Cylinder block For Top bilmerker
- Cylinder block MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Cylinder block AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Cylinder block VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Cylinder block MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Cylinder block SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Cylinderblock (motorblokk) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kjøretøy har alltid blitt utsatt for negativ kritikk på grunn av deres stadig større belastning for miljøet, noe som har gjort at man har fått bilen betydelig perfeksjonert. Etter å ha forbedret katalysator, lyddemper og innsprøytningssystemet, som nå er ganske drivstoffgjerrig, var det tur for å rydde ordentlig opp under panseret. I veivakselsområdet genereres det gasser som dessuten er gjennomtrykket av motoroljer. Uten noen motvirkning sprer oljen seg intensivt til miljøet og forårsaker alvorlige forurensninger. Et lukket veivhus gir tilstrekkelig beskyttelse mot skadelige utslipp og dermed en fin utvei. Dessverre tilbyr enda ikke alle produsentene, ei heller samtlige bilmodeller lukkede hus for sine veiver, hvorpå kritikken om at „eksosen fra biler stinker og forurenser jorda vår“ stadig blir krassere.
Alt etter konstruksjonen, inneholder veivhuset (i tillegg til veivakselen) også sylindrer, som muliggjør en bedre kjøling for samtlige komponenter, fordi huset virker som en kjølekappe. I mindre grad snakkes det nå om huset for drivverket. Hvis det gjelder et lukket veivhus, må det være utstyrt med en oljeutskiller for å forhindre at blow-by-gasser oversprøyter alle deler i huset med den oppsamlede oljen. I så fall vil motoroljen som separeres kunne forurense hverken det indre eller ytre miljøet. Lukkede veivhus utmerker seg ytterligere ved at gassene får en annen retning inne i innsugningssystemet for der å forsterke undertrukket, noe som gjør at en turbolader uavbrutt og sikkert kan forsynes med tilstrekkelig vakuum, og turboladeren vil i sin tur forsterke utsugningen av blow-by gasser. Det gjør også at hydrokarbon i denne gassen kan avledes tilbake og resirkuleres. De totale utslippene blir dermed mye lavere, rommet under motorpanseret kan holdes reint, og oljeforbruket vil betydelig reduseres.
Forventet levetid for veivhuset beror også på om det er en god oljeutskiller, som skal være installert i sylindertoppen. På markedet finnes det i dag forskjellige oljeutskillere som oppfyller disse eller andre produsenters krav hva angår utskiftning av veivhus. Ofte trenger man bare å bytte separatoren. Hvilken som helst bildel kan du raskt og rimelig bestille i vår nettbutikk og få levert til deg, f.eks. fjærbein, generator (lysmaskin), hydraulikkoljefilter, kileribbereim, koblingsstang m. m.