Hjelpebremselys For Top bilmerker
- Hjelpebremselys MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Hjelpebremselys AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Hjelpebremselys VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Hjelpebremselys MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Hjelpebremselys SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Ekstra bremselys defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Forbedre sikkerhet og komfort med ekstralys Ekstralysene er lys som benyttes for å oppgradere bilens interiør og eksteriør. Selv om dagens biler allerede er godt utstyrt med alle slags lys, er ekstralysene fortsatt nyttige og verdiskapende. Utvendige ekstralys Ekstralys kan bidra betydelig med å øke bilens aktive og passive sikkerhet. Følgende ekstralys er nyttige i kjøretøyets front, hvis de ikke er levert av fabrikken: - Kjørelys for dagtid - Tåkelys - Svingelys - Søkelys Kjørlyse for dagtid består av en enkel LED-lampe eller en tynn LED-stripe, som er plassert til høyre og venstre for støtfangeren. Det lyser permanent straks bilens tenning slås på. Fordelen med dagslyset er en betydelig økning i passiv sikkerhet. Kjøretøyet blir alltid synlig, selv under dårlige eller skiftende lysforhold. De ekstra kjørelysene må imidlertid alltid være lisensiert. Ekstremt sterke dagslys er bare tillatt i enkelte land. I Tyskland må det foreligge en offisiell tillatelse for hvert ettermonteringssett. Kjøretøyets vanlige forlykter er til svært lite hjelp under tåkeforhold. De små vanndråpene sprer lyset i en slik grad at frontlysene hindrer visjonen mer enn det hjelper. Ettermontering av tåkelys kan hjelpe her. Tåkelys festes rett under støtfangeren. De skinner gjennom tåken og spres ikke så bredt. Det er ganske enkelt å ettermontere tåkelys, men dette må utføres nøyaktig i henhold til installasjonsinstruksjonene. Ellers kan ikke effekten garanteres, og de kan også utsette innkommende trafikk for fare siden de har en strek blindingeffekt. Tåkelys krever også offisiell tillatelse. Svingelys lyser alltid i den retningen rattet vris. Vinkelen blir forhåndsinnstilt under installasjon og en bred spredning sørger for generøs belysning. Komplekse og roterende svingelys, som en gang var moderne i gamle franske førsteklasses kjøretøyer, brukes ikke lenger. Det er svært komplisert å installere svingelysene. Disse ettermonteringssettene inneholder virkelig installasjonsinstruksjoner. I tillegg krever installasjonen av disse lysene og sensorene et høyt kunnskapsnivå innen elektronikk. I tillegg til den kompliserte installasjonen kan også svingelysene programmeres på styreenheten. Når det gjelder terrengkjøretøy, slike som for eksempel brukes av jegere, kan det være nyttig å installere søkelys. Selv om disse er enkle å installere, gjelder strenge regler for bruk. Ekstralys bak på bilen Bilens bakside har følgende muligheter for montering av ekstralys: - Bakre tåkelys - Selvlysende nummerskilt Dersom bakre tåkelys ikke allerede er til stede, er det svært fornuftig å installere slike. Disse sikrer at andre trafikanter som kjører bak deg kan se bilen din i tung tåke, snøfall eller regn før det er for sent. Det selvlysende nummerskiltet er et fornuftig alternativ til nummerskiltplaten. Det har et mye større, aktivt lysområde, noe som gjør kjøretøyet langt mer synlig når det er mørkt ute. Denne funksjonen er spesielt interessant for motorsyklister. Forbudte ekstralys I Tyskland er det ikke tillatt å skru på hjelpelys i offentligheten dersom de ikke tjener noe spesielt formål eller truer andre trafikanter. Derfor kan ikke underlyset som ble svært populært for noen år siden, brukes under kjøring på offentlige veier. Ekstra frontlykter som er montert for høyt, som vanlig finnes på pick-up lastebiler og SUVer, er heller ikke tillatt å bruke på offentlige veier. Reglene for disse lysene er så strenge at de må dekkes med et ekstra stoffdeksel under kjøring på offentlige veier. Ekstralys: Ha alltid loven i tankene Med alle ting som gjelder utvendig belysning av et kjøretøy, er det svært viktig å alltid få de nødvendige driftstillatelsene. Dette inkluderer også svingelys eller baklys. Bruk av uautoriserte hjelpelys kan få dårlige konsekvenser juridisk sett, og kan til og med resultere i at kjøretøyet svikter. Dermed bør man avstå fra veldig billige tilbud eller tilbud som er for spektakulære. Kjøp bare kvalitetsprodukter fra merkevare-produsenter hos etablerte forhandlere. På denne måten kan du være sikker på å motta et sikkert produkt som overholder lovene i ditt land.