Fjærskive For Top bilmerker
- Fjærskive MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Fjærskive AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Fjærskive VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Fjærskive MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Fjærskive SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Støtdemper
(10000 varer)
Spiralfjærer (fjærer)
(10000 varer)
Fjærbeinslager
(10000 varer)
Støttelager fjærbein
(2549 varer)
Støtdempermansjett og -anslagsbuffer
(10000 varer)
Luftfjæring
(3169 varer)Er Fjærskive defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Den som gir spiralfjæren sin støtte: fjærsetet
Fjærsetet er del av suspensjons-stiveren. Avhengig av dempings-enhetens konstruksjon har stiveren en eller to avtagbare fjærseter. Vanligvis er de bakre stiverne, hvor støtdemperen støtdemperen er installert uavhengig av fjæren, utstyrt med to avtakbare fjærseter. På støtdemperne foran, hvor fjærspolen innhyller støtdemperen, er det nedre fjærsetet sveiset på.
Bilfjærens struktur
For å dempe effekten av humpete veier er tre konstruksjoner vanlige:
- bladfjærer
- torsjonsfjærer
- spiralfjærer
Bladfjærer er den eldste formen for suspensjon. De er enkle stabler av metallstrimler montert på akslene. De ble allerede brukt på kjerrer. Nå til dags finnes bladfjærer bare - og veldig sjelden - på bakakslinger. Ekte off-road kjøretøy slik som Jeep Wrangler eller Range-Rover er fortsatt utstyrt med bladfjærer. I dag finnes de nærmest kun på små varebiler.
Torsjonsfjærer ble ofte installert på bakakselen på franske biler. De består av en rund stang som reagerer på vridningen. Torsjonsstag er meget plassbesparende i tillegg til at de er varige. Men de er ganske dyre å produsere. De brukes for det meste på spor gravemaskiner eller tanker.
Spiralfjæren er suspensjonsprinsippets mest vanlige som brukes i bilproduksjon. De består av en tykk, spiralformet trådspole. Fjærsetene er støttepunktene på begge ender av spiralfjæren.
Feil på fjærseter
Fjærseter er vanligvis veldig varige. Selv når en spiralfjær trenger utskifting kan fortsatt den gamle setet benyttes. En fjærseter står under høyt trykk fra fjæren og må kunne motstå små skifter. Derfor er fjærseter vanligvis solide og varer hele bilens levetid. Likevel er det mulig for en fjærsete å utvikle sprekker på grunn av korrosjon eller overdrevent press. Ofte er spiralfjærenes fjærseter montert med et ekstra lag i hard gummi som over tid kan bli skjørt og gå i oppløsning. Dette tydeliggjøres ved klikke- og rallelyder. Når slitasjen har utviklet seg, kan bilen få vanskeligheter med å holde seg på veien.
Utskifting av fjærseter
For å skifte ut fjærsete på en dempingsenhets fjærspole må fjæren først demonteres. Avhengig av fjærens plassering kan det være nødvendig å bruke en fjærkompressor. Dette gjelder særlig for srontakselens suspensjonsenheter. Ikke under noen omstendigheter kan spiralfjæren komprimeres med andre verktøy enn den foreskrevne kompressoren. En plutselig dekomprimerende fjær kan forårsake dødelig skade.
På mange biler kan bakakselens fjærspole fjernes rett etter å ha jekket opp bilen og demontert støtdemperen. Vanligvis er fjærseter løst montert og vil falle ut.
I anledning av skifte av fjærsete, bør følgende sjekkes:
- tykkelsen på bremseskivene
- korrosjon av bremselinjene
- fasthet på støtdemperen
- rust- og sprekker på fjærspolen
- abnormiteter på styrekulene og drivknute ledd
Spesielt på eldre biler bør alle muligheter til grundig sjekk av alle viktige bildeler benyttes. En demontert stiver er en utmerket anledning.
Kvalitet også i detaljer
En spiralfjærs fjærsete er en liten, meget solid bildel. Underlegen kvalitet på en reservedel kan føre til rask slitasje som også påvirker andre deler: en ødelagt fjærsete vil føre til forvrengning av spiralfjæren som ikke lenger har det optimale støttepunktet. Dette vil føre til at den også snart slites. Videre vil støtdemperen og hele akselgeometrien lide ved at krefter ikke blir riktig kanalisert. Derfor er det helt uunngåelig å velge best mulig kvalitet for denne enkle bildelen. I vår nettbutikk tilbyr vi kun OEM kvalitet. Dette vil holde deg på den sikre siden med en bil som er optimalt trafikksikker.
Fjærseter fra merkevareprodusenter som FEBI BILSTEIN eller MAPCO er ekstremt billige, og derfor finnes det ingen god grunn til å stole på dårligere kvalitet. Prisene på merkevareprodukter starter ca. 6 euro. Mer komplekse deler med gummi-lagre og plastguide kan koste så mye som 25 euro. For en så viktig og belastet del er det verdt det.