Glødelampe (lyspærer) For Top bilmerker
- Glødelampe (lyspærer) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Glødelampe (lyspærer) AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Glødelampe (lyspærer) VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Glødelampe (lyspærer) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Glødelampe (lyspærer) SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Glødelampe (lyspærer) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Rimelige lyskilder til bilen: Glødelamper Glødelamper, også kalt "lyspærer", er lyskilder som brukes over alt i etkjøretøy. Den klassiske utformingen av vakuum-rør med et filament, blir i økende grad erstattet av LED-komponenter. Det er en god grunn for dette, da LED øker kjøretøyets sikkerhet. Se og bli sett Kjøretøyets lys oppfyller to grunnleggende funksjoner: De står for signaleffekt på innsiden og utsiden, og de forbedrer sikten til fører og passasjerer. Alle lampene på instrumentpanelet, eksterne blinklys og baklys, anses som signallamper. Deres oppgave er å formidle informasjon, men har ikke en aktiv belysningseffekt. Orienteringslampene er frontlys, fjernlys og den innvendige belysningen. Dette inkluderer det klassiske lyset i taket. I tillegg er belysning ved gulvet, i hanskerommet og i bagasjerommet vanlig i mange biler i dag. Lampedesign En lampe i og på kjøretøyet, er alltid plassert bak et deksel og holdes på plass av en brakett. Lampen får strøm via en forbindelse til en elektrisk ledning. Denne strømforsyningen kan utløses eller avbrytes via en automatisk eller manuell bryter. Ulemper med klassiske glødelamper Lyspærene, som var det eneste alternativet frem til nylig, består av et lite vakuumrør som er montert på en metallbase. Inne i vakuumrøret finnes en sammenrullet, tynn wolframtråd, som varmes opp til den gløder. Derfor kalles pæren for glødepære, noe som betyr at den avgir lys som et resultat av å bli oppvarmet. Vakuumrøret har dessverre bare har en begrenset levetid. Spesielt på utsiden påvirkes pæren av mange skadelige påvirkninger: De er utsatt for stadige vibrasjoner og må tåle høye temperaturer. Når glasset i lyspæren blir skadet, kommer det inn oksygen, og filamentet brenner umiddelbart ut. Bedre på alle måter: LED-lamper Med unntak av frontlyktene og fjernlysene, finnes et alternativ for alle glødende lys på kjøretøyet: LED-lamper har mange fordeler fremfor glødepærer. Dette forbedrer påliteligheten kraftig i kjøretøy. En klassisk lyspære har hatt maksimal levetid på fem år i et kjøretøy, vanligvis langt mindre. Dette fører ikke bare til farlige situasjoner når for eksempel bremselysene svikter. I mange land får manalvorlige bøter om man kjører med defekte lys. Bruk av LED-lamper forhindrer stort sett slike konsekvenser. I tillegg bruker LED-lamper betydelig mindre energi enn klassiske lyspærer. Dette betyr at de avgir mindre varme og oppnår samtidig den samme lysmengden. Dette gjør at LED-lamper skinner langt lysere enn sine klassiske forgjengere. Dermed er det svært nyttig å oppgradere til LED det gjelder instrumentpanelet. "Gjør natten om til dag". Men vær forsiktig når det gjelder utvendig belysning: Å skifte om til til LED er en strukturell endring av kjøretøyet hvor bare godkjente lyskilder kan brukes. I noen land er det tillatt med langt lysere kjørelys enn i Tyskland. Dermed kan bruk av ikke-godkjente LED som kjørelys medføre rettslige konsekvenser, selv i vårt land. Gyldighetsperioden for glødelampen: Frontlyktene I dag er det to systemer som er tilgjengelige for bruk som frontlykter, hvor det hovedsaklig et et aspekt som skiller dem: Prisen. Ekstremt dyre xenon-frontlys er det eneste alternativet som finnes på markedet ved siden av klassiske glødelamper. LED-frontlys som en oppgradering fra glødelamper er ennå ikke tilgjengelig. Inntil LED-alternativene bli klare for produksjon, forblir de rimelige, høy-ytelses H4 lyspærene uten alternativ. Konvertering der det er mulig, kvalitet der det er nødvendig LED-lysene er ennå noe dyrere enn de ekstremt billige glødearmaturene når det kommer til signalutstyr og innvendig belysning. Men LED har nå blitt såpass rimelig, at å skifte ut utbrente lyspærer med LED-pærer er sterkt anbefalt. Så langt er det ikke fornuftig å erstatte frontlyktene med LED-alternativer. Derfor er det svært viktig å velge en merkevare-produsent for å sikre optimal belysning av veien og bilen.