Eksossystem til alle bilmodeller

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 Deler)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 Deler)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 Deler)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 Deler)
Eksospakning
(10000 Deler)
Partikkelfilter
(6249 Deler)Eksosanlegg - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Forbrenningsgassene fra bensin- og dieselmotorer er veldig varme og ekstremt giftige. Eksosanlegget ble utviklet for å fortrenge gasser på riktig måte. Men disse komponentene har flere oppgaver enn bare forskyvningen av avgassene.
Et eksosanlegg brukes primært til å spre motorrøyken på en slik måte at den ikke gjør skade på innsiden eller utsiden av kjøretøyet. Den andre oppgaven til eksosanlegget er ikke mindre viktig. Eksplosjonslyden som oppstår i en normal driftssyklus av motoren reduseres så mye at den lager rimelige lyder. Her kan eksosanlegget også hjelpe til ved å gi kjøretøyet en robust og karakteristisk lyd.
Komponenter til eksosanlegget
Et eksosanlegg har tre komponenter:-
1. Slangen strekker seg direkte fra motorblokken til eksosrøret. Komponentene er en manifold, et nedrør, et fleksibelt rør, et senterrør og et eksosrør. Diverse lyddempere er integrert i rørsystemet. Dette kan være front, senter og bakre lyddemper.
2. Rensning av eksosgassen gjøres av katalysatoren og lambdasonden. I katalysatoren blir den giftige nitrogenoksyd gassen som kommer fra forbrenningen nedbrutt til uskadelig nitrogen og oksygen molekyler. Lambdasonden måler gasskonsentrasjonen i den varme eksosgassen og viderefører verdiene til kontrollenheten. Dette regulerer drivstofftilførselen til motoren slik at ingen skade gjøres på katalysatoren.
3. Tilbehøret består av ulike klemmer og pakninger, som er nødvendige for installasjonen og driften av eksosanlegget. De omfatter endestykker og paneler som kan forbedre utseende til kjøretøyet. Denne gummien er under høyt stress og utsatt for sprekkdannelser. Når en skade er fastslått, bør gummien byttes ut.
Vanlige defekter på eksosanlegg
Den verste fienden til eksosanlegget er rust. Siden eksosanlegget er utsatt for store temperatursvingninger, er det nesten ikke mulig å forhindre skader på den rustbeskyttende lakken. Bortsett fra veldig dyre eksosanlegg i rent rustfritt stål, finnes det ingen måte å lage holdbare rustfrie eksosanlegg på. De enkelte komponentene ruster i forskjellige grader.
Lyddemperne gir en stor kontaktflate for rust. Ved skade merker man en gradvis økning av motorlyd. Disse komponentene er generelt så billige at et bytte er billig, raskt og holdbart.
Det fleksible røret er vanligvis laget i rustfritt stål. Det bidrar til å kompensere vibrasjoner fra motoren og til å spare katalysatoren for unødvendig vibrasjon. De sterke bevegelsene og skiftet mellom varmt og kaldt har stor destruktiv effekt på det fleksible røret. Skulle det knekke, vil motoren lage mye støy fordi det ikke er noe igjen til å dempe motorlyden. Fleksible rør er også veldig billige og enkle å bytte. Eksosmanifolder er laget av et tungt støpejernrør og varer vanligvis like lenge som bilen. Likeledes er også senterrøret meget holdbart.
Katalysatoren består av en keramisk kropp som er dekket med platina. Platinalaget varer vanligvis for alltid. Men det kan bli skadet av den uunngåelige vibrasjonen på den keramiske kroppen. Dersom en defekt katalysator ikke allerede har blitt oppdaget ved utslippstesten, kan det merkes som en raslende og klaprende lyd. I dette tilfellet anbefales det et umiddelbart bytte. Det tomme skallet er derimot verdiløst.
Lovlig rammeverk
Eksosanlegg er sikkerhetsrelevante komponenter og de har også økologisk viktighet. Defekte eksosanlegg er meget skadelige for miljøet på grunn av deres dårlige rensnings- og dampfunksjon. Bevisst kjøring av en bil med et defekt eksosanlegg er ulovlig og kan bli bøtelagt.
Tips for anskaffelse av eksosanlegg
Til vanlige små biler og mellomstore kjøretøy er eksosanlegg vanligvis veldig billige. På bildelerekspert.co.no finner du alltid interessante tilbud. Man kan knapt forebygge slitasje av eksosanlegg. Regelmessige kontroller av gummiholdere, dersom de er i orden og på plass, kan bidra til å unngå skadelige spenninger eller ødeleggelse av eksosanlegget. Hvis ikke, er det viktig å bytte ut defekte deler på et tidlig stadium, for å opprettholde driftssikkerheten av kjøretøyet.