Kløtsj For Top bilmerker

Svinghjul
(1628 varer)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 varer)
Slavesylinder clutch
(7316 varer)
Utløserlager
(8847 varer)
Clutch lamell
(10000 varer)
Clutchkabler
(8894 varer)Er Clutchsett defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Ny kløtsj, trygg bil
Å bytte kløtsj er en komplisert reparasjon. Den fornyer bilen betydelig, og gjør kjøringen til en hyggelig opplevelse igjen. Dessuten økes verdien på bilen betydelig med en ny clutch.
Ingenting fungerer uten en kløtsj
Kløtsjen overfører motorkraft til girkassen. Dersom transmisjonen svekkes, vil ikke bilen kjøre skikkelig. Den beveger seg sakte, selv om motoren genererer et høyt turtall. Til slutt beveger den seg ikke i det hele tatt. En defekt kløtsj vil før eller senere deaktivere bilen fullstendig. En intakt kløtsj gjør den funksjonsdyktig igjen. Aldri spar penger når du skal bytte kløtsj, og erstatt alt som festes til den.
Skift alltid ut hele clutchsettet
Kløtsjen er en plate med belegg. Beleggene slites gradvis av, helt det er fullstendig borte. Kløtsjen kan ikke lengre kobles skikkelig ut, og bilen kjører for sakte eller ikke i det hele tatt. Kløtsjen består av flere komponenter enn bare slitedeler, for eksempel:
- Svinghjul
- Clutchplate
- Utløserlager
- Trykkplate (clutch)
- Sett med skruer
Enheten blir relativt jevnt slitt ned. Clutchplaten slites vanligvis ut først, og ikke lenger etterpå har utløserlageret nådd enden av levetiden sin. Én komponent følger den andre. Derfor anbefales det sterkeste å skifte hele clutchsettet. Ellers risikerer du å måtte demontere hele clutch igjen, kort tid etter.
Reparasjon av clutch på egenhånd
Gamle biler har den fordelen at du kan mekke på dem så mye du vil. Dersom reparasjonsforsøket slår feil, kan du simpelthen kassere bilen og bytte den ut med en ny billig bil. For å bytte clutchen, bør du ha litt erfaring bak deg. I prinsippet er det ikke veldig vanskelig, men bilen må i stor grad demonteres. Uerfarne DIYere kan enkelt stå fast med dette prosjektet. Øving og erfaring kan få alle til å bli en virkelig ekspert på å bytte clutch.
Hovedsakelig er prosedyren som følger:
- Fjern venstre forhjul
- Skru løs parallellstaget og fold bremseskiven bakover
- Fjern drivakselen
- Tapp av giroljen
- Skru av giret
- Skru av kløtsjkabelen
- Skill girkassen fra motorblokken
- Fjern det gamle clutchsettet
- Monter nyt clutchsett
- Sentrer clutchplaten
helt til slutt settes alt sammen igjen. Det er to ting som bør vurderes: sikkerhet og slitedeler.
Sikkerheten kommer først
Bilen må jekkes opp for å kunne bytte clutch. Det holder ikke med en vanlig jekk. Det beste er en løfteplattform. I det minste bør en stabil støttebukk brukes for å kunne arbeide trygt under bilen. Du bør aldri erstatte kløtsjen på alene. En assistent kan forenkle arbeidet betydelig og hjelpe til i krisesituasjoner.
Når alt er tatt fra hverandre
Å bytte clutch har en stor innvirkning på bilens mekanisme. Mange deler må skrus ut og demonteres. Det er en utmerket anledning til å erstatte alle mistenker deler. Parallellstag, kuleledd, gummibuffere, akselmansjetter - listen over deler som må fjernes er simpelthen for lang. Derfor er det nyttig å se under bilen en uke på forhånd. Tar du en sjekk på forhånd, vet du hvilke deler som må skiftes ut. Det sparer deg for bryet med å reinstallere en del som nesten er slitt ut eller å måtte avbryte arbeidet.
Betydelige prisforskjeller for clutchsett
Er du på utkikk etter nytt clutchsett, kommer du til å bli overrasket: prisforskjellene er virkelig store. Vi anbefaler alltid at du ser etter merkevarekvalitet. Selv om et nytt clutchsett kan koste deg over 200 euro, kommer bilen til å være takknemlig. Dessuten kan moderne, dobbelmasse svinghjul forårsake betydelige prisforskjeller for clutchsett. Den forventede levetiden for en dobbelmasse svinghjul er ca. 160 000 km. Likevel gir det ingen mening å bytte clutchsett ved 120 000 km., og fortsette å bruke det gamle dobbelmasse svinghjulet. Den økte verdien på bilen kompenserer uansett for den ekstra kostnaden.