Forreste lyddemper For Top bilmerker
- Forreste lyddemper MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Forreste lyddemper AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Forreste lyddemper VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Forreste lyddemper MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Forreste lyddemper SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Lambdasensor (lambdasonde)
(10000 varer)
Monteringssett eksosanlegg
(10000 varer)
Turboaggregat (turbolader)
(10000 varer)
Bakre lyddemper (sluttlyddemper)
(10000 varer)
Eksospakning
(10000 varer)
Partikkelfilter
(6249 varer)Er Forreste lyddemper defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Stille kjøring med en fremre lyddemper
Den fremre lyddemperen er del av eksosanlegget. Alternativt kalles den pre-lyddemper eller mellom-lyddemper. Den sitter på midten av eksosrøret og pre-reduserer støyen fra motoren. Sammen med den bakre lyddemperen reduseres motorlyden ytterligere til et veldig lavt nivå. Dette gjør lyddemperen spesielt nyttig for teknisk høylytte motorer. Biler med stor sylinder-kapasitet, høy ytelse eller dieseldrift er veldig ofte utstyrt med en midtre lyddemper.
En eksos-lyddempers funksjon
Uavhengig av dens plassering fungerer alltid eksos-lyddemperen i henhold til samme prisipp: den består av en lukket boks med et eksosrør som fører inn i den. Sidelengs går et rør ut av samme boks. Eksosen finner sin vei langs luftstrømmen. Lyden, på den annen side, øker underveis. Støyen som kommer inn i boksen gjennom det innvendige røret finner bare delvis veien videre gjennom det utgående røret. Den gjenværende støyen forvandles til vibrasjoner og gjør at lyddemperen svinger litt.
Dyr, varig løsning vs billig reservedel
Når det gjelder eksosanlegget har kontrollører og produsenter en avgjørelse å ta: prinsipielt kan disse delene konstrueres på en slik måte at de varer hele bilens levetid. For å få til dette må hele systemet konstrueres i rustfritt stål med en minimum tykkelse på 0,5 millimeter. Dette er ofte tilfelle på høyverdige kjøretøy, slik som super sportsbiler. På en vanlig serieprodusert familiebil er eksosanlegg i rustfritt stål altfor dyrt.
På den annen side lider eksosanlegg under høy belastning: permanente varm-kald sykluser, aggressive gasser, kondenserende fuktighet og syreblandinger fra forbrenningsrester og fuktighet har stor påvirkning på eksosrørene. I tillegg lider de under eksterne påvirkninger slik som veisalt om vinteren. På grunn av høye temperaturer er det nesten ingen muligheter for å forsegle eller dekke til metalldeler. Et eksosanlegg har et tynt zink-lag. Bedre beskyttelse mot korrosjon er ikke mulig. Korrosjon av eksosanlegget kan derfor ikke forhindres. Av denne grunn forsøker produsentene å holde disse komponentene så billige som mulig.
En fremre lyddempers levetid
Levetiden på en fremre lyddemper er eksakt like lang som hele eksosanlegget. Lagre på manifolden og Y-røret, alle lyddempere og rør har relativt tynne vegger. Avhengig av hvor mange ekstremt kalde vintre bilen har gjennomlevd kan levetiden være over etter 3 - 5 år. En defekt fremre lyddemper høres tydelig: at motorstøyen hele tiden blir høyere er en indikasjon på en lekkasje på den fremre lyddemperen.
Reparere en lyddemper?
Du kan alltids forsøke å forsegle hullet på den midtre lyddemperen ved hjelp av sveising. Vanligvis er dette bare bortkastede penger. En korrodert lyddemper bør byttes ut. Fordi alle lyddempere påvirkes likt av været vil ikke den bakre lyddemperen være i en bedre forfatning. Fordi den fleksible delen er den billigste av alle komponentene på eksosanlegget er det verdt å bytte ut denne delen samtidig.
Ukritisk komponent
Om det finnes noe sett med reservedeler der kompromisser på kvalitet kan inngås, er det på lyddemperen. Dersom bilen er i sin siste MOT periode gir det ingen mening å installere et høyverdig eksosanlegg. Forskjellene mellom budsjett- og OEM kvalitet løsninger er ikke altfor stor når det gjelder lyddempere. Prisene varierer hovedsakelig etter biltype: en fremre lyddemper til en Renault Classic på budsjett koster 28 euro. Til en G-klasse Mercedes kan en høyverdig del koste opptil 160 euro.
Kompromissløs OEM kvalitet
Vi anser oss selv som leverandør av bildeler slik de finnes i nye biler. Med OEM kvalitets bildeler tilbyr vi deg den nødvendige operasjonelle sikkerheten du behøver for sikker bruk av din bil. Stille kjøring og beroligende følelse ved MOT inspeksjon garanteres med de fremre lyddemperne i vårt sortiment. Med et intakt eksosanlegg er det en glede å kjøre. Dette gjelder særlig på lengre turer: i stedet for en irriterende drone hører du bare den myke nynningen som produsentene beregnet for bilen din.