Regulator dynamo For Top bilmerker
- Spenningsregulator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Spenningsregulator AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Spenningsregulator VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Spenningsregulator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Spenningsregulator SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Laderegulator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Produser elektrisitet pålitelig med generatorregulatoren Generatorregulatoren er en del av generatoren. Den sikrer helt enkelt at vekselstrømmen som produseres av generatoren omformes til likestrøm med konstant spenning. Men "generatorregulatoren" refererer til en komponent som huser mer enn bare selve guvernøren. Hele enheten som består av dioder, regulatorer og kull, refereres også til som "generatorkontrollør". Dette er en slitedel som er ganske enkel å skifte. Generatorregulatorens driftsprinsipp Generatorkontrolleren er plassert på baksiden av generatoren, på motsatt side av remskiven. Delen består av selve kontrolleren, brikettene, diodene og en boks som huser hele enheten. I tillegg er også strømforsyningenkontakten plassert på generatorkontrolleren. Generatorkontrolleren justerer i tillegg alltid ladekapasiteten, avhengig av sesongen.Når det er kaldt ute, har batteriet en annen oppførsel enn om sommeren. Temperaturforskjellerne blir tatt i betraktning under ladeprosessen, noe som regulatoren sørger for. Dette gjør at generatoren alltid lader batteriet, i tillegg til å sørge for strøm og tenningskraft. Defekter på generatorkontrolleren Kontrolleren selv blir vanligvis ikke ødelagt. Men kullet er faktisk forbruksvare. Kullet er en eller to pinner laget av presset grafitt som er løst lagret i en plastføring. De er festet på innsiden med en fjær. Utsiden glir permanent over en slepering på innsiden av generatoren. Kullet sprer den genererte elektrisiteten fra generatoren. Til dette formålet, presser fjæren stadig kullpinnene mot sleperingen med konstant trykk. Før eller siden blir kullet slipt så langt ned, at fjærkraften ikke lenger er tilstrekkelig. Dette resulterer i at feil oppstår i generatorens ladekrets. Dersom generatoren er defekt, oppdages dette på grunn av en permanent tent ladekontrollampe eller en feilmelding. Dersom dette ikke er tilfelle, kan man også anslå at generatorkontrolleren er defekt som et resultat av at batteriet ikke lenger lades. Resultatet er at belysningen stadig blir svakere, eller at bilen ikke lenger starter. Reparasjon I enkelte tilfeller kan kullterminalene være fastkilt i sine guider, men ikke være nedslipt. Dette forårsakes av slipestøv som følge av friksjonen mellom grafittstiften og sleperingen. Da må kontrolleren fjernes. Det er vanligvis brukt en eller to skruer for å montere den til generatoren. Bare koble ut kontakten og skru kontrolleren av. Dette kan kreve at generatoren fjernes og at bakdekselet skrus løs, men i de fleste tilfeller er det ikke nødvendig. Når man kontrollerer generatorkontrolleren, er det samtidig en god mulighet for å sjekke generatorens drivbelte også. Dersom det er slitt eller knirker, kan det lett skiftes samtidig. Når man fjerner generatorregulatoren, bør man samtidig skylle den kraftig med bremserens. Det anbefales å bruke hansker til dette, da bremserens er svært avfettende. Direkte kontakt med huden utgjør derfor en helsefare. Når kullet stikker langt nok ut, kan kontrolleren installeres på nytt. I de fleste tilfeller vil dette føre til at generatoren fungerer ordentlig igjen. Men dersom grafittstiften bare er noen få millimeter i lengde, bør man skifte ut hele generatorregulatoren. Før du skifter, bør du også se på kjøresporene i generatoren. En lommelykt er nyttig til dette. Dersom kullet allerede har laget dype riller i kobbersleperingen, vil ikke den nye styreenheten ha lang levetid. I et slikt tilfelle bør hele generatoren overhales. Et annet tips er å riste generatorakselen en gang, slik at den roterer fritt for hånd. Dette gjør at du kan sjekke om dynamolagrene er sltte eller slappe. Generatorregulator av merkekvalitet En generatorregulator er en svært mye brukt komponent. Å installere en rimelig løsning, kan føre til alvorlige problemer. Generatoren kan i værste fall ta fyr, noe som kan få store konsekvenser for hele bilen og dens passasjerer. Dermed er det best å velge en generatorkontroller fra en merkevare-produsent, for maksimal ytelse og sikkerhet.