Sensor drosselventilstilling For Top bilmerker
- Sensor drosselventilstilling MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Sensor drosselventilstilling AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Sensor drosselventilstilling VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Sensor drosselventilstilling MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Sensor drosselventilstilling SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Gasspjeld sensor defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Etter at bilen fikk elektroniske styresystemer, er det blitt mulig å innstille og regulere flere prosesser mye mer nøyaktig. Fordelen med dette er at hver del som reguleres, samtidig blir optimalisert. I luftinntaksområdet, hvor luft suges inn for å danne en luft-og-drivstoff blanding, betyr dette at luftmengden kan bestemmes mer presist. Dette gjør at forbrenningen i sylindrene blir jevnere og mer økonomisk. Tidligere var den menneskelige fot avgjørende for luft/drivstoff-blandingens sammensetning. Gasspedalstillingen bestemte hvor mye brensel og luft som ble tilført og blandet med hverandre. Det sier seg selv at slik regulering ikke kunne være særlig nøyaktig.
I maskiner med dieseldrift reguleres lufttilførselen ved hjelp av en sugepumpe. Bensinmotorer er dessuten utstyrt med en drosselventil som sitter mellom manifolden i inntakskanalen og luftfilteret eller foran innsprøytningsventilen. Eiere av sportsbiler kan ha lagt merke til at hver sylinder har sin egen drosselventil. Istedenfor kabel og gasspedal, utføres alle innstillinger og reguleringer i dag av en drosselventil-sensor, noe som sikrer en betydelig større nøyaktighet. Oppgaven til drosselventil-sensoren er å registrere pedalens stilling og overvåke ventilen og sende tilsvarende meldinger. De innsamlede data knyttes til motorens turtall og omdannes til ønsket akselerasjon eller bremsing ved å blande drivstoff og luft på tilsvarende måte. Så kan doseringen av begge komponentene reguleres med en høy presisjon. Siden disse beregningene må finne sted på nytt før hver tenning, kan tidligere mottatt informasjon utnyttes som en målestokk. En slik mulighet er ikke tilgjengelig for førerens fot, derfor er en automatisk kontroll mye mer nøyaktig, pålitelig og derfor foretrukket.
Naturligvis er det umulig å unngå feil i dette området, fordi prosessene må gjentas svært raskt. Men slike defekter forekommer sjelden. Først når drosselventil-sensoren begynner å sende svært usannsynlige meldinger, bør du tenke på å skifte ut denne anordningen.Et samtidig tap av motoreffekt som bekreftes med varselmeldinger fra det tilhørende armaturet er et klart tegn på at problemet stammer fra styreenheten og tyder på at en utskiftning straks er nødvendig. Er dette tilfelle, så er du velkommen å ta en titt innom vår nettbutikk, der du alltid finner hvilke som helst nødvendige reservedeler til rimelige priser, som for eksempel støtdemperlager, varmeveksler (oppvarmingskjøler), tannreimsett, tennledningssett, topplokkbolter/sylindertoppskruer, m.m.