Følere (sensorer) til din bil
Følere (sensorer) For Top bilmerker
- Følere (sensorer) VW GOLF
- Følere (sensorer) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Følere (sensorer) BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Følere (sensorer) AUDI A4
- Følere (sensorer) VW TRANSPORTER
- Følere (sensorer) VW PASSAT
- VOLVO V70
- Følere (sensorer) AUDI A6
- Følere (sensorer) MITSUBISHI OUTLANDER
- Følere (sensorer) TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Følere (sensorer) FIAT DUCATO
- Følere (sensorer) FORD MONDEO
- Følere (sensorer) VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Følere (sensorer) SKODA OCTAVIA
- Følere (sensorer) TOYOTA RAV 4
- Følere (sensorer) MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Elektrisk anlegg
Er Følere (sensorer) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Alle systemer på et øyeblikk, takket være sensorer
Ethvert moderne kjøretøy er utstyrt med et omfattende utvalg av sensorer. I tillegg til mange oppgaver knyttet til motorstyringen, har de også mange oppgaver for bekvemmelighetsfunksjoner. En sensor registrerer en endring i miljøforholdene og videresender denne informasjonen til en kontrollenhet. Dette gjør kjøretøy kan tilby langt mer effektivitet og komfort i dag enn de kunne tidligere.
Optimal ytelse med minimalt drivstofforbruk
Det er ikke lenger mulig å ha kontroll på motoren uten et omfattende sensorsystem. Inntaksluftsmasse, utslipp av eksosgass, olje, luft og vanntemperatur, rotasjonshastighet på veivaksel eller kamaksel er alle viktige variabler for kontrollenheten. Med millioner av beregninger per sekund, bestemmer den elektroniske kontrollenheten konstant den nøyaktige mengden drivstoff som er nødvendig for å oppnå optimal ytelse med minimalt drivstofforbruk. Typiske sensorer brukt til motorstyring inkluderer:
- Luftmassemåleren (måler mengden inntaksluft)
- Lambdasonden (måler mengden oksygen som er sluppet ut i avgassen)
- Rotasjonshastighetssensorene på vevaksel og kamaksel
- Olje-, luft- og kjølevannstemperatur-sensorer
- Trykksensorer i olje og kjølemiddel.
Sikker kjøring takket være sensorer
Fra 2014 må dekkene i alle nye biler være utstyrt med dekktrykksensorer. Selv om dette er irriterende og dyrt, er det også et fornuftig bidrag til kjøretøyets sikkerhet. Dersom dekktrykket faller mer enn 0,2 bar under innstilt verdi, vil sensorene indikere dette med en advarsel på instrumentbrettet. Dermed vet sjåføren at dekkene bør fylles opp ved neste drivstoffstopp.
I moderne kjøretøy merker lyssensorer inngangen til et mørkt område, for eksempel en garasje, en undergang eller en tunnel. De registrerer også når det blir mørkt ute og slår automatisk på bilens belysning dersom ønskelig.
Regnsensorer registrerer vann som faller på frontruten og aktiverer vindusviskersystemet automatisk.
Hjelpemidler for manøvrering er spesielt populært i disse dager. De består av radarsensorer, som er installert i bakre støtfanger og i noen tilfeller også fremre støtfanger. Når man nærmer seg et hinder, utløser nærhetssensorene en advarsel. Den neste utviklingen til nærhetssensorene finnes allerede i dag i bremseassistent-systemet. De aktiverer bremsene, før det oppstår en kollisjon. Dette reduserer konsekvensene av ulykker, eller unngår til og med ulykker helt.
Dersom det likevel oppstår en alvorlig kollisjon med et hinder eller at man kjører over noe, finnes flere sikkerhetssensorer som kan redusere konsekvensene. Innen mikrosekunder gir trykk- og posisjonssensorer de nødvendige impulsene for å utløse kollisjonsputene.
Selv om de er litt irriterende, er trykksensorene i bilsetene svært effektive. De utløser en advarsel til passasjeren eller føreren har satt på sikkerhetsbeltet.
Fyllingsnivå- og trykksensorer er ikke bare viktige inne i drivstofftanken. De informerer også føreren om overtrykk i kjølevæsken, eller om det ikke er nok trykk i oljesystemet eller bremsesystemet. Disse sensorene er svært viktige, da dette trykkfallet kan være veldig farlig.
Feil på sensorer
En defekt sensor blir enten registrert umiddelbart eller det resulterer i funksjonsfeil i kjøretøyet. Høyt drivstofforbruk og svak ytelse er ofte et resultat hvis luftstrømssensoren eller lambdasensoren er defekt. Som kjøretøyets informasjonssystemkomponenter, blir en defekt sensor registrert av kontrollenheten. Den enkleste måten å oppdage en defekt sensor, er alltid å lese av bilens feilminne.
Reparasjon av en sensor
Sensorer blir vanligvis skiftet ut i stedet for reparert. Det eneste som egentlig kan repareres på en sensor, er kontaktpluggene. Disse kan korrodere dersom det kommer inn fuktighet. Her kan sensorens funksjon gjenopprettes ved å slipe kontaktene for å rense dem og deretter forsegle dem med litt kontaktspray. Det er imidlertid ganske sjelden denne typen skade oppstår. I de fleste tilfeller brenner en sensor ut, korroderer fra innsiden eller skades av ytre påvirkninger. Luftkvantitetssensorer er et unntak: Disse kan ofte rengjøres for avleiringer ved hjelp av bremserens..
Kvaliteten på nye sensorer
Dersom sensoren må skiftes ut, er det veldig viktig med skikkelige reservedeler. Kun produkter som er godkjent av produsenten kan oppfylle de krevende oppgavene i et kjøretøy. Derfor bør man alltid passe på å velge merkevarekvalitet når man kjøper en ny sensor.
Mest ettersøkte varer i Følere (sensorer) hovedkategori: