Innerskjerm til din bil

Innerskjerm For Top bilmerker
- Innerskjerm VW GOLF
- Innerskjerm MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Innerskjerm BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Innerskjerm AUDI A4
- Innerskjerm VW TRANSPORTER
- Innerskjerm VW PASSAT
- VOLVO V70
- Innerskjerm AUDI A6
- Innerskjerm MITSUBISHI OUTLANDER
- Innerskjerm TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Innerskjerm FIAT DUCATO
- Innerskjerm FORD MONDEO
- Innerskjerm VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Innerskjerm SKODA OCTAVIA
- Innerskjerm TOYOTA RAV 4
- Innerskjerm MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Innerskjerm defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
I hjulbuen befinner hjulet seg og beskyttes, slik at fotgjengere eller syklister knapt kan berøres. Dette kreves av loven, først og fremst for å forebygge ulykker og for å beskytte fotgjengere mot vann- og skittsprut fra bilenes hjul. Hvorfor hverken det ene eller andre kan oppnås hundre prosent, trenger vel ikke nærmere forklaringer. I teknisk sjargong samt på markedet kalles disse delene for „hjulbuer“, mens på folkespråket finnes det også andre navn (hjulkasse, hjulresess...). Inne i denne kassen sitter hjulet lukket og sikret, slik at det sammen med skvettlappen tjener som støtte for andre komponenter.
Dessuten har hjulbuen noen få funksjoner som ikke er ment for fotgjengere, nemlig: overføring av krefter som virker mellom hjulopphengningen og karosseriet; sprutbeskyttelse såvel for kupéen som for motorrommet, som gir en ytterligere sikkerhet for de forbigående og -kjørende og samtidig påvirker den selve bilen på en indirekte og positiv måte. Disse beskyttelses-egenskapene kan naturligvis ikke være altomfattende, ettersom hjulene også trenger en bestemt bevegelsesfrihet. Hjulene må jo bevege seg sideveis og fjære. Imidlertid kan ikke hjulbuen bidra til bevegelsen. En veldig trangt dimensjonert hjulkasse, bærer visse ulemper fra førerens synspunkt. Iblant kan det vise seg problematisk å bytte ut tykke, brede dekk. Også bredere felger kan forårsake problemer. Montering av et nytt og annerledes dimensjonert hjul, vil neppe lykkes uten å lage om skvettskjermer og sidedører. Det kan til og med være umulig å sette snøkjettinger på alle hjulene. I så fall bør du konsultere relevante bruksanvisninger. Der finner du passende størrelser på dekk og felger, dessuten angis det, om og når snøkjettinger er anbefalt eller forbudt.
Til slutt bør hjulbuen beskytte seg selv. Steinsprut, vann, søle, smuss og skitt, olje, salt, is o. l. har kontinuerlig skadelig påvirkning på metallplaten. Metallet er forsynt med et beskyttelseslag på innsiden som er et godt middel mot korrosjon, men kan ikke helt forhindre rustskader, fordi selv en bitteliten sprekk medfører at platen tæres, ruster opp og blir ødelagt med tiden. Etter en ulykke eller rustskade må hjulet, akkurat som alle andre defekte deler, byttes ut. I så fall er du velkommen i vår nettbutikk, der du raskt og billig finner alt du søker etter, bl.a. spoiler, sideblinklys, støtdemper, termostat, vakuumledning...