Drivstoffilter til din bil

Drivstoffilter For Top bilmerker
- Drivstoffilter VW GOLF
- Drivstoffilter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Drivstoffilter BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Drivstoffilter AUDI A4
- Drivstoffilter VW TRANSPORTER
- Drivstoffilter VW PASSAT
- VOLVO V70
- Drivstoffilter AUDI A6
- Drivstoffilter MITSUBISHI OUTLANDER
- Drivstoffilter TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Drivstoffilter FIAT DUCATO
- Drivstoffilter FORD MONDEO
- Drivstoffilter VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Drivstoffilter SKODA OCTAVIA
- Drivstoffilter TOYOTA RAV 4
- Drivstoffilter MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Drivstoffilter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Så drivstoffet er alltid rent i bilen din
Hvor god kvalitet og rent diesel eller bensin er, kan variere betydelig. Flere årsaker kan føre til at drivstoffet forurenses. Raffinerier er underlagt streng kvalitetskontroll. Likevel kan du ikke vite om transportørene eller lederne på bensinstasjonen holder systemene sine tilstrekkelig rene. Ikke glem at hver gang du fyller tanken, åpner du den opp for miljøet rundt. Partikler kan trenge seg inn i drivstofftanken mens du fyller den opp. Drivstoffiltre installeres i bensin- eller dieselledningene for å for å hindre at avfallsstoffer når motoren og dens komponenter.
Konsekvens av manglende filter
Dersom det ikke er filter i drivstoffledningen, vil det raskt merkes på en svært ubehagelig måte, men likevel er alvorlige skader på motoren ganske usannsynlig. Ønskede partikler vil imidlertid tilstoppe innsprøytningsdysene, og dermed er den hyppigste konsekvensen en harkende motor samt betydelige problemer med sirkulasjonen. I verste fall vil ikke motoren starte i det hele tatt. Disse symptomene er mest problematisk for katalysatoren. At innsprøytningsdysen tilstoppes, og deretter blåses ren, kan føre til ufullstendig forbrenning. Drivstoffdamp samles i katalysatoren, før de før eller senere brennes opp. Denne prosessen er svært ødeleggende for den ultratynne platinalaget. Bilen vil til slutt ikke få godkjent utslippstester på neste kontroll som et resultat av skadet katalysator (dersom utslippene testes).
Konstruksjon og plassering av drivstoffilteret
Drivstoffilteret plasseres på et ideelt sted i drivstoffledningen. Luksusbiler har til og med flere filtre installert. Et forfilter finnes ofte rett bak drivstofftanken og en annen ved motorkassen, fortrinnsvis i nærheten av innsprøytningspumpen. Det er veldig lett å komme til dette filteret. Filterelementet festes med to slangeklemmer. Andre biler har en slitesterk kassettfilter som inneholder utskiftbare filterpatroner. Denne konstruksjonen finnes ofte på dieselbiler, ettersom de tåler bedre det høye trykket fra en dieselmotor. Med hensyn til strammingen på eksosreguleringen, blir filteret mer og mer relevant for dieselmotorer: tilsetningen AdBlue, som rengjør eksosen, begynner å flake seg ved 4ᵒC og forårsaker tilstopping i drivstoffledningen. Pålitelig drivstoffiltrering spesielt viktig for dieselbiler for å forhindre dette.
Erstatning av drivstoffilter
Et drivstoffilter må erstattes i henhold til vedlikeholdsplanen. Vanlige tall er 20 000 - 40000 km (12 000 - 24 000 engelske mil). Et drivstoffilter byttes sjeldnere enn luft- eller oljefilter, og derfor blir ofte dette lite og billige vedlikeholdstrinnet hoppet over. Det er derfor viktig å være oppmerksom på vedlikeholdstrinnene, særlig for eldre biler, og alltid opprettholde intervallene. Det holder deg på den sikre siden. Filtre i moderne biler installeres i en lett tilgjengelig kassett. Den kan gjenkjennes av den inn- og utgående drivstoffslangen. Erstatning av drivstoffilter er alltid en god mulighet for å sjekke slangen. Dersom den er fuktig og porøs, er risikoen for brann nært forestående. En rask utskifting gjør bilen effektiv og trygg igjen.
Priser for drivstoffilter
Priser for filterelementer varierer betydelig. Små universalfiltre, vanlig på eldre biler forgasser, brukes nesten aldri nå for tiden. De er ikke laget for å tåle det høye trykket i dagens drivstoffledninger. Dagens biler utstyres med tilpassede moduler for filtrering av drivstoff. Prisen starter på 5 euro per kassett, men kan overstige 20 euro. Med tanke på de lange utskiftingsintervallene, lønner det seg alltid å installere et førsteklasses drivstoffilter.