Bunnpannepakning For Top bilmerker
- Bunnpannepakning MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bunnpannepakning AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bunnpannepakning VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bunnpannepakning MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bunnpannepakning SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Bunnpannepakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Unngå tap av smøremiddel med bunnpannepakningen Bunnpannen er det laveste punktet i bilmotoren. Det er der oljekretsens smøremiddel samles og pumpes tilbake i motoren via en sugeslange. Bunnpannen er plassert rett under veivakselen. Den beskytter motorenes innside mot inntrengning av fremmedlegemer. Bunnpannepakningens funksjon og posisjon Bunnpannepakningen tetter oljepannen mot oljesøl fra siden. Bunnpannen er en veldig enkel og rimelig komponent. Den består bare av et dypt stykke metall med sveisede gjenger for oljedreneringspluggen. Siden det er her oljen dreneres når man skal skifte oljes, må den være det laveste punktet i kjøretøyet. Siden bunnpannen er plassert ganske nær bakken, er den svært utsatt for støt fra steiner eller bakken selv. Derfor er den presset av robust platemetall, som imidlertid kan oppføre seg noe motvillig under installasjon og fjerning. Man må fjerne bunnpannen helt under vedlikehold av veivaksel og tilkoblingsstenger. Man skifter bunnpannepakningen etter at den er demontert. Bunnpannepakningen er likevel en meget slitesterk komponent, og den lekker normalt ikke før en kjørelengde på minst 150.000 km. Det er både enkelt og billig å skifte den ut. Defekter på bunnpannepakningen Bunnpannepakningen kan ødelegges av aldring og feil montering. I slike tilfeller vil det oppstå lekkasjer på ett eller flere steder, og derfor kan oljen dermed forsvinne. Alte etter hvor mye olje som forsvinner, kan bevegelige deler inne i motoren også bli ødelagt som en konsekvens av manglende smøremiddel. En lekk bunnpanne vil aldri godkjennes under en hovedinspeksjon. Den bør derfor repareres snarest mulig for å spare miljøet. Den raskeste måten å oppdage en defekt bunnpannepakning på, er om man ser etter oljeflekker på bakken under kjøretøyet. Får man utført en grundig motorvask, spesielt på kjøretøyets underside, kan man lettere se lekkasjen. Dersom motorvask ikke er tilgjengelig, kan området rundt og under motoren rengjøres tilstrekkelig ved hjelp av bremserens og trykkluft, slik at oljelekkasjen kan påvises. Reparasjon av bunnpannepluggen Teknisk sett er det ganske enkelt å bytte ut bunnpannen. Først startes motoren og føres til driftstemperatur, deretter dreneres smøreoljen fullstendig. Driftsvarmen er viktig, for det hjelper oljen til å nå sin maksimale viskositet. Dette sikrer at motoren blir fullstendig tømt, noe som gjør arbeidet under bilen betydelig mer behagelig og renere. Det er også like viktig å la motoren avkjøles helt etter at du har tømt ut oljen. På samme måte som ventildekselet eller topplokket, har også bunnpannen en tendens til å slå seg dersom den demonteres i varm tilstand. Det anbefales å fjerne boltene kryssvis når bunnpannen skal tas ut. Dette betyr at skruene ikke skal skrues ut i rekkefølge, men diagonalt. Dette forhindrer også at bunnpannen vrir seg.Noen ganger må enkelte komponenter som eksos eller tverrgående kobling fjernes før bunnpannen kan tas ut. Det første du må gjøre når bunnpannen er tatt ut, er å sjekke den indre magneten. Denne magnetens oppgave er å filtrere jernpartikler fra oljen. Et lite flislag er relativt normalt. Men hvis for mange jernfliser sitter fast på magneten, bør man skifte lagrene på forbindelsesstengene og kamakselene. Motorblokkens forseglende overflater og bunnpannen bør rengjøres grundig. Deretter settes den nye bunnpannepakningen inn før bunnpannen monteres og festes. Det anbefales å skru kryssvis også når man monterer bunnpannen. Videre stramming av skruene bør gjøres trinnvis. For den siste tilstrammingen er en momentnøkkel nyttig for å forhindre at pakningen blir skadet av trykk. Det nødvendige dreiemomentet er oppgitt i bilens vedlikeholdsinstrukser. Dette kan være mellom 10-25 NM, avhengig av type kjøretøy. Pakning med lang levetid, takket være kvalitetsdeler Bunnpannepakningene er bare like gode og holdbare som produksjonen og materialet de er laget av. Som amatør kan man ikke se forskjell på dårlig latex og slitesterk og varmebestandig gummi. Derfor bør man alltid stole på kvaliteten til merkevareprodusentene når man skal skifte bunnpannepakningen. Heldigvis er høykvalitets bunnpannepakninger veldig billige. De dyreste variantene koster sjelden mer enn 20 euro. Dersom bunnpannen ikke blir tett til tross for nye pakninger, er den sannsynligvis forvrengt. I slike tilfellet er det raskest og enklest å skifte ut bunnpannen også.