Drivaksel For Top bilmerker
- Drivaksel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Drivaksel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Drivaksel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Drivaksel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Drivaksel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8464 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Drivaksel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Som navnet antyder, er drivakselen er ansvarlig for drift - eller mer presist, for dreiemomentet som overføres til hjulnavet. Med andre ord: uten drivakselen, flytter ikke bilen på seg i det hele tatt. Defekt drivaksel er farlig: feil kan ofte forårsake ytterligere skader som potensielt fører til alvorlige ulykker.
Hvor du finner drivakselen
- Drivakselen kobles direkte til hjulnav og forsvinner i et hull i hjulbuen, hvor den igjen kobles til girkassen.
- Den kan enkelt identifiseres ut fra gummimansjettene (støvmansjetter).
Hvordan virker den?
- Ved siden av girkassen, utstyres drivakselen ofte med koniske tannhjul eller kronhjul. Styrespindelen plasseres ved siden av hjulet.
- Når det generes moment, jobber flere ledd for å kompensere for høydeforskjeller. Drivaksel med leddkonstruksjon kalles også for mellomaksel.
Hva skjer om det oppstår feil?
- Klapring, gnissing og kvernende støy under kjøring kan indikere defekt drivaksel.
- I tillegg kan defekter føre til at rattet og/eller girspaken vibrerer.
- Hvis komponentene ryker, løsner eller knuser, kan det forårsake alvorlige skader eller fremprovosere ulykker.
Mulige årsaker
- Konstruksjonen er robust, selv den er nærmest forhåndsprogrammert for slitasje. Mekaniske skader, som skyldes slitasje, er derfor hovedårsaken til feil.
- Drivakselen kan sette seg fast, hvis smøringen svikter.
- Slitasje på ledd kan føre til mange forskjellige symptomer.
Dra på et verksted eller bytte selv?
- Selv om erstatningen er ikke veldig komplisert, bør denne viktige reparasjonen overlates til en profesjonell mekaniker, ettersom optimal tilpasning, samt smøring som varer i flere år, er helt essensielt. Dessuten kan verkstedet bli holdt ansvarlig dersom det oppstår funksjonsfeil.
Symptomene er ikke alltid spesifikke
Alle symptomer på en potensielt defekt drivaksel kan også være forårsaket av andre deler. Derfor bør du ikke stole på magefølelsen eller tidligere erfaringer. Symptomene vil sannsynlig variere i henhold til bilmodellen. For Opel Corsa er det typisk med en bankende lyd, mens Renault Twingo er kjent for å lage summelyder når du kjører gjennom en sving. Ford Mondeo er også en “banker”, men det avhenger i stor grad av hastigheten. Sikker diagnostikk kan kun oppnås ved å kontrollere komponentene. Tar du en visuell kontroll, kan du kan være sikker på at alt er riktig forseglet og at det ikke har oppstått sprekker. Ytterligere mekaniske tester kan kanskje avsløre om metallstrukturen fortsatt er solid.
Mansjett for drivaksel - en komponent i drivakselen
Det kan gå en stund før mellomakselen begynner å bli utslitt. Det gjelder nødvendigvis ikke for hylsen til drivaksel, som er en komponent i drivakselen. Den beskytter viktige komponenter mot smuss, fuktighet og støv, samt forhindrer at smørefettet lekker ut. Dersom den er defekt, må drivakselen sjekkes for mulige skader. Har det oppstått skader, er erstatning uunngåelig. Oppdages skader innen rimelig tid, er det ideelt sett bare mansjettene som må skiftes ut. Denne reparasjonen er vesentlig mye billigere.
Hylser og aksel bør testes grundig på kontroll. Det er alltid nyttig å ta en sjekk ellers også.
Hvilke kostnader kan forventes
Forutsatt optimalt vedlikehold, kan drivakselen vare gjennom hele levetiden til bilen. Det gjelder imidlertid ikke nødvendigvis gummimansjettene, selv om de bør vare minst 150 000 kilometer. Prisen for denne bildelen er mellom 100 euro og 500 euro. Høyere priser er et resultat av mer kompliserte konstruksjoner.
Med en utgift på ca. 500 euro eller mer, kan reparasjonen være en betydelig belastning for lommeboken. for å lette smerten, anbefaler vi at du sammenligner prisene i butikken vår. Vi kan ofte tilby reservedeler, alltid med OEM-kvalitet, betraktelig mye billigere enn veiledende priser fra produsentene. Du kan til og med spare penger på aktuelle kampanjer og rabatter.