Drivstoffsystem til alle bilmodeller
Drivstoffsystem - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Drivstoffsystemet har som funksjon å transportere bensin, diesel eller gass fra tanken og inn i forbrenningskamrene til motoren. Et inntakt drivstoffsystem er ikke bare viktig for driften av kjøretøyet. Den intakte standen på drivstoffsystemet er uunnværlig spesielt for beskyttelse mot brann og sikkerheten til bilen.
Konstruksjonen av drivstoffsystemet
Drivstoffet fylles fra en ekstern fyllestasjon inn i drivstofftanken. For flytende drivstoff som bensin eller diesel gjøres dette uten trykk, og for naturlig gass eller LPG gjøres det under høyt trykk. I tanken er det en flottør eller en trykksensor som er forbundet til drivstoffmåleren. Fra tanken går drivstoffet gjennom en drivstoffpumpe som bygger opp nødvendig trykk i drivstoffsystemet. Drivstoffpumpen drives av en elektrisk motor som videre er drevet av batteriet og dynamoen.
I diesel- og bensinbiler er drivstofflinjene vanligvis enkle gummislanger eller kobberlinjer. De fører vanligvis drivstoffet til innsprøytningspumpen, hvor brennstoffet forstøves og sprøytes ved hjelp av en kontrollenhet nøyaktig på det rette tidspunktet og i riktig dose inn i forbrenningskammeret. Biler som kjører på gass har alle komponentene, inkludert drivstofflinjer, spesielt designet til å motstå det høye trykket som kreves for å gjøre gassen flytende.
I diesel- og bensinkjøretøy passerer drivstoffet gjennom ett eller flere drivstoffiltre. Siden kvaliteten på drivstoffet kan variere stort, er det viktig å bytte disse filtrene regelmessig. Det er ikke anbefalt å gi opp filtrene fordi en tett innsprøytningspumpe og klissete innsprøytning er dyrt å reparere.
Defekter på drivstoffsystemet
Du kan oppdage defekter på drivstoffsystemet ved å merke lekkende drivstoff, en ubehagelig lukt i interiøret eller en dårlig motordrift. Lekkasje av drivstoff er meget farlig og skadelig for miljøet. Det er forbudt å kjøre et kjøretøy som lekker drivstoff.
Tanken på et kjøretøy er laget enten av stål eller av plastikk. Ståltanker, spesielt de som lagrer flytende drivstoff som bensin eller diesel, er utsatt for korrosjon. Å sveise en tank anbefales ikke fordi det er høy risiko for eksplosjon. I tillegg gir dette ingen garanti for en varende løsning. Garanti for varig løsning gis kun ved å bytte ut tanken med en ny. Mange bilmodeller tillater deg å bytte en drivstofftank av stålmetall med en ny laget av plastikk. Denne utskiftningen anbefales fordi en tank laget av plastikk eliminerer risikoen for korrosjon. Drivstoffmåleren plasseres med flytende drivstoff i tanken. De to kan i de fleste tilfeller ikke repareres separat. Skulle drivstoffmåleren bli defekt må du vanligvis bytte ut hele drivstofftanken. Feil på drivstoffmåleren forårsakes derimot ofte av løse eller korroderte kontakter eller feil i skjermenheten. Slike kontakter bør sjekkes før tanken byttes ut.
Linjene blir også sprø eller porøse over tid. Bensin- og diesellinjer laget av gummi kan byttes ut ved å enkelt koble de ut. Siden innsiden av disse linjene heller ikke er immune mot foreldelse, anbefales det å bytte filtrene også under denne reparasjonen.
I de fleste biler installeres drivstoffpumpen direkte på tanken og er tilgjengelig fra bagasjerommet. Skulle denne bli ødelagt slutter bilen helt enkelt å fungere. Pumpen drives av en elektrisk motor. Derfor bør du i tilfelle defekt først sjekke periferien: Kabler, brytere, rele, sikring - hele elektrisiteten rundt drivstoffpumpen kan være ansvarlig for en defekt og er vesentlig billigere og raskere å reparere enn selve pumpen.
Innsprøytningspumpen kan ikke repareres av en ikke-spesialist. Det er et ekstremt komplekst aggregat bestående av mange akslinger, stempler, forseglinger og tannhjul. Innsprøytningspumper kan derimot kjøpes billig som brukt utstyr fra eldre biler. En sårbarhet på innsprøytningspumper er forseglingene. Forseglingen kan slites veldig fort hvis upassende drivstoff som biodiesel brukes i kjøretøy som ikke støtter det.
Finn alt til drivstoffsystemet på bildelerekspert.co.no
Vi lagrer alt du trenger til å reparere drivstoffsystemet ditt. For eksempel finner du et bredt utvalg av veldig billige tanker i nettkatalogen vår. Med slike tilbud er det ikke lenger verdt å prøve å prøve å reparere ved å sveise, lodde eller lime.