Høytrykkspumpe For Top bilmerker
- Høytrykkspumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Høytrykkspumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Høytrykkspumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Høytrykkspumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Høytrykkspumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Høytrykkspumpe defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Nøyaktig forbrenning med høytrykkspumpen I moderne biler er høytrykkspumpen et sentralt kontrollelement for at motoren skal drives effektivt. Den har helt erstattet de tidligere brukte forgasserne. I dag får man maksimal ytelse med minimalt drivstofforbruk. Høytrykkspumpens nøyaktige styrbarhet er spesielt viktig for effektiv rensing av eksosgasser. Man kan ikke følge de strenge utslippskravene uten disse komponentene. Det vanlige navnet på høytrykkspumpen er "injeksjonspumpe". Kostbart, men holdbart Injeksjonspumpen er en reservedel av meget høy kvalitet. Før den ble introdusert for bensinbiler, ble den brukt i dieselbiler i flere tiår. Tidlige injeksjonspumper, med sine ventiler, sylindre og stempler, lignet litt på en liten forbrenningsmotor. Virkningsmekanismen deres er også lik. I dag drives de fleste injeksjonspumpene radialt. Dette prinsippet innebærer betydelig færre bevegelige deler, noe som har stor innvirkning på holdbarheten. Injeksjonspumpendrives av en tannrem. Drivstoffet som kommer fra tanken ved drivstoffpumpen, trekkes ut med lavt trykk og sprøytes inn i forbrenningskammeret med høyt trykk ved hjelp av en dyse. De bevegelige delene, som skal fungere pålitelig i hvilken som helst temperatur, gjør injeksjonspumpen til en meget kostbar reservedel. Med få unntak er levetiden til en høytrykkspumpe på ca 150 000 km eller mer. Defekter på høytrykkspumpen Lagrene og pakningene er høytrykkspumpens svake punkter. Pakninger er særlig utsatt i dieselkjøretøy som drives permanent med bio-drivstoff. Før man bestemmer seg for å fylle bio-drivstoff, er det viktig sjekke om produsenten tillater det først. Et manglende diesel- eller bensinfilter kan også føre til at injeksjonspumpen svikter for tidlig. I moderne biler indikeres vanligvis defekter på injeksjonspumper av kontrollenheten. Andre indikasjoner er slapp gassrespons, grovt kjørende motor, dårlig startytelse, støy, lekkasjer eller høyt drivstofforbruk. En nøyaktig feilbeskrivelse kan hentes ut ved å sjekke kontrollenhetens feilregister. Reparasjon av høytrykkspumpen Det er svært krevende å reparere en høytrykkspumpe. Dersom kontrollenheten allerede har indikert en feil, må man ha spesialverktøy for å kunne utføre reparasjon. Pakningssett for reparasjon av injeksjonspumper er tilgjengelige på markedet. Selv om forsegling av en lekk innsprøytingspumpe er en reell utfordring for erfarne bilmekanikere, er det absolutt mulig å gjøre det selv. Når det gjelder reparasjon av injeksjonspumpens lagre, elektroniske komponenter eller ventiler, vil det fort bli for utfordrende for en hobbymekaniker.Ofte må tetningsflatene slipes og poleres når man reparerer defekte injeksjonspumper. I tillegg omfatter også en overhaling bruk av spesialverktøy for å slipe impellerpumpens gjenger som ligger inne i komponenten. Disse spesialverktøyene finnes vanligvis bare hos spesialiserte verksteder. Derfor er det i de fleste tilfeller best å kjøpe en ny injeksjonspumpe. Brukt eller ny? Ideen om å installere en brukt injeksjonspumpe til 400 euro i stedet for en ny som koster 1200 euro, er selvfølgelig veldig fristende. Problemet er at ingen kan garantere hvor lang levetid en brukt innsprøytingspumpe har igjen. Et annet alternativ er å la en spesialist friske opp pumpen. Dette er like dyrt, men bringer med seg en viss garanti. Fordelen med å reparere en injeksjonspumpe er at den eksisterende kontrollenheten ikke trenger å reprogrammeres. Imidlertid kan den beste sikkerheten bare oppnås ved å velge en ny injeksjonspumpe. Heldigvis er det ganske enkelt å montere og demontere. En dyktig hobbymekaniker kan klare å skifte høytrykkspumpe i løpet av 2-3 timer. Deretter må den eksisterende kontrollenheten bare avstemmes med den nye innsprøytingspumpen. Kvalitet er viktig Tenk deg om to ganger før du kjøper en billig erstatning. Det er mange områder i en bil hvor man kan velge deler fra ukjente produsenter, men ikke når det kommer til injeksjonspumpen. Topp kvalitet er nøkkelen! Heldigvis er det ikke så mange som produserer disse svært spesifikke komponentene. Det finnes ikke noe alternativ til å stole på et merkenavn når du skifter ut en høytrykkspumpe. Til tross for at denne reservedelen er kostbar, kan pålitelige forhandlere ofte ha svært interessante tilbud.