0

0.00 kr

#

Bunnpannepakning til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Bunnpannepakning 48H levering og 2 års garanti

Bunnpannepakning fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Bunnpannepakning
  • VAICO Bunnpannepakning
  • VAN WEZEL Bunnpannepakning
  • TOPRAN Bunnpannepakning
  • ELRING Bunnpannepakning
  • SWAG Bunnpannepakning
  • JP GROUP Bunnpannepakning
  • MAHLE ORIGINAL Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her REINZ Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her SASIC Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her CORTECO Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her TRISCAN Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her MEYLE Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her BUGIAD Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her GOETZE Bunnpannepakning
  • Kjøp til den beste prisen her KLOKKERHOLM Bunnpannepakning
  • GLASER
  • PAYEN
  • AJUSA
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • FAI AutoParts
  • AUTOMEGA
  • ORIGINAL IMPERIUM
  • DT
  • MAXGEAR reservedels katalog
  • AUGER reservedels katalog

Er Bunnpannepakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Unngå tap av smøremiddel med bunnpannepakningen Bunnpannen er det laveste punktet i bilmotoren. Det er der oljekretsens smøremiddel samles og pumpes tilbake i motoren via en sugeslange. Bunnpannen er plassert rett under veivakselen. Den beskytter motorenes innside mot inntrengning av fremmedlegemer. Bunnpannepakningens funksjon og posisjon Bunnpannepakningen tetter oljepannen mot oljesøl fra siden. Bunnpannen er en veldig enkel og rimelig komponent. Den består bare av et dypt stykke metall med sveisede gjenger for oljedreneringspluggen. Siden det er her oljen dreneres når man skal skifte oljes, må den være det laveste punktet i kjøretøyet. Siden bunnpannen er plassert ganske nær bakken, er den svært utsatt for støt fra steiner eller bakken selv. Derfor er den presset av robust platemetall, som imidlertid kan oppføre seg noe motvillig under installasjon og fjerning. Man må fjerne bunnpannen helt under vedlikehold av veivaksel og tilkoblingsstenger. Man skifter bunnpannepakningen etter at den er demontert. Bunnpannepakningen er likevel en meget slitesterk komponent, og den lekker normalt ikke før en kjørelengde på minst 150.000 km. Det er både enkelt og billig å skifte den ut. Defekter på bunnpannepakningen Bunnpannepakningen kan ødelegges av aldring og feil montering. I slike tilfeller vil det oppstå lekkasjer på ett eller flere steder, og derfor kan oljen dermed forsvinne. Alte etter hvor mye olje som forsvinner, kan bevegelige deler inne i motoren også bli ødelagt som en konsekvens av manglende smøremiddel. En lekk bunnpanne vil aldri godkjennes under en hovedinspeksjon. Den bør derfor repareres snarest mulig for å spare miljøet. Den raskeste måten å oppdage en defekt bunnpannepakning på, er om man ser etter oljeflekker på bakken under kjøretøyet. Får man utført en grundig motorvask, spesielt på kjøretøyets underside, kan man lettere se lekkasjen. Dersom motorvask ikke er tilgjengelig, kan området rundt og under motoren rengjøres tilstrekkelig ved hjelp av bremserens og trykkluft, slik at oljelekkasjen kan påvises. Reparasjon av bunnpannepluggen Teknisk sett er det ganske enkelt å bytte ut bunnpannen. Først startes motoren og føres til driftstemperatur, deretter dreneres smøreoljen fullstendig. Driftsvarmen er viktig, for det hjelper oljen til å nå sin maksimale viskositet. Dette sikrer at motoren blir fullstendig tømt, noe som gjør arbeidet under bilen betydelig mer behagelig og renere. Det er også like viktig å la motoren avkjøles helt etter at du har tømt ut oljen. På samme måte som ventildekselet eller topplokket, har også bunnpannen en tendens til å slå seg dersom den demonteres i varm tilstand. Det anbefales å fjerne boltene kryssvis når bunnpannen skal tas ut. Dette betyr at skruene ikke skal skrues ut i rekkefølge, men diagonalt. Dette forhindrer også at bunnpannen vrir seg.Noen ganger må enkelte komponenter som eksos eller tverrgående kobling fjernes før bunnpannen kan tas ut. Det første du må gjøre når bunnpannen er tatt ut, er å sjekke den indre magneten. Denne magnetens oppgave er å filtrere jernpartikler fra oljen. Et lite flislag er relativt normalt. Men hvis for mange jernfliser sitter fast på magneten, bør man skifte lagrene på forbindelsesstengene og kamakselene. Motorblokkens forseglende overflater og bunnpannen bør rengjøres grundig. Deretter settes den nye bunnpannepakningen inn før bunnpannen monteres og festes. Det anbefales å skru kryssvis også når man monterer bunnpannen. Videre stramming av skruene bør gjøres trinnvis. For den siste tilstrammingen er en momentnøkkel nyttig for å forhindre at pakningen blir skadet av trykk. Det nødvendige dreiemomentet er oppgitt i bilens vedlikeholdsinstrukser. Dette kan være mellom 10-25 NM, avhengig av type kjøretøy. Pakning med lang levetid, takket være kvalitetsdeler Bunnpannepakningene er bare like gode og holdbare som produksjonen og materialet de er laget av. Som amatør kan man ikke se forskjell på dårlig latex og slitesterk og varmebestandig gummi. Derfor bør man alltid stole på kvaliteten til merkevareprodusentene når man skal skifte bunnpannepakningen. Heldigvis er høykvalitets bunnpannepakninger veldig billige. De dyreste variantene koster sjelden mer enn 20 euro. Dersom bunnpannen ikke blir tett til tross for nye pakninger, er den sannsynligvis forvrengt. I slike tilfellet er det raskest og enklest å skifte ut bunnpannen også.

Mest ettersøkte varer i Bunnpannepakning hovedkategori:

  • Tetning, bunnpanne
    ELRING Tetning, bunnpanne 127.760 til en enkel sats
    ELRING | 127.760
    111,58 kr -26% RRP: 149,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, bunnpanne
    ELRING Tetning, bunnpanne 190.640 til en enkel sats
    ELRING | 190.640
    151,51 kr -25% RRP: 202,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, bunnpanne
    ELRING Tetning, bunnpanne 492.050 til en enkel sats
    ELRING | 492.050
    180,61 kr -26% RRP: 241,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, bunnpanne
    ELRING Tetning, bunnpanne 590.984 til en enkel sats
    ELRING | 590.984
    79,91 kr -26% RRP: 107,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, bunnpanne
    VAICO Tetning, bunnpanne V10-2638 til en enkel sats
    VAICO | V10-2638
    76,28 kr -26% RRP: 102,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, bunnpanne
    REINZ Tetning, bunnpanne 71-39472-00 til en enkel sats
    REINZ | 71-39472-00
    156,82 kr -25% RRP: 209,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, bunnpanne
    REINZ Tetning, bunnpanne 71-34056-00 til en enkel sats
    REINZ | 71-34056-00
    148,56 kr -25% RRP: 198,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, bunnpanne
    REINZ Tetning, bunnpanne 71-33491-00 til en enkel sats
    REINZ | 71-33491-00
    96,01 kr -25% RRP: 128,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, bunnpanne
    AUTOMEGA Tetning, bunnpanne 190018810 til en enkel sats
    AUTOMEGA | 190018810
    72,86 kr -26% RRP: 98,00 kr Spar: 26%
  • Tetning, bunnpanne
    GLASER Tetning, bunnpanne X54107-01 til en enkel sats
    GLASER | X54107-01
    108,05 kr -25% RRP: 144,00 kr Spar: 25%
  • Tetning, bunnpanne
    SASIC Tetning, bunnpanne 1270050 til en enkel sats
    SASIC | 1270050
    4,84 kr -31% RRP: 7,00 kr Spar: 31%
  • Tetning, bunnpanne
    JP GROUP Tetning, bunnpanne 1119401100 til en enkel sats
    JP GROUP | 1119401100
    87,96 kr -26% RRP: 118,00 kr Spar: 26%