Frontplate For Top bilmerker
- Frontplate MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Frontplate AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Frontplate VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Frontplate MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Frontplate SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Sidespeil
(10000 varer)
Bakluke demper (gassfjær)
(10000 varer)
Sidespeilglass
(10000 varer)
Dørhåndtak
(9183 varer)
Dørlås & lukkesylinder
(8548 varer)
Innerskjerm
(10000 varer)Er Frontplate defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Bilens ansikt: Radiatorgitter
Radiatorgitteret er komponent laget av vinkelmetall, festet til rammen foran på bilen. På mange biler er masken skrudd på. Noen kjøretøy har radiatorgitteret sveiset til karosseriet. Den avtagbare utgaven er mer vanlig siden det må skiftes ut for reparasjon etter ulykker.
Radiatorgitteret sin funksjon
Radiatorgitteret forbinder begge de indre vingene foran på bilen. Det har derfor en viktig oppgave i forbindelse med bilens stabilitet og struktuelle integritet. Dets hovedoppgave er å gi støtte til mange av bilens front-komponenter: lykter, støtfangere, radiator og radiatorgrill, blinklys og mange andre er skrudd fast i radiatorgitteret.
Feil på radiatorgitteret
Radiatorgitteret er et sveiset metallpanel. Som for alle metalldeler er rust dets største fiende. Radiatorgittere er generelt ikke galvanisert, men bare forseglet med metallmaling og kan over tid utvikle sprekker hvorfra rusten starter å blomstre. Den mest vanlige feilen på radiatorgitteret er resultat av kollisjoner med skade på bilfronten, noe som alltid er temmelig ødeleggende. Fronten bærer lyktene, radiatorgrillen, radiatoren med vifte, deler av luftkondisjoneringen, blinklysene og tåkelysene, støtfangerne med nærliggende sensorer og mye mer.
Dette gjør frontkollisjoner dyre når det kommer til reparasjoner. Likevel, biler er bygget på denne måten for at fronten skal kunne demonteres og dermed repareres. For at bilens karosseri skal bli så skadet at det ikke lar seg reparere må kollisjons-effekten være meget høy.
Bytte av radiatorgitteret
Radiatorgitteret er dypt integrert i fronten. Siden det støtter alle frontens komponenter må disse fjernes før demontering av radiatorgitteret. Dette er mye arbeid. En erfaren DIYer kan spare mye penger ved å prøve selv. Det er viktig å forsikre seg om at kollisjonsputene ikke kan aktiveres. Mange komponenter er montert ved hjelp av plastklips og spesielle hensyn må tas. Disse klipsene knekker lett og utskifting av dem er kostbart.
Etter korrekt utført forarbeid, er det raskt gjort å bytte ut radiatorgitteret. Den er montert på høyre og venstre side med noen bolter som må løsnes for å bytte ut bildelen. Mulige chassisskader kan raskt avdekkes: dersom reservedelen ikke passer i skruehullene er rammen muligens skjev. Imidlertid kan det være andre grunner til problemer med installasjon av et radiatorgitteret.
Se opp for billige tilbud
Riktig passform er det viktigste når det gjelder reparasjon av bilens paneler som skrus på. Mange produsenter av kopideler anser at spesifiksjoner av dimensjoner er å regne som en anbefaling heller enn en streng standard. En halv millimeter kan vesentlig komplisere installeringen av et radiatorgitter. De som foretrekker å ikke kaste bort tid på boring og sondering bør starte med å velge OEM-kvalitet. En omarbeidet og upassende reservedel kan føre til omfattende problemer. En krokete støtfanger-montering, radiatorgrill og lykter ødelegger hele utseendet på bilen og dårlig reparasjon av kollisjonsskader og vedlikehold er synlig for alle.
OEM-kvalitet sparer tid og penger
I vår butikk tilbyr vi våre kunder kun OEM-kvalitet. Våre radiatorgittere har de eksakte dimensjoner som samsvarer med bilprodusentens da de etterspør originale deler. Dette gjør installasjon av våre metallpaneler spesielt enkelt. Avhengig av bilen varierer kostnadene betraktelig. Komponentene er ulike alt etter bilens design i størrelse, funksjon og dimensjon. Prisene starter på 50 euro, men kan komme opp i flere hundre euro dersom det gjelder spesielle kjøretøy.