Differensial For Top bilmerker
- Differensial MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Differensial AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Differensial VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Differensial MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Differensial SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Differensial defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Sikrer trygg svinging Differensial er en integrert del i bakhjuls- og firehjulsdrevne kjøretøy. Den koordinerer rotasjonshastigheten på hjulene i svinger. Enklere fremdrift med skjulte utfordringer Kombinasjonen av motoren i front og bakhjulsdrift var lenge standard i bilindustrien. Den teknisk enkle implementeringen av dette drivet var billigere i produksjon enn den omstendelige utformingen av forhjulsdrift. I tillegg gir bakhjulsdrift med sin karakteristiske akselerasjon spesiell kjøredynamikk. Derfor opprettholdes denne typen driv fortsatt av mange førsteklasses produsenter. Bakhjulsdrift har imidlertid sine begrensninger i svinger. Belastningsfordelingen er noe ugunstig i denne typen driv fordi den tunge motoren ikke presser ned på drivhjulene. Derfor har drivet en tendens til å trekke mot siden ved kurvekjøring. Bakhjulsdrift viser en strukturell svakhet i hjulenes rotasjonshastigheter. Hvis de var stivt forbundet, ville dette føre til problemer ved kjøring i svinger: Det ytre hjulet tilbakelegger alltid en mye lengre distanse enn det indre i en sving. Hvis begge hjulene snur i samme hastighet, vil det indre enten spinne ut eller det ytre hjulet ville male sammen og spinne for sakte. Konsekvensen ville vært en massiv forverring av kjøredynamikken og økt dekkslitasje. Differensialen ble løsningen på dette problemet. Hvert hjul har riktig hastighet Differensialen er en liten ekstra transmisjon, som fordeler motorens dreiemoment til hjulene automatisk og nøyaktig. Motorens dreiemoment blir overført via den vanlige tannhjulsoverføringen til en lang aksel, den såkalte drivakselen. Denne drivakselen overfører ikke momentet i differensialen til en stiv, sammenhengende aksel som kombinerer begge hjulene. I stedet benyttes tannhjul for å overføre dreiemomentet til drivhjulene via to separate akslinger. Draget som virker på bakhjulene med forskjellig kraft i svinger, mottar nå automatisk nøyaktig riktig hastighet fra drivhjulene. Differensialen er derfor et selvregulerende system som ikke trenger ytterligere kontroll. Skader på differensialen Der stadig bevegende tannhjul, lagre og roterende aksler påvirker hverandre, er varig smøring indikert. Dersom smøring mangler, vil friksjonskreftene umiddelbart starte et verk av ødeleggelse, som ender i kaputte, foreldede eller utslitte komponenter. I tillegg er smørning alltid også et middel for beskyttelse mot korrosjon, noe som ellers fører til tilsvarende skader. Lekkasjer er derfor en vanlig feil i differensialer. Selv om en differensial girkasse er en enkel og ganske tilgjengelig komponent, kan utskiftning av pakningene være mer arbeidskrevende enn man skulle trodd. Enkelte pakninger kan bare nås fra innsiden, og derfor må differensialen fjernes og demonteres fullstendig ved eventuell oljelekkasje.