Bærearmsforing For Top bilmerker
- Bærearmsforing MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bærearmsforing AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bærearmsforing VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bærearmsforing MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bærearmsforing SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Bærearmsforing defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Elastisitet som holder bilen på rett spor Styringen i et kjøretøy er en stor, konstruktiv utfordring. Det er ikke bare ansvarlig for at et kjøretøy skal kunne svinge. Hovedoppgaven er først å sikre rolig og stabil retningsstabilitet. I tillegg til hovedoppgaven med å gripe inn i kjøretøyets bevegelsesretning, bidrar også mange automatiserte prosesser til kjøretøyets retningsstabilitet. En av komponentene som er nødvendige til dette, er ontrollarm-bøssinger. Kontrollarm-bøssingens plassering Styringen i et kjøretøy består av en rekke komponenter. Kontrollarm-bøssingen er monteringen som forbinder de tverrgående kontrollarmene, langsgående bjelkene, stabilisatorer eller strekkstangendene med hverandre. Den overfører krefter mellom alle disse komponentene, så mykt og fleksibelt som mulig. En hard og direkte kraftoverføring skaper høy slitasje, noe som reduserer kjørekomforten. Derfor påvirker intakte kontrollarm-bøssinger stabiliteten og sikkerheten i kjøretøyet betydelig. Defekter på kontrollarm-bøssinger Defekte kontrollarm-bøssinger fører til ubehagelige støt. Det går ut over hele kjøretøyets styreevne og retningsstabiliteten. Det er likevel fortsatt mulig å styre ,. men rattbevegelsene blir ikke lenger umiddelbart overført, men litt på etterskudd. Kjøretøyet trekker kontinuerlig mot den ene retningen, sniker seg rundt når man kjører og føles meget usikker. Disse defektene på kontrollarm-bøssingene er et resultat av aldring. Bøssingene er laget av en gummiring med en mindre stålring i sentrum, og kan igjen være dekket av en stålring. Den indre stålringen forhindrer at gummien blir ødelagt av ståltappen på armaturen. Den ytre stålringen gjør installasjonen av bøssingen enklere, men er ikke nødvendigvis tilstede på alle disse komponentene. Gummibøssingenes funksjon kontrolleres nøye ved en hovedkontroll. Alle de bevegelige delene i styresystemet blir ristet ved hjelp av spaker for å utføre denne kontrollen. Dersom det oppdages utillatelig slakk i gummibøssingene, vil ikke kjøretøyet bli godkjent. Utskifting av defekte kontrollarm-bøssinger Siden kontrollarm-bøssingen er en del av de tverrgående kontrollarmene og andre styre-relaterte komponenter, bør man kontrollere om hele komponenten bør skiftes i tilfelle noe er defekt. Dersom man installerer et komplett reparasjonssett, gjenopprettes kjøretøyets maksimale driftssikkerhet fullstendig. Dersom det er økonomisk fornuftig og det eneste som er nødvendig, kan man fjerne den relevante bøssingen og bare erstatte denne. Det er enklere å trykke ut den gamle og sette inn en ny bøssing dersom man bruker en arbeidsbenk. Spesielt når du trykker inn den nye bøssingen, er det viktig at den sitter helt jevnt. Dette er svært vanskelig å få til dersom den tverrgående kontrollarmen er bygget i. Et spesielt verktøy for fjerning er nødvendig når man skal skifte bøssinger. Dette kan kjøpes som et komplett sett for rundt 100 euro. Når styringen allerede er demontert , bør man kontrollere alle delene i sin helhet. Dette gjelder også alle gummipakningene: Forseglingene på transmisjons-siden og hjul-siden må ikke ha sprekker, og det skal ikke lekke ut fra dem. Vær oppmerksom på bilens justering når du installerer komponenten med en utskiftet bøssing. Justeringen utføres på strekkstang enden, som ender med et kuleledd. Når strekkstangen fjernes, må man enten sette et merke ved hjelp av teip eller telle og registrere antall gjenger. Hvis dette utelates, må bilen justeres på nytt etter reparasjonen. Ellers vil retningsstabiliteten lide og dekkslitasjen øker. Prisen for en justering ligger på mellom 50 og 120 euro. En beslektet anbefaling: Det er også fornuftig å sikre at alle delene er bevegelige før du utfører justeringen. Ideelt sett bør de kobles fra og smøres før de kobles på igjen. Ellers vil verksetdet ta ekstra betalt for dette, noe som kan koste opp til 50 euro. Kostnaden på kontrollarm-bøssinger Det enkle designet og de billige materialene gjør at kontrollarm-bøssinger er relativt rimelige reservedeler. Avhengig av produsent og type kjøretøy, koster et sett med bøssinger omtrent 35 euro. Man bør imidlertid velge et kvalitetsprodukt fra en merkeleverandør. Tilsynelatende rimelige reservedeler varer sjelden veldig lenge, og dermed må blir en nye reparasjon nødvendig innen kort tid. Dersom det er skade på en del av styresystemet, er det anbefalt å utføre en fullstendig overhaling. Alle komponenter i et styresystem aldes omtrent likt. På denne måten oppnår man det høyeste sikkerhetsnivået for omtrent samme innsats og en liten prisøkning. De offentlige som utfører generell inspeksjon vil være enige.