Drivknute For Top bilmerker
- Drivledd MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Drivledd AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Drivledd VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Drivledd MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Drivledd SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8464 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Drivknute defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Gjør bilen styrbar Drivleddet er en viktig del hos biler med forhjuls- og firehjulsdrift. Det muliggjør den doble funksjonen til suspensjonen. Denne komponenten sikrer styrbarhet og fremdrift. Drivleddets funksjon Drivleddet overfører dreiemomentet som skapes av motoren fra transmisjonen til forhjulet. Drivleddet er en meget kompleks komponent med en rekke koordinerte deler. Et forhjulsdrevet kjøretøy er utstyrt med drivledd montert på transmisjonen og hjulene. Drivleddet på transmisjonssiden må sørge for overføring av dreiemomentet til tross for at drivakselen beveger seg opp og ned. Drivleddet på hjulet garanterer overføring av dreiemoment i svinger og opp- og ned-bevegelser. Drivleddets konstruksjon Drivledd er vesentlige større lagre med indre tannhjulsmontering i drivakslingen. De store kulene i drivleddene tjener til overføring av dreiemomentet i radiell retning. En rekke festepunkter lager sikker skrutilkobling med forhjulet. Dette sikrer alltid problemfri overføring av hastigheter og momenter. Defekter Drivledd kan skades av feil bruk eller intern slitasje. Dette oppdages når driv leddene begynner å skrike, sprekke eller skrangle. Reparasjon av drivledd må ikke utsettes. Denne feilen kan føre til at styringen låser seg. "Sporty" kjøring eller drifting kan skade kuler og bæreskjell i et drivledd. Dette vil føre til en forstyrrelse av samspillet mellom drivleddets drivaksel, kuler og foringsrør. I dette tilfellet overføres ikke kreftene jevnt lenger, men heller plutselig. Dermed vil feil i et allerede skadet drivledd fortsette å forverres. De store kreftene som aktiverer drivleddene skaper en sterk indre friksjon. For å redusere dette så mye som mulig, har drivleddene en permanent fettsmøring. Den holdes på plass av en gummibelg, det såkalte drivskålseglet. dersom drivskålseglet blir skadet, forsvinner fettet. Smøringen av drivleddets bevegelige deler reduseres kontinuerlig. I tillegg kan fukt og skitt trenge inn og ødelegge komponentene med rust og sliping. Drivleddets levetid Forutsatt riktig drift og regelmessige kontroller, har drivledd en svært lang levetid. Det er også litt avhengig av type. Noen biler har høyere slitasje på disse komponentene enn andre på grunn av deres design. Rapid, en varebil produsert av Renault, var fryktet på gru avnn høy slitasje på denne komponenten. Men når kjørelengden overstiger 100.000 kilometer, bør behovet for utskifting av drivledd forventes. Levetiden til disse komponentene utvides betydelig utvidet dersom akselstøvlene kontrolleres regelmessig for tetthet. Som en permanent presset komponent som alltid er utsatt for vær og vind, er akselstøvlene svært stressede komponenter. Sprøhet og skader forårsaket av grus kan raskt spre seg til å forårsake fullstendig brudd på støvelen. Hvis dette går ubemerket for lenge, vil drivleddet lide skade. I tilfelle feil, kan ikke disse delene repareres, men de må skiftes ut helt. Så snart det oppstår sprekker eller at fettet forsvinner fra akselstøvlene, må en reparasjon foretas så snart som mulig. Hvor mye koster? Kvaliteten på drivledd avhenger av materialene som velges og produksjonspresisjon. Dette gjelder toleransene under produksjon av enkeltdelene, samt hensyn tatt under montering av reservedelen. Ingen av disse faktorene er synlige i det ferdige produktet. Likevel utgjør det en stor forskjell når det gjelder levetid, om innsparinger ble gjort i materiale og montering, eller om produsenten tilbyr en kompromissløs kvalitet. Derfor er det veldig viktig hvilket merke man velger på disse svært stressede delene, som har krevende vedlikehold. Et komplett sett drivledd av merkenavn, herunder akselstøvler, klemmer og fett, koster ca. € 30. Prisen avhenger også av type kjøretøy. Utskifting Utskifting av drivledd kan utføres av en middels dyktig hobbymekaniker og tar ca 2 timer per side. Et autorisert verksted kan fullføre dette arbeidet på ca 90 minutter. Denne reparasjonen krever noen spesielle verktøy og høy kompetanse. Dersom trekkstangen fjernes når drivleddene tas av, må dens nøyaktige posisjon merkes eller antall gjenger månoteres. Dersom dette utelates, er en etterfølgende justering nødvendig. Ellers blir kjøretøyets retningsstabilitet svekket og dekkene slites ujevnt.