Clutchkabler For Top bilmerker
- Koblingskabel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Koblingskabel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Koblingskabel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Koblingskabel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Koblingskabel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Clutchsett
(10000 varer)
Svinghjul
(1628 varer)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 varer)
Slavesylinder clutch
(7316 varer)
Utløserlager
(8847 varer)
Clutch lamell
(10000 varer)Er Clutchkabler defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Selv da koblingen var blitt hydraulisk, lyktes det ikke å erstatte clutchkabelen. Tallrike alternativer som forelå dengang, viste seg etter grundige tester og prøvekjøringer, å ikke være så driftssikre som en tradisjonell clutchkabel, som dessuten var svært fordelaktig å produsere og montere. Ettersom clutchkabelen er meget slitesterk, så vel som alle andre kabler på bilen, anses den hittil alternativløs. Kabler er alltid utsatt for høye belastninger, pga at de ofte må sjaltes inn/ut. Imidlertid vil de anvendte kreftene belaste metallbunten bare helt moderat, som lages på samme måte som håndbremsekabler.
Det handler om ståltråder som er flettet sammen slik at de danner en tykk og tett bunt, som en hårpisk. Ved hver kraftinnvirkning blir tråden komplett belastet, men kraften fordeles likt mellom samtlige ståltråder. Selv om en tråd brister, vil de øvrige bare motta litt mer belastning. Derfor anses en komplett sprekk å være en begivenhet som først kan inntreffe etter flere års drift. Koblingsskiven blir for det meste utslettet mye tidligere. Ved eventuell utskiftning skal du samtidig ta en titt på clutchkabelen, evt. sprukne tråder som er iøynefallende. Vanligvis holder en koplingskabel inntil den nye koblingsskiven kommer. Dette skjer som regel etter omtrent 200.000 kjørte km, forutsatt at det gjelder en i gjennomsnitt normal kjørestil. I tillegg vil clutchkabelen som allerede har flere brutte tråder, forårsake visse endringer på pedalen. Dette kan resultere i at hele clutch-enheten kan kreve en grundig sjekking, noe som innebærer klekkelige utgifter.
Derfor bør en clutchkabel som består av mange brutte/sprukne komponenter straks byttes ut, såfremt det er merkbart ved en alminnelig undersøkelse. Denne delen er veldig billig og lett å montere. Det er svært ufordelaktig å velge en spesiell clutchkabel: før eller siden vil kabelen slite seg løs, og i så fall blir du tvunget til å kontrollere om også skiven samtidig må byttes ut. Skulle du behøve nye deler, er du velkommen til vår nettbutikk når som helst, for å gunstig bestille og kjøpe alt du søker etter, bl. a. fjær, kardangaksel, bilhorn, kilereim, kondensator...