Grenrør For Top bilmerker
- Grenrør MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Grenrør AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Grenrør VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Grenrør MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Grenrør SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)Er Eksosmanifold defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Alle biler er utstyrt med to manifolder. Ved motorens inngang finner du en innsugningsmanifold, hvis funksjon er å samle opp lufta som suges inn fra omgivelsene og som nøyaktig dosert, tilføres gjennom drosselventilen til drivstoffet, som på samme tid strømmer gjennom innløpsventilen. Deretter kommer blandingen av brennstoff og luft til sylindrer, sprøytes inn av innsprøytningsventiler og brenner der og blir ført ut som avgass via utløpsventil. Til slutt havner den i eksosmanifolden, som på markedet forenklet kalles „manifold“.
Manifolden skrues fast på sylindere med enkle skruer som er varmebestandige,og som fører sammen enkelte rør fra sylindere, slik at de danner et felles rør på enden. Siden det er svært varmt i dette området, blir manifolder konvensjonelt bearbeidet med støpejern under fabrikasjonen. Alternativt kan det være en ramme smidd av rustfritt stål. Denne metoden gjør produksjonen betydelig dyrere, fordi det må brukes spesielle metaller ved sveising for å gjøre manifolden høyst varmefast og egnet til å tåle temperaturer opp til 900°C. Ved formgivningen tas det alltid hensyn til strømningshastigheten av avgasser for å kunne sikre at det ikke oppstår noen overbelastning på steder hvor separate rør møtes. Videre utfører manifolden ikke noen ytterligere funksjoner, men avgassene forblir ubehandlet og kommer til katalysatoren (eller på gamle modeller, til mellomlyddemperen) uten demping. Derfor blir alltid manifolden ytterst opphetet og belastet i hele sin lengde. Likevel har det lykkes å tilvirke stadig tynnere manifolder som kan overleve flere hundre kilometer.
Eldre manifolder slo svært ofte sprekker etter de første ca kjørte 100.000 km og måtte byttes ut. Særlig ved de første antenninger, oppnår manifolden meget raskt en temperatur på over 900°C og blir således ekstremt belastet. Det indre trykket ble først tatt i betraktning under den videre produksjonen for senere modeller, noe som gjorte at slitasje kan være vesentlig begrenset i dag. Manifolden må alltid passe nøyaktig til bilen. Disse og andre deler i høyeste kvalitet og til stadig lavere priser tilbys i vår nettbutikk. Kun ved noen få klikk, finner du hva du søker etter, bl. a. ABS / ESP sensor, utløserlager, bremsesko, bremseslange, drosselventil sensor, m. m.