Elektrisk anlegg til alle bilmodeller

Abs føler (abs sensor)
(10000 Deler)
Baklys (baklykter)
(10000 Deler)
Alternator (generator)
(10000 Deler)
Bremsebeleggslitasje
(10000 Deler)
Følere (sensorer)
(10000 Deler)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 Deler)Elektrisk anlegg - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Det elektriske i en bil er ansvarlig for overføringen av alle signaler som er nødvendig for å bruke et kjøretøy. Det elektriske og de elektriske komponentene har fått massiv kompleksitet de siste 20 årene. Som et resultat er dagens biler mye tryggere og mer komfortable. Men elektriske problemer er de vanligste skadene og reparasjonssaker på et kjøretøy.
Komponenter av det elektriske i et kjøretøy
Det elektriske på en bil består av fem komponenter:-
1. Inndataenhetene er bryterne som brukeren av bilen kan bruke til å styre signalene. Dette inkluderer alle bryterne på dashbordet, pedalene, bryterne til setejustering og elektriske vinduer. Bryterne er enkle å få tilgang til og å bytte. Men ofte er det nok å vaske en defekt bryter nøye for å få den til og fungere igjen.
2. Signallinjene er ledningene i kjøretøyet. I denne forbindelse har hvert kjøretøy et hovedledningsnett installert, som flere andre linjer går videre fra. Kompleksiteten av det elektriske i dagens biler krever en kompleks kabling, noe som viser seg å være svært utsatt i mange bilmodeller. For å finne en feil på signallinjen nå for tiden, trenger du en avlesningsenhet.
3. Sensorsystemet i en bil består av inndataenheter som trigger seg selv, uten aktiv involvering av føreren. Disse inkluderer ABS sensorer, lambdasonden, ulike fartsmålere, bensinmåler, temperatursensorer, lyssensorer med mer. Defekte sensorer kan føre til farlige kjøresituasjoner. De må sjekkes nøyaktig i henhold til kontrollplanen og byttes som en forholdsregel hvis nødvendig. Mengden sensorer i et kjøretøy øker konstant. Siden nylig, for eksempel, er trykksensorer nå påbudt. Disse sensorene er plassert i kjøretøyets hjul og må ettermonteres hvis nødvendig når man bytter et hjul.
4. Kontrollen av det elektriske i et kjøretøy finner i dag sted i midten av en eller flere kontrollenheter. Spesifikt blir styringssystemet av motoren hele tiden overvåket av en sentral kontrollenhet. Dette er nødvendig for å effektivt kunne bruke drivstoffet og for å forhindre skade på katalysatoren. Kontrollen mottar signaler fra sensorene og sender konverterte og tilpassede verdier til tenningssystemet og innsprøytningssystemet. Tenningssystemet består av tenn- og glødepluggene (avhengig av om det er et bensin- eller dieselkjøretøy), tenningskablene og tenningsspenningstransformatoren. All elektrisiteten til elektronikken genereres i dynamoen, som er drevet av motoren og som lagrer strøm i kjøretøyets batteri.
5. Utdataenhetene av kjøretøyelektronikken er i hovedsak lysene på utsiden og innsiden av kjøretøyet. Disse inkluderer frontlysene, bestående av frontlys med nær- og fjernlys, blinklys, tåkelys, hjørnelys og kjørelys. På bakdelen har vi bremse-, bak-, bakre tåkelys og blinkende lys. Selv koblingen for å feste tilhenger tilhører det elektriske systemet. Utdataenheter i interiøret av kjøretøyet består av varierte lys og digitale skjermer i dashbordet samt innvendig lys. Setene, motoren til den elektriske setejusteringen, viften og praktiske funksjoner som avkjølte hanskerom regnes som utdataenheter.
Typiske skader på elektronikken
Defekt skjerm, dårlig motorgange, slående løftemotorer - symptomene på elektroniske skader kan være svært forskjellige. Kun en feilavleser gir korrekt informasjon.
Hele kjøretøyets elektronikk består av sensitive komponenter, som er underlagt en mer eller mindre sterk slitasje. Sensorer som er utsatt eller under termisk høyt stress slik som ABS sensorer, turteller eller lambdasonde må byttes ut i henhold til vedlikeholdsplanen. I motsetning til ved bruk av ekstremt holdbare LED-lamper i signallysene på en bil, er de sjeldent nødvendige å bytte. Dette gjelder for bremselyset, samt for belysningen av dashbordet. Hvis du har en eldre bil med glødetråd i bremselysene, er det sterkt anbefales å erstatte dem med en LED lyskilde.
Skader på elektronikken forårsakes også av korrosjon. Skadede linjer eller overgangene fra kabel til kontakt er svake punkter hvor det kan dannes fuktighet og deretter føre til korrosjon. Strømmen av elektrisk strøm gjennom rørene er dermed utfordrende. En rustdannelse er merkbar som en økt motstand i linjen, som kan registreres av motorens kontrollenhet. Deretter vises feilkode som gir eksakt informasjon om feilen. Bildelerekspert.co.no tilbyr et bredt spekter av elektroniske komponenter til kjøretøy som du kan fikse de fleste skader med eller øke komforten og sikkerhetsnivået på kjøretøyets elektriske system betraktelig.