0

0.00 kr

#

Drivknutemansjett (Drivakselmansjett) til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Drivknutemansjett (Drivakselmansjett) 48H levering og 2 års garanti

Drivknutemansjett (Drivakselmansjett) fra markedsledende produsenter

  • FEBI BILSTEIN Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • MAPCO Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • VAICO Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • SKF Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • TOPRAN Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • SWAG Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • METZGER Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • JP GROUP Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her LEMFÖRDER Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her OPTIMAL Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her DIEDERICHS Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her SASIC Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • Kjøp til den beste prisen her RUVILLE Drivknutemansjett (Drivakselmansjett)
  • TRISCAN
  • SNR
  • PASCAL
  • MEYLE
  • SPIDAN
  • BUGIAD
  • NIPPARTS
  • ASHIKA
  • LÖBRO reservedels katalog
  • METELLI reservedels katalog
  • NK reservedels katalog
  • HEPU reservedels katalog
  • KAMOKA reservedels katalog
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE reservedels katalog
  • MALÒ reservedels katalog
  • AUTOMEGA reservedels katalog
  • ORIGINAL IMPERIUM
  • AUTOFREN SEINSA
  • DT
  • ERT
  • GSP
  • MAXGEAR
  • TEDGUM
  • Metalcaucho
  • FEBEST
  • PROFIT
  • SAKURA

Er Drivknutemansjett (Drivakselmansjett) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Viktig beskyttelse for ledd og lager Drivakselgamasjen er en godt utnyttet komponent som brukes for å beskytte drivakselens ledd og hjullager. Den brukes både i biler med forhjulsdrift og firehjulsdrift. Bakhjulsdrevne kjøretøy, som ikke har drivaksler, er heller ikke utstyrt med denne delen. Drivakselgamasjens funksjon Drivakselgamasjen omslutter hele punktet hvor dreiemomentet overføres til forhjulene. Den beskytter drivakselen mot inntrengning av smuss og fuktighet. Gamasjen holder samtidig fettet innenfor på plass. Dette er viktig for å sikre lang levetid for de bevegelige delene i lageret og akselen. Hele enheten ville blitt skadet på kort tid uten fett. Belastninger på drivakselgamasjen Gamasjen snurrer sammen med hjulet under kjøring. For at den også skal være i stand til å gjøre dette når du svinger, er den ikke glatt, men heller strukturert nesten som et trekkspill. Spesielt når du svinger, vris den ut. Den består flere millimeter tykk gummi. Denne kan bli ødelagt som et resultat av aldring, forvitring eller skader som følge av smuss som treffer den. Dersom gamasjen revner, vil den raskt brekke helt. Å oppdage feil på drivakselgamasjer Det er enkelt å se om en drivakselgamasje er detekt: Fett lekker og sprer seg over hele skjøten, og etterlater en tykk sort film over alt. Når disse skadesymptomene oppstår, må man handle umiddelbart. Selv om det krever noe innsats å skifte gamasje, er følgeskader som kan oppstå på grunn av fettmangel og invaderende skitt betydelig dyrere. Bortsett fra dette, utgjør også fett som virvler rundt i nærheten av en skivebrems også en stor risiko. Bremseeffekten blir alvorlig svekket dersom fett kommer i kontakt med bremseskiven. Dette kan føre til at kjøretøyet kan velte. Dersom fettlekkasjen går ubemerket hen for lenge, er det ikke til å unngå at hjullageret og girakselen skades. Dette vil bli tydelig gjennom en kraftig bankelyd når man styrer, og en skrapelyd under kjøring. Reparasjonen koster dermed mye mer enn om man hadde skiftet gamasjen tidlig. Utskifting av drivakselgamasjer En flink hobbymekaniker bruker ca 2-3 timer på å skifte en gamasje. Et profesjonelt verksted med tilstrekkelig opplært personell og nødvendig spesialverktøy, kan utføre utskiftingen på omtrent halvparten av tiden. Utskifting av gamasjen krever at drivakselen fjernes og demonteres. Gamasjen er festet til akselen ved hjelp av en klemme. Reparasjonen innebærer at forhjulet fjernes, leddene løsnes eller frakobles ved styringen, hjullageret må løsnes i tillegg til fjerning av alt som er nødvendig for at man skal komme til drivakselen og ta den ut. Utskifting av gamasjen omfatter også kontroll av hjullageret og tennene på drivakselen. Noen biler, som for eksempel den gamle Renault "Rapid" varebilen er beryktet for sin enorme slitasje på drivakselen. Normalt vil imidlertid disse komponentene overleve bilens levetid, dersom regelmessig vedlikehold utføres. Når det gjelder hjullageret, er det alltid verdt å vurdere erstatning. Når hele enheten allerede er demontert, er det en god mulighet til å skifte ut denne lille delen samtidig. Installasjon av hjullageret bør imidlertid overlates til en profesjonell. Det samme gjelder for alle de andre bevegelige delene i styresystemet: Gummi-buffer, stabilisatorbarer og spesielt strekkstangendene er meget billige reservedeler. Reinstallasjon av deler med porøs gummi betyr nesten helt sikkert at neste reparasjonstiltak må til om noen få uker. Når man reinstallerer delene, er det viktig å montere strekkstangendene nøyaktig som de var før demontering. Bruk markeringer eller tell gjengene for å gjøre det mulig å gjenopprette nøyaktig samme posisjon. Dersom man er ikke lenger er sikker på hvor dypt strekkstengene ble skrudd inn, må bilen bli tatt inn for justering. Vær obs på billige løsninger Utfordringen med å erstatte en drivakselgamasje gjør det attraktivt å velge en billig løsning. Det finnes for eksempel delte gamasjer som kan plasseres over de eksisterende gamasjene. Deretter limes sømmen sammen. Har man kjennskap med saken, vet man at dette aldri kan bli en permanent løsning. Prisen for et komplett sett for utskifting av drivakselgamasjer starter på 15 euro. Da leveres settet med ferskt fett og alt nødvendige festemateriell. Det er unødvendig å velge tvilsomme, billige løsninger når prisen på disse settene er såpass lav.

Mest ettersøkte varer i Drivknutemansjett (Drivakselmansjett) hovedkategori:

  • Mansjettsett, drivaksel
    FEBI BILSTEIN Mansjettsett, drivaksel 38345 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 38345
    86,51 kr -26% RRP: 116,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    MEYLE Mansjettsett, drivaksel 100 498 0091/SK til en enkel sats
    MEYLE | 100 498 0091/SK
    100,98 kr -26% RRP: 135,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    SKF Mansjettsett, drivaksel VKJP 01012 til en enkel sats
    SKF | VKJP 01012
    96,71 kr -26% RRP: 129,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    SKF Mansjettsett, drivaksel VKJP 3005 til en enkel sats
    SKF | VKJP 3005
    106,71 kr -59% RRP: 254,29 kr Spar: 59%
  • Mansjettsett, drivaksel
    SKF Mansjettsett, drivaksel VKJP 01019 til en enkel sats
    SKF | VKJP 01019
    96,71 kr -26% RRP: 129,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    SKF Mansjettsett, drivaksel VKJP 01010 til en enkel sats
    SKF | VKJP 01010
    101,14 kr -26% RRP: 135,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    AUTOFREN SEINSA Mansjettsett, drivaksel D8132 til en enkel sats
    AUTOFREN SEINSA | D8132
    48,47 kr -26% RRP: 65,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    SPIDAN Mansjettsett, drivaksel 22280 til en enkel sats
    SPIDAN | 22280
    79,35 kr -26% RRP: 106,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    LÖBRO Mansjettsett, drivaksel 303946 til en enkel sats
    LÖBRO | 303946
    62,23 kr -26% RRP: 83,00 kr Spar: 26%
  • Mansjett, drivaksel
    LÖBRO Mansjett, drivaksel 190965 til en enkel sats
    LÖBRO | 190965
    104,19 kr -26% RRP: 139,00 kr Spar: 26%
  • Mansjettsett, drivaksel
    JP GROUP Mansjettsett, drivaksel 1143600116 til en enkel sats
    JP GROUP | 1143600116
    37,64 kr -27% RRP: 51,00 kr Spar: 27%
  • Mansjett, drivaksel
    RIDEX Mansjett, drivaksel 193B0099 til en enkel sats
    RIDEX | 193B0099
    75,42 kr -26% RRP: 101,00 kr Spar: 26%