryteren til det elektriske vinduet intern belysning. Dette gjør den enklere å finne i mørket.
Lignende prinsipp
En bryter avbryter en krets. Dette er dens oppgave, uavhengig av dens utforming. I den elektriske vindus-regulatoren opereres bryteren av en 12 volts elektrisk motor som er integrert i bildøren. Bryterens posisjon tvinger motoren til å rotere mekanismen forover eller bakover.
Feil på vindusbryteren
En vindusbryter er en liten, kompleks, elektronisk del, bestående av et plasthus, elektriske kontakter, kretskort, spaken og en returfjær. Avhengig av alder og bruk, kan det oppstå feil på flere komponenter. Knappene kan korrodere, plastikk dekselet og håndtakets holder kan knekke, fjæren kan miste spenning eller sprekke. Videre kan kretskortet bli skittent og korrodere. En defekt elektrisk regulator på vindus-bryteren er plagsom, men enkel å reparere.
Utskifting av vindusbryteren
Utskifting av vindusbryteren er heldigvis veldig enkelt. Vanligvis er komponenten installert enten i midtkonsollen mellom setene eller alternativt i sidedørene. Den kan enkelt løsnes ved hjelp av en flat, bred skrutrekker. Den innvendige låsen kan enkelt bli sluppet opp. Ledningen er lang nok til at bryteren kan dras ut av vindus-regulatoren. Kabeltilkoblingen dras ut og delen byttes ut en ny. Et forsøk på å reparere en defekt bryter er nå til dags neppe bryet verdt. Komponentene er sveiset sammen, noe som gjør demontering umulig. Bare kabeltilkoblingen kan sjekkes for korrosjon. Dette forekommer imidlertid relativt sjeldent på dette stedet.
Kvalitet for utvidet komfort ved bruk
En defekt regulator på vindus-bryteren er en skikkelig utfordring. Ikke før komponenten feiler merker du hvor ofte vinduet åpnes under kjøring. Det finnes mengder av billige leverandører av spesielt disse enkle elektroniske delene på markedet, som tilbyr produkter av tvilsom kvalitet. Du kan spørre deg selv: hvor lang levetid forventer du av en bryter til en vindus-regulator som koster mindre enn 5 euro? Valg av OEM kvalitet er verdt det her. Bare dette gjenoppretter den komfortable berøringen og påliteligheten som bilen hadde ved tidspunktet for produksjon. I vår butikk stoler vi utelukkende på merkevarekvalitet, for å sikre en vedvarende funksjon av vindus-regulatoren.