Gasspjeld For Top bilmerker
- Spjeldhus MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Spjeldhus AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Spjeldhus VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Spjeldhus MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Spjeldhus SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5560 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Gasspjeld defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Det står en rund plate i inntakskanalen som regulerer lufttilførsel og kalles for drosselventil (strupeventil). Det gjelder for bensindrevne motorer, mens dieselmotorer har en sugepumpe på det samme stedet. Når ordet “drosselventil” nevnes i sammenheng med dieselmotoren, forstår man at det er en komponent i eksossystemet som har for oppgave å hindre at motoren virker rykkvis, når avgassene strømmer gjennom manifolden. Ventilen som hører til inntaket, monteres i området mellom inntaksmanifolden og luftfilteret. Det er bare sportsbiler som kan ha én egen strupeventil foran hver sylinder.
Dessuten må gamle biler som fortsatt er utsyrt med forgasser, nevnes. Deres konstruksjon er slik at ventilen plasseres inne i forgasseren, eller sitter i sitt eget hus foran innsprøytningsventilen. Målet med dette er at det alltid tilføres en passende mengde luft til drivstoffet som samtidig kommer til sylindrene. Selv om denne prosessen i dag styres elektronisk ved hjelp av en styreenhet, fortsetter drosselventilen likevel å være en helt primitiv plate, som kan rotere rundt sin egen akse. Den slutter og stenger manifolden komplett, når denne er lukket, slik at den innsugde luften blir sperret inne. I rommet bak danner det seg herved et undertrykk som ikke forblir ubrukt, blant annet blir det delvis forbrukt av sentrallås, parkeringsbremse og andre systemer. Siden drosselventilen stadig åpner og lukker seg under kjøring, fører det til at nytt undertrykk bygger seg opp permanent. Dette vil skje mellom hver tenning. Ventilen går opp hver gang du trår på gasspedalen. Uten elektronisk regulering skal pedalens posisjon også bestemme graden av drosselventilens åpning. Hvis det foreligger elektroniske kontrollenheter, kan pedalstillingen optimaliseres.
Dette er en fordel, fordi den menneskets fot ikke kan forbli urørlig lenge, slik at føreren av og til aktiverer pedalen, selv om det kjøres på flat mark med konstant hastighet. Reguleringen gjør det mulig å spare mye drivstoff fordi lufttilførselen doseres svært nøyaktig. Ettersom drosselventilens plate blir bøyd på grunn av konstant bruk, blir en utskiftning i alle fall nødvendig etter mange års forløp. Likevel utgjør det ikke noe problem å skifte ut en drosselventil og ved behov kan det utføres helt enkelt. I så fall anbefaler vi å ta en titt innom vår nettbutikk, der du får døgnservice av høy kvalitet og et stort utvalg av nyttige og billige reservedeler, som støtdemper, støtte-/styreledd, fordamper, viskerblad, tannreimdeksel o. l.