Hjulbolter & hjulmutter For Top bilmerker
- Hjulbolter & hjulmutter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Hjulbolter & hjulmutter AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Hjulbolter & hjulmutter VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Hjulbolter & hjulmutter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Hjulbolter & hjulmutter SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Hjulbolter & hjulmutter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Sikker kjøring takket være sikkert festede hjul Hjulbolter og hjulmuttere er de første koblingene mellom hjulet og bilen. De oppfyller en viktig oppgave, da de aldri må brekke, revne eller løsne. De er noen av bilens mest belastede komponenter og gir ikke rom for kompromiss i forhold til kvalitet. Belastning på hjulboltene og hjulmuttere Når bilen står stille, blir hjulboltene og hjulmutterene hovedsakelig utsatt for strekkspenninger. Bilens hjul strammes med et moment mellom 90 og 180 newtonmeter. Kjøretøyets produsent foreskriver nøyaktig verdi. En generell tommelfingerregel er at jo tyngre kjøretøy, desto høyere dreiemoment. En annen faktor er antall hjulbolter og hjulmuttere som er satt på hvert hjul. Under kjøring påvirkes hjulboltene og hjulmutterene av radiale og skjærende krefter. På grunn av rotasjonen, belastes boltene permanent. Dette utgjør dermed en stor utfordring for bruk av riktige materialer som må lette fremstillingen av et produkt med høy utmattningsstyrke. I tillegg er hjulene utsatt for store temperaturforskjeller. Rundt hjulet blandes kalde og fuktige eksteriørforhold med høy varme som utstråles fra bremsene. Hjulboltene og hjulmutterene må tåle dette. Fuktighet, grus og salt har en permanent og sterkt korrosiv innvirkning på hjulboltene og hjulmutrene. Derfor er rustfri produksjon obligatorisk for disse festeelementene.I tillegg er det viktig at gjengene på hjulboltene og hjulmutterene bare smøres med smøremidler som er foreskrevet av produsenten! Hjulbolter eller hjulmuttere? Forskjellen mellom hjulboltene og hjulmutterene er ganske enkel: En hjulbolt er en komplett bolt som er skrudd inn i gjengene på fjæringen. Disse gjengene kan være lokalisert på styrespaken, bremseskiven eller et annet sted på fjæringen. Med hjulmutter er et antall bolter allerede festet på fjæringen. Da er det bare hjulmutterene som trengs for å feste hjulet. Ulike varianter av hjulmuttere Kjøretøyprodusenter tillater vanligvis bruk av forskjellige felger på et kjøretøy. Vanligvis er kjøretøy standardutstyrt med stålfelger. Likevel er aluminiumfelger svært populære. Disse kan under visse omstendigheter kreve andre hjulbolter og hjulmuttere. Her er det viktig å merke seg at det kan være forskjeller i krav til moment, avhengig av hvilken type hjul som installeres. Uansett anbefales det å stramme aluminiumhjulene etter 50 km ved å bruke det angitte dreiemomentet. Dette er fordi aluminium ikke har samme elastisitet som stål. Stål gjenopprettes litt når det legges under trykk. Resultatet er en permanent motstand på gjengen, noe som bidrar til forbindelsens fasthet og pålitelighet. Aluminium har nesten ingen gjenopprettelses-egenskaper, og er faktisk kjent for å gi noe etter. Dermed kan hjulmutteren løsne over tid, noe som kan få katastrofale konsekvenser. De siste årene har de såkalte hjullåsene blitt spesielt populære. Disse hjulmutterene kan bare fjernes ved hjelp av en spesialnøkkel, noe som forhindrer tyveri av høykvalitets hjul effektivt. Feil på hjulmuttere Det er svært sjelden at en hjulmutter deler seg. Hvis det skjer, er det vanligvis under installasjonen. I de fleste tilfeller har mutteren allerede vært skadet på forhånd. Det kan også skje som et resultat av for høyt moment. I begge tilfeller bør hele enheten byttes ut, inkludert festene for hjulbolter og hjulmuttere. Det er ikke tillatt å lage nye gjenger her. En ødelagt hjulbolt har sannsynligvis forårsaket overbelastning i gjengen ved montering, og er derfor ikke lenger trygg å bruke. Man bør under ingen omstendigheter eksperimentere eller kompromittere her. Det anbefales å se på hjulene hver gang du skal inn i bilen. En manglende hjulmutter eller hjulbolt trenger umiddelbar handling! I tillegg til at en ny hjulmutter/hjulbolt må installeres, bør man også kontrollere dreiemomentet på alle andre bolttilkoblinger så snart som mulig. Priser på hjulbolter og hjulmuttere Når du skal kjøpe hjulmuttere og hjulbolter, anbefales kjøp av originale reservedeler. Man bør ikke avvike fra det når det gjelder disse viktige komponentene. En original hjulbolt koster aldri mindre enn 7 euro. Man bør være spesielt skeptisk når man oppdager uvanlig attraktive tilbud. Valg av originale deler kan i dette tilfellet være livreddende.