Partikkelfilter For Top bilmerker

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Flexirør eksos (fleksirør avgassanlegg)
(2517 varer)Er Partikkelfilter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Gjør diesel rent Sotfilteret, som noen ganger også kalles diesel-eksosfilter, sotpartikkelfilter eller partikkelfilter, er en integrert del i moderne dieselkjøretøy. Betegnelsen "dieselfilter" er egentlig feil, fordi dette er ansvarlig for rengjøring av det ubrente brennstoffet. Partikkelfilteret renser eksosgassen. I motsetning til katalysatorene som brukes i bensinkjøretøy, er diesel-eksosfiltre egentlige begrensningssystemer. I stedet for å skape en katalytisk kjemisk reaksjon, filtrerer de fysisk ut de resulterende partiklene fra eksosstrømmen. Derfor har sotfiltre begrenset levetid. Defekter på diesel-eksosfiltre Hovedårsaken til feil på diesel-eksosfiltre er den naturlige tilstoppingen eller blokkeringen. Selv om moderne sotfiltre er selvrensende, kan deres effektivitet reduseres over tid. Årsaken til dette er at sotpartikkelfilterets rester som har blitt brent til aske, forblir i komponenten. Et tilstoppet sotfilter betyr ikke at partikkelfilteret har nådd slutten av sin levetid, men det krever umiddelbar handling. Den forestående blokkeringen kan ikke ignoreres, fordi ellers vil det ikke lenger være mulig å betjene kjøretøyet på grunn av en avstengningsmekanisme i motorstyringen. Pris på partikkelfilter Mens diesel-eksosfilteret er lett tilgjengelig, er en ny reservedel veldig dyr. Et nytt sett koster mellom 1500 og 4500 euro, avhengig av type kjøretøy. Ved en kjørelengde på ca 150.000 til 180.000 kilometer, kan et tilstoppet diesel-eksosfilter lett bety et fullstendig økonomisk tap av kjøretøyet. Det finnes imidlertid et alternativ: I stedet for å kjøpe nye deler, finnes oppussede og rensede partikelfiltre tilgjengelig på markedet. De tilbys ved bytte. Dette betyr at ditt nåværende, tilstoppede filter må byttes inn for å kjøpe et oppusset filter. Dersom dette ikke lenger er tilgjengelig, må man betale en ekstra avgift. For 350-600 euro er et oppusset partikkelfilter innenfor en overkommelig prisklasse for en komponent som bare må skiftes ut hver 200.000 kilometer eller så. Utskifting av diesel-eksosfilter Utskiftingen i seg selv er en relativt enkel oppgave. Diesel-eksosfilteret er plassert i eksosanlegget og festet til røret ved hjelp av noen få skruer. Dersom diesel-eksosfilteret må skiftes ut, bør man samtidig kontrollere alle andre eksosanleggskomponenter. Dersom den finnes, er eksossventilen en komponent som er relatert til diesel-eksosfilteret. Derfor tilbys partikkelfiltrene ofte som et komplett sett, inkludert en EGR-ventil. En defekt EGR-ventil fører ofte til rask slitasje på diesel-eksosfilteret, derfor bør det kontrolleres jevnlig. En feil som er vanlig for partikkelfilter, er relatert til rengjøringsfunksjonen. På mange modeller oppnås dette gjennom en integrert varmespole. Dersom en feil oppstår her, blir den selvrensende funksjonen avbrutt. Disse feilene skyldes ofte kabelbrudd somer ganske enkle å reparere, glidende plugger eller korroderte kontakter. Denne feilen blir vanligvis angitt av motorstyringsenheten. Forleng partikkelfilterets levetid Et dieselbils viktigste fordel er innenfor langdistansekjøring. På lange turer innen det optimale RPM-området, brennes drivstoffet på den mest effektive måten. Den konstante temperaturen på motoren sikrer en like konsistent forbrenning. Dette påvirker også sotfilteret. Det anbefales derfor bare å kjøpe en dieselbil dersom den blir brukt på lengre kjøreturer. Produksjonen av sotpartikler er størst under motorens oppvarmingsfase. En dieselbil som hovedsakelig brukes til korte kjøreturer, produserer mer sotpartikler og dermed også mer aske i partikelfilteret. Avhengig av om kjøretøyet brukes til lange- eller korte kjøreturer, kan et partikkelfilters levetid variere med 25% eller 40.000 km. Sotfiltre i konstruksjonskjøretøy og traktorer De juridiske kravene til drift av landbruks- og konstruksjonskjøretøy blir langt strengere over hele verden. Disse reglene og forskriftene kalles TIER. I Europa og Amerika må de eneste landbruks- og konstruksjonskjøretøyene som er tillatt for omregistrering, ha en TIER 3+ eller TIER 4-klassifisering. Eldre kjøretøy opp til TIER 2 får fortsatt en overgangsperiode, hvorpå de må oppgraderes med tilstrekkelig størrelse på eksosfilteret eller demonteres. For dette formålet tilbys nå mange svært interessante løsninger som kan brukes til å holde eldre landbruks- og konstruksjonskjøretøy i drift. Fremtidens sotfiltre VW`s eksosskandale har vist at det fortsatt er utviklingsbehov innen teknologien for rensing av eksosgasser fra dieselbiler. Karbamid-tilsetningsstoffer brukes allerede i lastebiler for å redusere utslipp av forurensende stoffer fra dieselbiler. Det kan antas at lignende systemer vil bli innført og bli obligatoriske for personbiler i nær fremtid.