Foring stabilisatorstag For Top bilmerker
- Foring stabilisatorstag MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Foring stabilisatorstag AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Foring stabilisatorstag VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Foring stabilisatorstag MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Foring stabilisatorstag SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Drivaksel
(10000 varer)Er Foring stabilisatorstag (stabilisator foring) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold styresystemet stabilt og jevnt Stabilisatorer er teknisk enkle komponenter, men som har stor betydning for stabiliseringen i et styresystem. I realiteten er en stabilisator bare en stålstang som i tillegg kobler styresystemet til karosseriet. Den sikrer at styringen ikke påvirkes av ujevnheter fra veien. Festene er stabilisatorens svake punkter. Stabilisatorens effekt kan sammenlignes med effekten til en torsjonsstang. Stabilisatorfester: Robuste, men ikke evigvarende Et stabilisatorfeste består av en gummibøssing som har en stålhylse i midten. Den settes inn i en fordypning i karosseriet og boltes til stabilisatoren. I mange kjøretøy danner stabilisatoren og dens fester en enhet. Påvisning av defekt stabilisatorfeste Som er tilfelle med alle gummielementer, kan stabilisatorfestene miste elastisiteten over tid. Dette merkes vanligvis ganske raskt, for et forverrende feste vil resultere i høy bankestøy. Et defekt stabilisatorfeste utgjør ingen umiddelbar fare for kjøresikkerheten, men det går sterkt utover kjørekomforten. Romlingen og bankingen som er resultater av et defekt feste er svært ubehagelig, og stabilisatorens effektivitet reduseres. Et defekt stabilisatorfeste bli alltid bli kritisert under hovedinspeksjonen. Erstatte stabilisatoren eller monteringen? Når det gjelder et defekt stabilisatorfeste, avhenger dette veldig av komponentens størrelse. I mange varianter av denne typen monteringer danner fabrikkstabilisatoren og monteringene en enhet. Ofte betyr dette at erstatning av defekte monteringer ikke er verdt innsatsen, og derfor erstattes hele komponenten. Generelt sett er det alltid smart å kontrollere alle de relaterte komponentene når det gjelder et skadet styresystem. Alle komponenter i et styringssystem aldres likt. Et defekt stabilisatorfeste er derfor en sannsynlig indikasjon på at andre komponenter også har nådd slutten av levetiden sin. Reparasjonssett for fjæring og styringssystemer er svært rimelige. For i underkant av 200 euro kan man utføre en fullstendig overhaling på de fleste små og mellomstore biler. Dette er alltid det beste valget når det gjelder kjøresikkerhet og for å bli godkjent under hovedinspeksjonen. Men dersom bilens stabilisator likevel er en stor og kostbar komponent med monteringer som lett kan byttes ut, er det et mer fornuftig mål. Det er relativt enkelt å skifte et stabilisatorfeste, og det kan utføres av en middels dyktig hobbymekaniker med vanlig kunnskap og verktøy. Utskifting av stabilisatorfester Dersom stabilisatoren er konstruert som en kontinuerlig, bøyd stålstang, vil den ha minst fire monteringspunkter. Disse består av enkle gummibøssinger som er skrudd på rammen via et lite ekstra hus. Til dette formålet må stabilisatoren fjernes helt. Dette innebærer å skru av de ekstra husene, og deretter kan hovedstabilisatoren enkelt trekkes ut av motorrommet. For å fjerne monteringene, må de rett og slett kuttes av ved hjelp av en teppekniv. Deretter må stabilisatoren rengjøres grundig og smøres før du monterer de nye festene. Vanlig penetrerende olje eller myk såpe passer godt. De nye monteringene skyves ganske enkelt til de samme stedene hvor de gamle monteringene tidligere satt. Stabilisatoren gjenges inn igjen og installeres på angitt sted. En lekmann kan utføre denne oppgaven på ca 2,5 timer. Kostnaden for stabilisatorfester Monteringer selges alltid i par. Inkludert braketter, koster en ny del mellom 5 og 30 euro. Det finnes produkter med eller uten klemmer tilgjengelig. Dersom klemmen er i god stand, er det ikke absolutt nødvendig å skifte ut denne. Disse består vanligvis av messing eller galvanisert metallplate, slik at de er tilstrekkelig rustfrie.